כתבות מגזין

היהודי שתרם מח עצם לתינוק מוסלמי: "גם הצלתי חיים וגם זכיתי לקידוש ה'"

ישראל אוטמזגין לא חשב פעמיים לפני שהחליט לתרום מח עצם לתינוק מוסלמי ולהציל את חייו, אך הוא לא שיער שבכך הוא יצליח לרגש המונים ברחבי העולם. "זכיתי לעשות קידוש ה', להוכיח לכולם את הערך של התורה והאנושיות שלנו"

אא

"כל אדם נברא בצלם אלוקים", אומר לנו ישראל אוטמזגין, צעיר חרדי, אשר הצליח לרגש אינספור אנשים ברחבי הארץ והעולם, אחרי שתרם מח עצם לתינוק מוסלמי.

השיחה עמו מרגשת, בעיקר בגלל העובדה שהוא רואה את תרומתו כדבר המובן מאליו. נראה כי מבחינתו היה זה אך טבעי. "כיהודי שומר מצוות אני מכיר בחשיבות הגדולה של קדושת החיים", הוא מסביר, "הרי הקב"ה מצווה עלינו לקדש ולכבד כל אדם שנברא בצלם ולא משנה מיהו. מעבר לכך, אני בטוח שכל הורה שהיה מוצא את עצמו חלילה במצב בו הילד שלו נמצא בסכנת חיים, היה מוכן להילחם ולעשות הכל כדי להציל את חייו, אז למה כאשר מדובר בחייו של תינוק שאינני מכיר ארגיש אחרת?"

קשה שלא לשמוע את הסיפוק בקולו של אוטמזגין, כאשר הוא משחזר את הסיפור המרגש, שהתחיל לפני כארבע שנים, אך הסתיים רק לאחרונה, כשהוא נחשף לזהותו של התינוק שזכה להציל את חייו.

 

הזדמנות להציל חיים

"אני מתנדב באיחוד הצלה", הוא מספר, "ולפני כארבע שנים השתתפתי בכנס מתנדבים שנעשה לחברי הארגון. בכניסה לכנס הציעו למי שמעוניין להשאיר דגימת רוק ובכך להיכנס למאגר של מח העצם. מדובר בבדיקה פשוטה ביותר שבעקבותיה אתה נכנס למאגר הבינלאומי. כמובן שנתתי דגימה, לא חשבתי בכלל פעמיים, ודקה אחרי שיצאתי מהכנס שכחתי לגמרי מהבדיקה והמשכתי בחיים הרגילים".

לפני כשלוש שנים קיבל אוטמזגין שיחת טלפון מפתיעה. "יצרו איתי קשר ממאגר מח העצם בהדסה", הוא מספר, "והודיעו לי שנראה כי על פי הנתונים נמצאתי מתאים לתרום מח עצם לתינוק שאם לא יקבל את התרומה שלי הוא ככל הנראה לא ישרוד. מעבר לכך לא נתנו לי אף פיסת מידע, לא על זהותו של התינוק, לא על המגזר שאליו הוא משתייך וגם לא על מקום  מגוריו, כי על פי הנהלים אסור לחשוף את הדברים. רק הבהירו לי שמדובר בהתאמה נדירה מאוד, ואני נמצאתי מתאים יותר מכל האנשים במאגר".

הופתעת מהשיחה?

"כן, בוודאי שהופתעתי. זה קצת כמו לזכות בלוטו. בליבי ידעתי שאני רוצה לתרום, אך בכל זאת ביקשתי להתייעץ קודם עם אשתי ועם הרב שלי. אחרי שקיבלתי את הסכמתם ועידודם, חזרתי להדסה עם תשובה חיובית".

לדבריו, ההתרגשות הייתה גדולה מאוד. "מיד כשאתה שומע על תינוק קטן, אתה מתחיל לחשוב על הילדים שלך. ניסיתי לחשוב איך ההורים שלו מרגישים וכמה הם מצפים שיגיע מישהו שיושיע את הילד שלהם ויציל את חייו. חשבתי על כך שכל סכום כסף לא יכול לעזור להם בכזה מצב, וגם הפרופסורים הגדולים ביותר אינם יכולים לעזור ולתרום, כי אינם מתאימים. רק אני, מבין כל האנשים הרשומים במאגר העולמי הענק, יכול להציל את חייו של התינוק. זו הייתה מחשבה מדהימה. ראיתי בזה סוג של שליחות, של זכות גדולה".

את תהליך התרומה הוא החל לעבור באופן ממש מידי. "עוד באותו יום בשעות הערב שלחו לביתי מישהו שייקח ממני שבע מבחנות של דם", הוא מתאר, "הן נשלחו ישירות למעבדה ולאחר בערך שבועיים קיבלתי שיחת טלפון בה נאמר לי שההתאמה מוחלטת והרופא המטפל החליט שהוא רוצה לקבל את התרומה דווקא ממני. יחד עם זאת, ציינו שמאחר שמדובר בתינוק, תהליך התרומה צפוי להיות מעט מורכב יותר, שכן התרומה צריכה להישאב ישירות מתוך העצם. כך, במקום להתחבר למכונה בתהליך פשוט, איאלץ לעבור זאת בהרדמה מלאה, בחדר ניתוח. באופן כזה, לדבריו של הרופא, יגדלו סיכויי ההצלחה".

זה כבר הופך את העניין למורכב ומסוכן. זה גרם לך לחשוב פעמיים?

"ברגע הראשון הייתה מחשבה נוספת", הוא משיב בכנות, "הרי אני לא באמת חייב לתת את התרומה הזו, וברגע שהיא עלולה לסכן אותי אז יש מצב לשקול זאת שוב. אבל לאחר התייעצות קצרה עם אשתי הגענו למסקנה שהסיכון אינו גדול כלל והאפשרות להציל חיים היא בעלת ערך עצום. מהר מאוד קיבלתי את ההחלטה הסופית והשבתי במהירות תשובה חיובית. זו הייתה הפעם הראשונה בחיי שעברתי הליך של הרדמה, ואני שמח שהפעם הזו הייתה עבור כזו מטרה. בסופו של דבר התהליך לא היה מורכב בכלל, והשתחררתי עוד באותו יום בו נעשתה השאיבה".

 

להביא חיים לעולם

לאחר השבועות הסוערים והמרגשים בחייו, צלל אוטמזגין לתוך תקופה של שקט. "כבר מהרגע הראשון הבהירו לי ב'הדסה' שבמשך השנה הראשונה לאחר התרומה לא אוכל לקבל אף פרט מזהה על התינוק לו תרמתי, כי כך הם הנהלים הבינלאומיים. אמרו לי גם שלא אוכל לדעת מה מצבו ואף לא לעקוב אחר הצלחתה של התרומה".

בוודאי היית במתח גדול

"ברור. לא היה יום במהלך השנה שחלפה בו לא עברו במוחי מחשבות בנושא. רציתי מאוד לדעת למי תרמתי ואם התרומה הצליחה או לא. במהלך השנה הציעו לי ב'הדסה' לכתוב להורים מכתב ברכה והבטיחו לשגר אותו. אבל מעבר לזה לא יכולתי לדעת שום דבר".

לאחרונה חלפה שנה מאז התרומה, ואז, בשבוע שעבר, הודיעו לאוטמזגין כי משפחתו של התינוק מעוניינת ליצור איתו קשר, וביקשו לדעת אם הוא מעוניין בכך, שכן כדי לקבל פרטים מזהים יש צורך בהסכמה של שני הצדדים.

תגובתו, כצפוי, הייתה שהוא ישמח מאוד. "השלמתי את כל הטפסים הנדרשים לשם כך, ואז שלחו לי את הפרטים של הנתרם", הוא מספר בהתרגשות גדולה. "לפי השם של התינוק הבנתי מיד שהוא כנראה לא יהודי, הבנתי גם שהוא מתגורר בחו"ל ויש לו שני אחים גדולים. קיבלתי גם פרטי התקשרות, אבל האמת היא שהייתי קצת נבוך, לא ידעתי מה לומר בכזו שיחה ואיך ליצור קשר. לקחתי גם בחשבון שייתכן שההשתלה כלל לא הצליחה, וההורים יבשרו לי על כך שהתינוק נפטר. כן, גם זה היה תרחיש הגיוני".

אז מה עשית?

"כתבתי להם לבסוף הודעה על כך שאני התורם ורציתי לדעת מה שלום הילד שלהם. אחרי כמה דקות כבר קיבלתי תגובה מרגשת בה הם כתבו לי שהם לא יודעים איך להודות לי על כך שהצלתי את הילד. סיכמנו שלמחרת נקיים שיחת וידאו משפחתית בנוכחות בני המשפחה משני הצדדים ומתרגם שיוכל להעביר בינינו את המסרים באופן הטוב ביותר".

השיחה שהתקיימה למחרת הייתה מרגשת מעבר לכל דמיון. "ההורים הראו לי את התינוק שלהם – מתוק וחינני, והוא נופף לי לשלום דרך המסך", מתאר אוטמזגין, "הם גם סיפרו שמיד כשהוא נולד אבחנו אצלו הרופאים כשל חמור מאוד במערכת החיסונית, ואמרו להם שהדרך היחידה שלו לצאת מזה היא רק באמצעות תרומת מח עצם. הם בדקו את כל בני המשפחה, כולל האחים הגדולים, אך אף אחד לא נמצא מתאים לתרומה, לכן הם פנו למאגר העולמי ושמחו כל כך כשנודע להם שנמצא תורם. לדבריהם, מיד לאחר התרומה, מצבו של התינוק השתפר פלאים, ובמהלך השנה הראשונה הוא חלה מספר פעמים בווירוסים שונים, אך הגוף שלו התמודד והתגבר עליהם, מה שאומר שההשתלה הצליחה".

איך הרגשת עם זה?

"אין לי מילים כדי לתאר את הסיפוק", הוא אומר, "הרגשתי שזכיתי להביא חיים לעולם, שכן כפי שההורים הסבירו לי, עם המחלה הזו לא ניתן לחיות יותר משנה. בנוסף, גם יש את איכות החיים, כי בתחילה התינוק היה מאושפז כל הזמן בבית החולים, כיוון שלא הייתה לו כלל מערכת חיסונית וכל וירוס קטן היה עלול להרוג אותו. כעת הוא בבית, עם הוריו ואחיו, מה יותר מדהים מזה?"

בנימה אישית מוסיף אוטמזגין שהוא מרגיש שיש כאן ממד גדול של קידוש ה'. "אחרי שפורסמה התרומה שלי, קיבלתי כל כך הרבה תגובות מאנשים שונים מרחבי הארץ והעולם שהתרגשו ממנה מאוד, דווקא בגלל שמדובר ביהודי שתורם למוסלמי, ובפרט שהתורם משויך למגזר החרדי. אני זוכה להראות בכך את הערך העליון שיש לתורה ולאנושיות שלנו. זוהי זכות גדולה להעביר את המסר הזה, ואני ממליץ לכל מי שיכול להצטרף למאגר מח העצם. מדובר בבדיקה פשוטה כל כך שבעקבותיה ניתן לזכות להציל חיים".

תגיות:תרומהקידוש ה'

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה