חדשות בארץ

בג"ץ: אין למנוע הכנסת חמץ בפסח לבתי החולים; גפני: "השופטים חצופים גדולים"

תגובות סוערות במערכת הפוליטית להחלטת בית המשפט העליון, לפיה לבתי החולים בארץ אין סמכות לאסור על המבקרים בהם להכניס חמץ לשטחם: "בג"ץ ממשיך לחרב את עקרונות המדינה היהודית"

בית החולים שערי צדק (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)בית החולים שערי צדק (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

(עודכן: 13:45)

בג"ץ קבע היום (חמישי), כי לבתי החולים בארץ אין סמכות לאסור על המבקרים בהם להכניס חמץ לשטחם במהלך חג הפסח. עוד נקבע, כי למאבטחים בבתי החולים אסור לחפש מזון בכליהם של באי בית החולים, או לפנות אליהם בכל הערה, הנחיה או הסבת תשומת לב בנוגע להכנסת מזון במהלך החג.

שתי העתירות בסוגיה הוגשו על ידי הפורום החילוני, יחד עם פרופ' יורם לס וחברי כנסת ממרצ, וכן על ידי ארגון עדאלה. פסק הדין התקבל ברוב של שני שופטים – עוזי פוגלמן ועופר גרוסקופף – מול דעת המיעוט של השופט ניל הנדל. שופטי הרוב העניקו לבתי החולים, למשרד הבריאות ולרבנות הראשית פרק זמן של עשרה חודשים, כדי להיערך ליישום פסק הדין.

"האיסור על הכנסת דברי מזון לבתי החולים במהלך חג הפסח, אשר מונע ממטופלים לצרוך מזון לפי בחירתם במרחב האישי העומד לרשותם, פוגע בזכות לכבוד, בזכות לאוטונומיה ובחופש מדת", כתב פוגלמן בפסק דינו. "דווקא בבית החולים, מקום שבו מאבד אדם חלק ניכר מעצמאותו ונאלץ להתמודד עם קשיים גופניים לצד ניתוק מאורח חייו הביתי והמוכר, יש לנהוג בו בהגינות ובחמלה, ולשמור ככל הניתן על כבודו, על פרטיותו, על אנושיותו, ועל קיום צרכיו הבסיסיים".

פוגלמן הוסיף וטען, כי "הסמכויות הנתונות בידי הנהלות בתי החולים אינן כוללות הסמכה להגביל הכנסת מזון לבית החולים מטעמי כשרות. כמו כן, הפעלת מאבטחי בית החולים – בכל צורה – לצורך אכיפת האיסור על הכנסת מזון לבתי החולים בחג הפסח חורגת מן המגבלות הקבועות בחוק סמכויות לשם שמירה על ביטחון הציבור".

מנגד, סבר השופט הנדל בדעת מיעוט כי "מדובר יותר בקונפליקט חברתי, רגשי ואנושי" בו "באופן מובהק, לא היה צריך להגיע להכרעה שיפוטית אלא ראוי היה לסיימו בפשרה חברתית". לדבריו, "נכון יותר שבית המשפט לא יכריע במחלוקת, ויאפשר לצדדים לפתור אותה עד סוף דצמבר 2021. התוצאה האופרטיבית היא מחיקת העתירה. היה ולא יושג פתרון מוסכם עד למועד האמור, ניתן יהיה להגיש עתירה חדשה".

 

"פסק הדין – 'פסקת ההתנתקות' של בג"ץ מהציבור בישראל"

יו"ר דגל התורה, חבר הכנסת משה גפני, הגיב בחריפות על החלטת בג"ץ: "אני מציע שיהיה פריימריז לשופטי בג"ץ, ולקבוע שבדברים שנוגעים לחקיקה של הכנסת שהנושא יעבור את תהליך החקיקה כמו בכנסת".

"השופטים חצופים גדולים", הוסיף גפני. "את מה שאנחנו המחוקקים עושים באינספור דיוני ועדות וארבע קריאות במליאה, הם מבטלים במחי החלטה שאין בה שום היגיון, ופוסקים על פי השקפת עולמם ככל העולה על רוחם. אם חפצי חיים דמוקרטים ויהודים אנחנו – יש לעשות סוף לתהליך הזה".

חברו למפלגה של גפני, חבר הכנסת יעקב אשר, הגדיר את החלטת בג"ץ כ"'פסקת ההתנתקות' של שופטי בית המשפט העליון מהציבור בישראל, שרובו מעריך ומכבד את המסורת היהודית ושומר את מנהגי חג הפסח. מול המדרון החלקלק, בו ערכי היהדות נדרסים ברגל גסה, מוטלת על נבחרי הציבור האחריות למחות ולפעול בכל הכלים החוקיים לשמירת צביונה היהודי של המדינה".

סגן השר מאיר פרוש (אגודת ישראל) אמר: "הדיאלוג שלנו עם הבג"ץ בנושאי דת כבר מזמן בגדר של שיח חרשים. התקווה שלנו לשינוי הוא בג"צ עצמו, שימשיך לפסוק נגד דתיים ויוסיף לפסוק בעניין של דן אלדד וכדומה, ופסקת התגברות קום תקום".

חבר הכנסת מיכאל מלכיאלי (ש"ס) מתח ביקורת נוקבת על ההחלטה: "בג"ץ שוב מגלה ניתוק מוחלט מהעם. ההחלטה הינה פגיעה קשה בציבור הישראלי. ברוב הסקרים שנעשו בשנים האחרונות, התוצאות היו שרוב הציבור מקפיד שלא לאכול חמץ בפסח".

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' (ימינה) תקף אף הוא את החלטת בית המשפט: "‏בג"ץ ממשיך לחרב את עקרונות המדינה היהודית, ולהשליט עליה עקרונות פרוגרסיביים מטורללים בצורה לא דמוקרטית ובחוסר סמכות. ובכלל, נראה שבג"ץ מנהל כאן את המדינה ומקבל החלטות בעוד ועוד נושאים, בצורה שמייתרת את המערכת הדמוקרטית ואת העם. השאלה מתי העם יתעורר ויפסיק לחשוב שזה גשם".

חבר הכנסת גדעון סער (הליכוד) התייחס בתגובתו לרצף ההחלטות שקיבל בג"ץ בימים האחרונים: "כך נראה אקטיביזם שיפוטי על סטרואידים. בפחות משבוע: ביטול חוק הפקדון למסתננים. ביטול איכוני שב"כ – קורונה. צו ביניים למניעת הארכת כהונתו של מ"מ פרקליט המדינה. ביטול איסור הכנסת חמץ לבתי חולים בפסח. בשתי מלים: שכרון כוח".

חבר הכנסת תמר זנדברג (מרצ), שהייתה בין מגישי העתירה לבג"ץ, טענה מנגד כי "בג"ץ עשה היום צדק נגד הכפייה הדתית, ועצר נוהג מחפיר בבתי החולים. למשטרת חמץ אין מקום לא בבתי חולים ולא בשום מקום אחר. השלב הבא יהיה ביטול חוק החמץ".

תגיות:חמץ בפסחבתי חוליםבג"ץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה