נבואות

נבואות שהתגשמו, הקדמה: האם אפשר לחזות את העתיד? ומהי, בעצם, נבואה?

נביאים רבים קמו לעם ישראל במהלך ההיסטוריה, החל ממשה וכלה במלאכי. הם הותירו שלל נבואות עתידיות, אשר פזורות לאורך התנ"ך ומנבאות על כל ההיסטוריה, חלקן כבר התגשמו וחלקן עתידות להתגשם. הקדמה לסדרת "נבואות שהתגשמו"

אא

העתיד הוא אחד הנושאים המעסיקים ביותר את המין האנושי, מיטב החכמה האנושית מושקעת על מנת לנסות לצפות את העתיד, כל היערכות אישית, מדינית או חברתית, הינה בעצם נסיון לקדם את פני 'המחר'.

רבים הם המתיימרים לחזות את העתיד - אסטרולוגים, מומחים, בעלי נסיון, ושרלטנים. המשותף לכולם הוא, שאין הם עוסקים בעתיד עצמו, אלא בגורמיו, שהרי העתיד אינו קיים ואין אפשרות לעסוק בו. החכמה האנושית יכולה, לכל היותר, לנתח את ההווה ולנסות להבין כיצד הגורמים והכוחות הפועלים בו ישפיעו על העתיד. 

למרות האמור, ישנה דרך אחת המאפשרת לדון על ידיעת העתיד כעל ידיעה אמיתית. וזאת, במידה שקיימות שתי ההנחות הבאות: 

1. ישנו 'כח' כלשהו הנמצא מעבר למגבלות החומר (=הזמן והמקום), והוא מנהל את העולם כרצונו וקובע את אשר יתרחש בו.

2. אותו 'כח' מתקשר עם בני אדם ומגלה להם את העתיד.

ביהדות מושג זה של קבלת אינפורמציה נקרא - 'נבואה'.

אם כן, נבואה המגיעה מאת בורא העולם עומדת לכשעצמה, ושונה היא בתכלית מבני אדם העוסקים בחיזוי העתיד[1].

הואיל וכך, נבואות מסוג זה יכולות להתאפיין ב:

* תופעות שהם נגד ההיסתברות ונגד הנסיון ההיסטורי.

* תרחישים שההיגיון אינו יכול לצפות אותם.

* מאורעות היכולים להראות בלתי אפשריים.

* תיאור תהליכים ספיציפים לפרטי פרטים.

* מאורעות אשר יקרו בעוד אלפי שנים מזמן כתיבתם.

דברים אלו מחזקים את אמינות הנבואה ומאמתים את מקורה העל-אנושי, שהרי ככל שהנבואה תהיה רחוקה מהמציאות יותר, מפורטת יותר ולתווך רחוק יותר, אם בכל זאת היא תתקיים, נדע בודאות גבוהה יותר שלא ניתן היה לדעת או לצפות זאת ע"י תכונות אנושיות או כישורים שונים. שכן, אין לאדם יכולת שליטה מוחלטת על הזמן או על הטבע[2].

נביאים רבים קמו לעם ישראל במהלך ההיסטוריה[3], החל ממשה וכלה במלאכי. הם הותירו שלל נבואות עתידיות, אשר פזורות לאורך התנ"ך ומנבאות על כל ההיסטוריה, חלקן כבר התגשמו וחלקן עתידות להתגשם.

למרבה הפלא, נבואות אלו מכילות את המאפיינים שהזכרנו. כיוון שכך, אנחנו, אשר נמצאים על ציר הזמן הרבה אחרי שהם נכתבו והתגשמו, יכולים להניח את דבריהם על שולחן הניתוחים, ולבחון בכלים רציונלים ובגישה מחקרית את אמיתותם[4].

חשוב לציין, על פי מקורות היהדות והסדר הכרונולוגי המופיע בתורה, התורה ניתנה במעמד הר סיני לפני למעלה מ-3,300 שנה[5], אולם, גם לדעת האפיקורסים ביותר, אין חולק שהתורה נכתבה לפני לא פחות מאלפיים וארבע מאות שנה, עת תורגמה ליוונית ב'תרגום השבעים'[6].

במדור זה נשתדל להביא כמה מן הנבואות המופיעות בתנ"ך, אשר כתובות בלשון ברורה וקלה להבנה[7], על מנת, שגם אדם ללא רקע בטקסט המקראי יוכל להתמצא בקלות בפרטי הנבואה ובהשלכותיה.

הרב זמיר כהן חושף האם באמת מאורעות מסוימים שמתקיימים כיום הם חלק מנבואות שמצביעות על אחרית הימים? הרצאת חובה מרתקת וקצרה:

[1]. על זה נאמר: "אָנֹכִי אֵ-ל וְאֵין עוֹד אֱלֹקים... מַגִּיד מֵרֵאשִׁית אַחֲרִית, וּמִקֶּדֶם (את) אֲשֶׁר לֹא נַעֲשׂוּ (עדיין) אֹמֵר (ו)עֲצָתִי תָקוּם, וְכָל חֶפְצִי אֶעֱשֶׂה" (ישעיה פרק מו פס' ט – י).

[2].אין עוד דת בעולם מלבד היהדות, אשר ניתן למצוא אצלה נבואות הכתובות במפורש, המבטיחות תרחישים עתידיים מפורטים ולא צפויים, אך עם זאת ניתנים לבדיקה בכלים מדעיים. וזאת מהסיבה הפשוטה, שהבטחה נבואית היא לקיחת סיכון גדול מדי, שהרי במידה והנבואה לא תתגשם, ייהפכו הנביא והדת אותה הוא מייצג ללעג וקלס. (נציין כדוגמה שיש"ו הבטיח למאמיניו שעוד בדורו הוא יבוא ויגאלם, דבר שכידוע לא קרה. וכריסוסטומוס, באחת מוועידות הכנסיה [במאה ה-3], ניבא שעם ישראל לעולם לא יחזור עוד לארץ ישראל, וגם הוא, כמו רבו, יצא בדאי).

[3]. בתלמוד בבלי מסכת מגילה דף יד ע"א כתוב: "הרבה נביאים עמדו להם לישראל כפלים כיוצאי מצרים". כלומר, סה"כ מליון ומאתיים אלף נביאים היו לישראל (מתוכם 48 נביאים ו-7 נביאות אשר נבואותם מופיעות בתנ"ך).

[4]. ההתבוננות בהתגשמות הנבואות, יכולה להביא לתועלות רבות:

* הכרה שיש "כח"\בורא שיודע, מתעניין ושולט במתרחש בבריאה.

* הכרה באמיתות התורה ומקורה הא-לוקי.

* חיזוק האמונה בנבואות שעדיין לא התגשמו (כגון: "ביאת משיח" ו"תחיית המתים").

[5]. בשנת 1313 לפנה"ס.

[6]. ב11 מערות שליד חורבת 'קומראן' במדבר יהודה, נמצאו כתבי קודש עתיקים התואמים את הכתוב בתנ"ך, ומתוארכים למאה השניה והראשונה לפנה"ס, זמן זה כידוע מוקדם לחורבן בית המקדש השני, שהיה בשנת 70 לספירה.

[7]. נבואות התורה מתחלקות לנבואות בלשון מפורשת, ולנבואות בלשון סתומה.

לעובדות נוספות על הנבואה, לחצו כאן.

תגיות:נבואהנבואות שהתגשמו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה