חדשות בארץ

מבקר המדינה: בוחן את התנהלות הממשלה בזמן משבר הקורונה

בהודעה הקצרה שהעביר השבוע משרד המבקר נכתב כי אנגלמן בוחן את ההחלטות המתקבלות בממשלה בנושא הקורונה, וכי הבחינה מתקיימת "לצורך החלת ביקורת עתידית ובשים לב לתקופה המורכבת ולנסיבות בהן מתקבלות ההחלטות על ידי הממשלה"

אנגלמן, בספטמבר (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)אנגלמן, בספטמבר (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
אא

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, הודיע כי החל בבחינת החלטות הממשלה בתקופת משבר הקורונה, לקראת פתיחה בדיקה בנושא. זאת, בעקבות פניית "התנועה לטוהר המידות" שדרשה לפתוח בדחיפות בבדיקת ניהול המשבר.

בהודעה שהעביר השבוע משרד המבקר לפניית התנועה כתבה יסמין יהושוע, רכזת בכירה לפניות הציבור בלשכת המבקר, כי אנגלמן "בוחן את ההחלטות המתקבלות בממשלה בנושא הקורונה. הבחינה מתקיימת לצורך החלת ביקורת עתידית ובשים לב לתקופה המורכבת ולנסיבות בהן מתקבלות ההחלטות על ידי הממשלה... פנייתכם תיבחן במסגרת מכלול הנושאים הנבחנים בידי הצוותים". עם זאת, במכתב הקצר לא צוין מתי תחל הבדיקה ואילו סוגיות היא תכלול.

בחודש מרץ פרסם המבקר דו"ח חריף שעסק ביכולתה של ישראל להתמודד מול מגפות. בדו"ח צוין כי מערכת הבריאות לא נערכה להתמודדות בהתפרצות מגפה, חרף התפרצות החצבת והשפעת בעת האחרונה, וכי שירותי הבריאות, על קופות החולים ומערכי האשפוז, אינם ערוכים כלל לתרחיש שבו עלולים לחלות כ-2,250,000 איש (25% מהאוכלוסייה) בגין התפרצות של מחלה נגיפית מדבקת, כמו שפעת פנדמית.

חיסון במגזר הערבי (צילום: פלאש 90)חיסון במגזר הערבי (צילום: פלאש 90)

לצד התעלמות מוחלטת מזהות בעלי תפקידים רלוונטיים – בהם, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הבריאות יעקב ליצמן ושר האוצר משה כחלון – הדוח מתייחס בעיקר לשורה של נושאים כלכליים, ורק פרק אחד מוקדש לפן המוכנות הישראלית למשברים בריאותיים. הדוח מצביע על 7 כשלים עיקריים: מערך האשפוז לוקה בחסר; חוסר בהצטיידות בתרופות לטיפול בזיהום נגיפי; חוסר בתקני אחים ואחיות לחיסון האוכלוסייה; כשלים בביצוע חקירות אפידמיולוגיות; היעדר תוכנית פעולה סדורה לטיפול במגפות; טיפול לא הולם בתחלואה בקהילה; והשלכות כלכליות חריפות.

כשל נוסף שמובא בדו"ח המבקר הוא שמשרד הבריאות לא קבע רשימת מחלות לגביהן נדרש להתוות הוראות להיערכות והוראות לפעולות שיש לנקוט בעת התפרצותן, אלא קבע הוראות רק לכמה מחלות (שפעת פנדמית, אבולה, אנתרקס, אבעבועות שחורות). המשרד לא קבע הנחיות בנוגע למלאי החיסונים הנדרש בעת התפרצות מחלות שונות כמו לחצבת ולשפעת פנדמית ואופן ההצטיידות בהם.

במשרד המבקר גם ציטטו את דו"ח ארגון הבריאות העולמי מספטמבר 2019 ובו נאמר שמדינות העולם אינן מוכנות למגיפה עולמית ומתריע שיותר ממיליארד איש בסיכון להידבקות. "לקראת סיום הביקורת הומחש הסיכון הנשקף עקב התפרצות של מגפות ברחבי העולם - בדצמבר 2019 פרצה מגפת קורונה בעיר ווהאן שבסין. הנדבקים במחלה נבדלים זה מזה מבחינת חומרת המחלה - יש הסובלים מהצטננות קלה בלבד, ויש שפגיעה בריאותיהם עלולה לגרום לאי-ספיקת מערכות כללית ולמוות", כתב אנגלמן. קיים חוסר בהצטיידות בתרופות לשפעת, והמלאי הנוכחי מספיק ל-16% בלבד מאוכלוסייה – ולא ל-25% מהאוכלוסייה כנדרש. מצוקת התשתיות של בריאות הציבור פוגעת באופן חמור בתקנים חיוניים ביותר בהתמודדות עם מגפות, ובכלל זה תקני אחים ואחיות לצורך חיסון האוכלוסייה.

תגיות:קורונהמבקר המדינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה