הלכה

11 הלכות שאולי לא ידענו, והפעם: הלכות תלמוד תורה

מה יעשה מי שלא יודע ללמוד תורה? מאיזה גיל יש לחנך את הקטנים ללמוד תורה? הלכות תלמוד תורה, מתוך הספר "ילקוט יוסף"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. על מי חלה מצוות לימוד תורה?

מצות עשה על כל איש מישראל ללמוד תורה הלכה למעשה כפי כוחו, ועל-ידי זה יוכל גם כן לקיים המצוות כהלכתן, ולשמור עצמו מכל איסורי תורה. לפיכך כל איש מישראל חייב בתלמוד תורה, בין עני בין עשיר, בין שלם בגופו בין בעל יסורין, בין בחור בין זקן גדול שתשש כוחו. ואפילו היה עני המתפרנס מן הצדקה ומחזר על הפתחים, ואפילו יש לו אישה ובנים שחייב לפרנסם, חייב לקבוע לו זמן ללמוד תורה ביום ובלילה.

2. האם מקיימים מצוות לימוד תורהגם אם לא מבינים את מה שקוראים?

עיקר מצות לימוד התורה אינו כשקוראים בלא הבנה כלל, אלא מצות תלמוד תורה הוא דווקא בלימוד עם הבנת העניין.

3. מה חשוב ללמוד בכל יום, ומדוע?

גם מי שאי אפשר לו ללמוד מרוב טרדתו בפרנסה, צריך להשתדל למצוא זמן פנוי לעסוק בהלכות ודיני התורה, ובפרט בשבתות וחגים, כדי לקיים ושננתם לבניך. וכן ישתדל לשנות לפחות שתי הלכות בכל יום, כדי שיהיה בכלל מה שאמרו: "כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא".

4. מה יעשה אדם שאינו יודע ללמוד תורה?

כל מי שאי אפשר לו ללמוד כראוי מפני רוב הטרדות שיש לו, או מפני שאינו יודע ללמוד, יתרום בעין יפה למוסדות תורה והישיבות, או יחזיק בתלמיד חכם השקוד על לימודו, ויהא נחשב לו כאילו עסק בעצמו בתורה.

5. במה זוכה מי שמלמד אחרים תורה?

כל המלמד תורה בעולם הזה, זוכה ומלמדה לעולם הבא, וכל הלומד תורה ומלמדה, עליו נאמר "ותורת חסד על לשונה". והאדם הלומד תורה ומלמדה לאחרים, שכרו הרבה מאד, וזכות הרבים תלוי בו, אוכל מפירותיהם בעולם הזה והקרן קיימת לו לעולם הבא.

מי פטור מלימוד תורה? שיעורו של הרב ברוך רוזנבלום:

6. האם נשים חייבות במצוות לימוד תורה?

הנשים פטורות ממצות תלמוד תורה, שנאמר ולמדתם אותם את "בניכם", ולא את בנותיכם (קידושין כ"ט), ואף על פי כן חייבות ללמוד את ההלכות השייכות להן, משום שאם לא תדענה הלכות נדה וטבילה, הלכות שבת, הלכות ברכות, הלכות איסור והיתר, מליחה, ובשר וחלב וכיו"ב, איך יוכלו לקיימן? ומטעם זה הנשים מברכות בכל יום ברכות התורה, ואומרות "אשר קדשנו במצותיו וצוונו על דברי תורה".

ויש לדעת, אישה שלמדה תורה אפילו בשאר מצוות שאינן שייכות לה - יש לה שכר, אלא שאין שכרה כשכר האיש שלומד.

7. במה זוכה אישה שמעודדת את בעלה וילדיה ללמוד תורה?

אישה שמגדלת בניה לתורה ומחנכת אותם ללמוד תורה, ומעודדת את בעלה ללמוד תורה, שכרה הרבה מאד, והיא חולקת שכר עמהם.

8. בזכות איזו מצווה הקב"ה מבטל גזירות?

מצות עשה ללמד את בנו תורה, שנאמר: "ולמדתם אותם את בניכם לדבר בם". וכן חייב ללמד את בן בנו, שנאמר, "והודעתם לבניך ולבני בניך". והמלמד את בן חבירו תורה זוכה ויושב בישיבה של מעלה. וכל המלמד את בן עם הארץ תורה, אפילו הקדוש ברוך הוא גוזר גזירה, הוא מבטלה בשבילו.

9. מאיזה גיל יש לחנך את הקטנים ללמוד תורה?

חייב אדם לחנך את בניו לתלמוד תורה, משחר נעוריהם, ולכן משיתחיל התינוק לדבר, על אביו ללמדו את הפסוק: "תורה צוה לנו משה מורשה קהלת יעקב", ו"שמע ישראל ה' אלהינו ה' אחד". ואחר כך מלמדו פסוקים מכל התנ"ך. וירגיל אותו מילדותו לברך ברכות הנהנין, וברכת אשר יצר, ולענות אמן על כל הברכות ששומע. ולא יניח אותו לישון עד שיקרא קריאת שמע לפני שישן.

10. האם מותר לשוחח בבית המדרש?

אין משיחין בבית המדרש אלא בדברי תורה, שקדושת בית המדרש חמורה יותר מקדושת בית הכנסת. ואפילו מי שנתעטש אין אומרים לו רפואה (אסותא) בבית המדרש. ויש אומרים שבזמן הזה שאין נזהרים כל כך בשיחה בבית המדרש אומרים רפואה. ונכון להחמיר. וצריך ליזהר שלא לדבר דברים בטלים בפרט בשעת הלימוד, כי המפסיק בשעת הלימוד לשיחה בטלה מאכילין אותו גחלי רתמים, שנאמר (איוב ל) "הקוטפים מלוח עלי שיח ושרש רתמים לחמם''.

11. מה השכר של אישה שמחנכת את ילדיה ללמוד תורה?

אשה שמגדלת בניה לתורה ומחנכת אותם ללמוד תורה, ומעודדת את בעלה ללמוד תורה, שכרה הרבה מאד, שהיא חולקת שכר עמהם, וכמו שאמרו (בסוטה כא) דפלגן בהדייהו. וכן אמרו (בברכות יז.) גדולה הבטחה שהבטיח הקב''ה לנשים יותר מן האנשים. שנאמר (ישעיה לב) "נשים שאננות קומנה שמענה קולי בנות בוטחות האזנה אמרתי'', והכי אמר ליה רב לרבי חייא, הני נשי במאי זכיין, באקרויי בנייהו לבי כנישתא ובאתנויי גברייהו בי רבנן ונטרין לגברייהו עד דאתו מבי רבנן" (שנותנות רשות לבעליהן ללכת לבית המדרש, ואף ללמוד תורה בעיר אחרת. רש''י). וכן אמרו ביומא (עז) "'כן יתן לידידו שנא', אמר ר' יצחק אלו נשותיהם של תלמידי חכמים שמנדדות שינה בעוה''ז וזוכות לחיי העולם הבא".

אם כולם לומדים תורה, אולי זה פוטר אותי? מה יקרה לבריאה אם רגע אחד העולם יזניח את הלימוד? הרב זמיר כהן מסביר בקטע קצר על העוצמה האדירה שיש בלימוד התורה, ועל השכר שכולנו היינו רוצים לקבל:

 

תגיות:תלמוד תורההלכהתורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה