חדשות בארץ

גנץ במליאת הכנסת: "תם עידן ממשלת חצי העם"

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, נאם במליאת הכנסת, בישיבה בה תושבע הממשלה ה- 35: "אני, ראש הממשלה נתניהו ו- 71 מנהיגי ציבור נוספים הגענו להכרעה הקשה ולקחנו אחריות לאומית"

גנץ במליאת הכנסת (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)גנץ במליאת הכנסת (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
אא

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, שיכהן כשר הביטחון וכראש הממשלה החלופי, נאם היום (ראשון) במליאת הכנסת, בישיבה בה תושבע הממשלה ה- 35 של מדינת ישראל. "בעוד כמה שעות, בעזרת השם, נוכל להגיד 'יש ממשלה בישראל'", אמר בפתח דבריו. "תם המשבר הפוליטי הגדול בתולדות המדינה. הגיע הזמן לסיים את עידן השיסוי והפילוג ולהתחיל בעידן של אחדות ופיוס".

"שלוש מערכות בחירות עברנו בשנה וחצי. העם אמר את דברו והותיר לנו, המנהיגים, שתי אפשרויות – אחדות או סוג של מלחמת אחים", הוסיף גנץ. "העם אמר לנו: תפסיקו לריב ביניכם ותתחילו לעבוד בשבילנו. אני, ראש הממשלה נתניהו ו- 71 מנהיגי ציבור נוספים הגענו להכרעה הקשה ולקחנו אחריות לאומית".

כראש הממשלה בנימין נתניהו, שנאם לפניו, התייחס גנץ למשבר הקורונה: "אנחנו נמצאים עדיין בעיצומו של מאבק רפואי קשה, עם השלכות כלכליות וחברתיות בקנה מידה היסטורי בישראל ובעולם. אנחנו, רוב מוחלט של אזרחי ישראל ובראשם הצוותים הרפואיים, התגייסנו והצלנו נפשות רבות. אנו נשמרים מהתקהלויות, אנו עוטים על פנינו מסיכות, אנו מבכים את מותם של מאות אנשים שהלכו לעולמם מבלי שזכו להיפרד מיקיריהם ברגעיהם האחרונים. ברור לכולם כי אלו אינם רגעים להתבצרות בשאיפות האתמול".

"מעולם לא פחדתי לקחת אחריות אישית ולאומית", הצהיר יו"ר כחול לבן. "תמיד התגייסתי למען מדינת ישראל. הייתי מוכן להקריב את חיי בכדי להגן על אזרחיה מפני אויבים חיצוניים מרים, מסוכנים ורצחניים. אני וחבריי לקחנו אחריות לאומית, גם כי בעת הזו, ובמיוחד בעת הזו, ישראל צריכה ממשלת אחדות שמייצגת חלקים נרחבים יותר בעם. אחרי למעלה מעשור, תם עידן ממשלת חצי העם. אנחנו כאן גם כשליחיהם של אלו שהרגישו שאין להם קול בהנהגת המדינה. בעת הזו, טובה ממשלה שבה יהיו גם ויכוחים מרים ואידיאולוגיים, וגם ויתורים כואבים. הממשלה שאנחנו משביעים היום היא ממשלה שוויונית. ממשלה של איזונים, בלמים וגם של הכרות והבנות".

"אני וחבריי בחרנו באחדות בכדי להגן על אזרחי ישראל מפני השנאה שמכרסמת בנו פנימה. בחרנו באחדות בתקופה שבה פקידי ציבור, ובהם גם היועץ המשפטי לממשלה, מאוימים, וגבולות נחצים כלפי אנשי ציבור משמאל ומימין. בחרנו באחדות כדי לעמוד כחומה בצורה, עם כל הכלים, הכוח והעוצמה, נגד כל מי שיבקש לחצות את גבולות הביקורת הלגיטימית והחיונית בדמוקרטיה, ובכדי לתת גב לשלטון החוק בישראל. אני מאמין שזהו צו השעה למרות כל הסיכונים, וכל הקשיים – ומי שמאמין, לא מפחד".

בפנייה ישירה לנתניהו, אמר גנץ: "בכנות, כל אחד מאיתנו היה מעדיף להרכיב ממשלה אחרת. אולי היה קל יותר לשנינו ללכת לבחירות נוספות. שנינו בחרנו בהחלטה הקשה והנכונה עבור אזרחי ישראל. אני יודע היטב שגם לך לא היה קל להגיע לרגע הזה. אחרי 11 שנים כראש ממשלה, קיבלת את דין הבוחר והחלטת לחלוק עם שותפיי ואיתי את הגה השלטון, וקבעת תאריך ליום בו נתחלף. זוהי החלטה מנהיגותית – אמיצה וחשובה. אפשר להגיד גם החלטה הגונה, אשר מבינה שאחרי שהלכנו לשלוש מערכות בחירות ללא הכרעה ,יש רק אפשרות אחת שמכבדת את רצון העם".

"למען מדינת ישראל נלמד לבנות את האמון בינינו. לא רק בין בני לביבי, אלא בין מחנות שיצטרכו לדבר במקום לריב. להתחבר במקום להתרחק. להבין שבבסיס כולנו רוצים ישראל חזקה, יהודית ודמוקרטית. חברה שיש בה ויכוחים עזים, אך יודעת לחיות בשלום פנימי ובהשלמה".

בהמשך פנה גנץ לשותפיו לשעבר להנהגת כחול לבן: "אני מבקש לפנות לא רק לשותפיי העתידיים אלא גם למי שאני רואה עדיין, למרות הכל, כשותפיי לתפיסת העולם הממלכתית והמרכזית, מי שצעדו עימי את צעדיי הראשונים בפוליטיקה – יאיר, בוגי והחברים הנוספים. אתם יודעים היטב, שרציתי שתהיו חלק מהמסע הזה לאחדות פוליטית, שיחד איתכם יכולנו להיות חזקים יותר ולהביא את הכוח הפוליטי שלנו לממשלה בצורה משותפת. אתם גם יודעים, ששום תרגילים פוליטיים ופרלמנטריים לא היו משנים את המציאות שבתוכה החברה בישראל חיה". דבריו אלו של גנץ נקטעו בצעקות על ידי נציג יש עתיד, מיקי לוי, שהוצא מהאולם.

"אני שומע את המתקפות שלכם, אך עדיין מכבד אתכם", אמר גנץ. "עצוב לי שברגעי האמת לא ידעתם לשמר את השותפות שלנו ואת רצון מרבית העם, שסירבתם להכיר באתגרי השעה ובחרתם לפרק אותה, במקום להבין ששעת אחדות ופיוס היא לישראל".

בסיום נאומו, פנה גנץ לאזרחי ישראל: "בתקופת המלכות חרבה ישראל על שנאת חינם. אני איני מאמין בכוחה של השנאה ולא אכנע לה. 'לא תשנא את אחיך בלבבך', כך נאמר. לא עוד שנאה, שיסוי וריבים – הגיע הזמן לצעוד בנתיב הקשה לא פחות, נתיב הפיוס הלאומי. העם בחר, אני בחרתי, כל חברי הקואליציה בחרו באחדות ישראל לפני הכל. בואו נמשיך בדרך חדשה. שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה".

בתום דבריו של גנץ, עלה לנאום יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, שמתח ביקורת נוקבת על הקואליציה החדשה בראשות נתניהו וגנץ: "הבניין הזה איבד היום סופית את אמונם של אזרחי ישראל. אחרי כל הדיבורים הריקים על ממשלת חירום, מקימים היום את הממשלה הגדולה ביותר, הבזבזנית ביותר, בתולדות ישראל. 36 שרים, 16 סגני שרים. יש יותר שרים וסגני שרים ממונשמים".

בתחילת הישיבה הצהיר ראש הממשלה נתניהו, כי "הגיע הזמן" להחיל את הריבונות על בקעת הירדן ועל ההתיישבות ביהודה ושומרון: "צעד זה לא ירחיק את השלום אלא יקרב אותו, כי את השלום אפשר לבסס רק על האמת. האמת היא, וכולם יודעים אותה, שמאות אלפי המתיישבים ביהודה ושומרון, אחינו ואחיותינו, יישארו תמיד במקומותיהם כחלק מכל הסדר קבע לשלום – הגיע הזמן, שגם שכנינו הפלסטינים וגם אנשים בבית הזה יכירו בזה".

בפנותו לגנץ, אמר ראש הממשלה: "בני, פעלנו יחד בצוק איתן, אני כראש ממשלה ואתה כרמטכ"ל, להגן על אזרחי ישראל במערכה שאין צודקת ממנה. אני משוכנע שנפעל יחד בהצלחה למען המדינה שלנו". הוא ציין, כי "זהו יום חשוב למדינת ישראל", והוסיף: "בתוך שנה אחת, מדינת ישראל עברה 3 מערכות בחירות. הן העמיקו את הקיטוב בעם, וגבו מחיר כבד מקופת המדינה. אם היינו הולכים לבחירות רביעיות, העלות הכוללת הייתה מסתכמת ב- 2 מיליארד שקל. העלות הנוספת של ממשלת האחדות, ואני לא מקל בה ראש, היא 85 מיליון שקלים לשנה. העלות הזו נמוכה לאין שיעור מהעלות של בחירות נוספות. אילו היינו הולכים היום לבחירות רביעיות, זה היה הבזבוז האמיתי. לכן אין פלא, שרוב מוחלט של הציבור מקבל את דבריי על ממשלת האחדות. הציבור רוצה ממשלת אחדות, וזה מה שהציבור מקבל היום".

תגיות:בני גנץבחירות 2020הממשלה ה- 35

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה