סיפורים אישיים

הילדים נדהמו: מי שילם עבורינו כמעט מיליון דולר?!

"במשך שנים חיפשתי את אמכם כדי להודות לה על המעשה שעשתה, ולא מצאתי אותה. עד שהגעתם אליי". סיפור מיוחד על כוחה של מצווה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אחד הדברים שבכוחם להעניק ליהודי את השמחה במצוות, הוא, כאשר הוא יודע את מתן שכרן, כמה גדול הוא.

הרב יצחק זילברשטיין מציין כי חז"ל המחישו לנו כמה פעמים את העניין, באומרם למשל במצוות שילוח הקן, עליה הובטח לנו אריכות ימים, שאם במצווה קלה זו הבטיח ה' בתורתו 'למען ייטב לך והארכת ימים', הרי לנו כמה שכר נקבל על מצווה חמורה וקשה יותר!

דרך זו, אותה הדגישו חז"ל, מהווה עבורינו תמרור דרך בהתבוננות במצוות.

הרב יצחק זילברשטיין מספר סיפור נורא הוד: אירופה, לפני עשרות שנים. מצבם הכלכלי של חלק מהיהודים הורע מאוד, בעקבות חוקי נירנברג. באותה תקופה, ילד אחד קם בבוקר, ולפני שעשה את דרכו לתלמוד התורה ביקש לשתות דבר-מה.

הבית היה ריק מכל, והאם האומללה יעצה לו לדפוק על דלת-ביתה של משפחה יהודית, ולבקש שיתנו לו לשתות.

הילד יצא מהבית, וכשנתקל במזוזה על פתחו של בית אחד, דפק על הדלת, והנה פותחת לו אשה יהודייה ושואלת למבוקשו.

"אני צמא מאוד", אמר הילד כשעיניו זולגות דמעות. בעלת הבית נכנסה למטבח, והגישה לו כוס שתיה חמה עם 4 עוגיות. "אם אתה צמא, מן-הסתם גם לא טעמת מאומה. קח את העוגיות האלה, ילד יקר, ולך ללמוד את תורת ה' בשמחה", אמרה. הילד התעורר לחיים, הודה על השתיה והעוגיות, והמשיך בדרכו ללימוד התורה.

כוחה של מילה אחת – צפו בדבריו המצמררים של הרב זמיר כהן:

שנות הזעם באירופה הסתיימו, ולאחר המלחמה היגרה האישה, אוד מוצל מאש, לארצות הברית.

יובל שנים חלפו, וכאשר הגיעה לגיל זקנה, נצרכה לעבור כמה ניתוחים קשים. ילדיה הביאו אותה בפני רופא, וזה – בראותו את מצבה הקשה, לקח עט ועשה חשבון כמה יעלו כל הניתוח הנדרש.

הסכום היה עצום, והגיע למאות אלפי דולרים. אך מה לא עושים כדי להציל חיים של אמא?! התור לניתוח נקבע, כאשר הבנים מתחילים לגייס את הסכום במלואו.

הניתוח עבר בשלום, וכאשר הגיעו הילדים לשלם לרופא את מלוא הסכום, הוא הגיש להם את פירוט עלויות הניתוח, כאשר על ידי הסכום בעל 6 הספרות, רשומה המילה: 'שולם'.

הבנים הביטו על הרופא בתמיהה עצומה: מי שילם עבורם סכום של כמעט מיליון דולר?!

"ארבע העוגיות שהניחה לי אמא שלכם בצלחת, שהחיו את נפשי בהיותי ילד, הן שילמו לי כבר את כל מה שהייתי צריך לקבל עכשיו על הניתוח המורכב שביצעתי", אמר הפרופסור, כשהוא מנסה לעצור את הדמעות.

המנתח הנכבד סיפר לילדים ההמומים את כל הקורות אותו בשואה, ושהוא-הוא הילד הרעב שאמם היטיבה איתו, והרבה לתאר את טוב-ליבה ונדיבותה של אמם שהגישה לו גם את העוגיות, שלא ביקש.

"במשך שנים", סיפר הרופא, "חיפשתי את אמכם כדי להודות לה על המעשה שעשתה, ולא מצאתי אותה. כשהגעתם איתה וביקשתם שאנתח אותה, זיהיתי שהיא-היא האשה שהיטיבה עמי, והחלטתי על אתר לבצע את כל הניתוחים חינם אין כסף"...

הרב יצחק זילברשטיין, רבה של שכונת רמת אלחנן בבני ברק, וחבר מועצת גדולי התורה, מספר את הסיפור המרטיט בספרו "מצוות בשמחה", ומסיים: "בואו נחשוב, מה כבר עשתה אשה זו? הילד אמנם ביקש רק לשתות, והיא הגישה לו עוד 4 עוגיות? אבל מה היא עלותן הכספית של העוגיות הללו? – לא-כלום.

"ומהלא-כלום צמח כמעט מיליון דולרים", קורא הרב זילברשטיין ברגש. "כאשר נתבונן בדוגמה כזו, הממחישה את השכר הגבוה-מכל-גבוה שקיבלה עקרת-הבית ההיא עבור 4 עוגיות, נוכל כבר לצייר בדמיוננו את גודל השכר שנקבל עבור מצוות קלות, וקל וחומר עבור מצוות חמורות וקשות יותר.

"ומי שמצייר לעצמו את הדברים הללו, מובן-מאליו שלא היה מוכן להפסיד שום 'אמן', והוא גם יהיה מוכן לרוץ קילומטרים רבים עבור 'אמן יהא שמיה רבא', או כל מצוה-קלה אחרת", מסיים הרב זילברשטיין את דבריו.

גמילות חסדים על פי המבט האלוקי. צפו בדברי הרב זמיר כהן:

תגיות:מצווהגמילות חסדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה