עובדות ביהדות

10 עובדות על הנבואה ועל הדרכים לזכות אליה

הנבואה, שמטרתה לקרב את עם ישראל אל הבורא, היא דרגת השיא של המין האנושי, אליה זכה כל מי שהכשיר את עצמו

  • י"ט אב התשע"ח
אא

1. קשר הנבואה עם הקב"ה אינו בר תפיסה אנושית מעצם טבעו. כדרך שאיננו מסוגלים להקיף את מציאות ה', כך גם לא נוכל להגדיר במונחים רגילים את התופעה הנבואית. אולם גם אם איננו מבינים את מהות הנבואה, ולא זכינו לחוש בטעמה, חובתנו להאמין שהנבואה היא אחד הגורמים המרכזיים במהותו של עם ישראל.

2. הנבואה היא דרגת שיא של המין האנושי. דמותו של הנביא נמצאת מעל למגבלות הגוף, המקום והזמן ומשוללת חולשות אנושיות. הדוגמה ההיסטורית לילוד אישה שהתעלה מעל צורכי הגוף הוא משה רבינו, אבי הנביאים. משה רבינו שהה ארבעים יום וארבעים לילה בהר סיני, ללא מאכל ומים וללא שתיה.

3. בעבר היו נביאים רבים. כל מי שהכשיר את עצמו, זכה לשאוב מלוא חופנים רוח חוכמה, דעת והשגת אלוקות. בתקופת בית המקדש השני בטלה הנבואה מישראל. במסכת סוטה נאמר: "משמתו חגי זכריה ומלאכי, נסתלקה רוח הקודש מישראל".

4. עיקרי האמונה הבסיסיים קשורים למהותה הנבואה: "אני מאמין באמונה שלמה שכל דברי נביאים אמת", וכן - "אני מאמין באמונה שלמה שנבואת משה רבנו הייתה אמיתית ושהוא היה אב לנביאים".

5. בהיסטוריה היהודית היו נביאי שקר. ההבדל העיקרי בינם לבין נביאי האמת היא שבעוד מטרתם העיקרית של נביאי השקר הייתה הגדת העתידות, מטרתם העיקרית של נביאי האמת היא להעביר את דברי התוכחה של הבורא ולתת לעם ציווים והוראות. החלק העתידי תופס מקום מועט יחסית בדבריהם של נביאי האמת.

6. מטרתה של ההשראה הנבואית שחלה על הנביא היא לקרב את העם אל ה' ולהנחותו בדרך האמת. דברי הנביאים לא נועדו ללמד את עם ישראל מה יעשה הקב"ה, אלא להנחותם מה עליהם לעשות כדי למצוא חן בעיני ה'. כל התחזיות לעתיד שהיו בפי נביאי האמת לא היוו אלא אמצעים לקראת השגת יעד קדוש זה.

7. הנבואה יצרה מצב רוחני גבוה של העם כולו. כל אחד היה רשאי בימים ההם לגשת אל הנביא ולבקש ממנו שיתווה לו את דרכו המיוחדת בעבודת ד', ויורה לו מהו התפקיד הייחודי של נשמתו בעולם ומה עליו לעשות לשם הגשמת ייעוד זה.

8. הנבואה בישראל זכתה להערכה ולהכרה גם אצל אומות העולם. גם הגויים הכירו, כי ד' מגלה את סודו לעבדיו הנביאים ומגלה להם את העתיד לקרות. לדוגמה: כאשר נכשל מלך ארם פעם אחר פעם במארבים שהציב לעם ישראל, בעקבות אזהרותיו של הנביא למלך ישראל, ידעו עבדיו לומר לו: "הנביא אשר בישראל מגלה למלך את אשר תדבר בחדר משכבך" (מלכים ב', ו', י"ב).

9. כוח הנס והמופת שנמסר ביד הנביא היה מפורסם בגויים, וכתוצאה מכך התקדש שם שמים בעולם, כאשר ראו כיצד מחולל הנביא שינויים בטבע וגוזר על הבריאה שתעמוד ממהלכה הרגיל. בעת שנרפא נעמן שר צבא ארם מצרעתו בעצת אלישע הנביא, הוא התפעל מן הנס, עד שזנח את אמונותיו הכוזבות באלילי עץ ואבן, והכריז: "ידעתי כי אין אלוקים בכל הארץ, כי אם בישראל" (מלכים ב', ה', ט"ו).

10. כמו כן, רואים אנו את כוח ההשפעה העצום שהיה לנביא על יושבי עיר שלמה. נבואתו של יונה בן אמיתי לאנשי נינווה חוללה מהפך מקיף והביאה את כולם לתהליך עמוק של תשובה. הגויים האמינו באמונה שלמה בשליחות הנביא, ועשו הכול כדי להעביר את רוע הגזרה.

ציפייתנו לאחרית הימים כוללת גם את התקוה להופעה מחדש של ההשראה הנבואית בתוכנו. נאמנים עלינו דברי הנביא יואל, שאמר: "והיה אחרי כן, אשפוך את רוחי על כל בשר, וניבאו בניכם ובנותיכם, זקניכם חלומות יחלומון, בחוריכם חזיונות יראו, וגם על העבדים והשפחות בימים ההמה אשפוך את רוחי". הנביא יואל מבטיח בשם ה' כי רוח הנבואה תושפע על ישראל בימות המשיח. אנו מצפים ליום נכסף זה שבו ישפוך הקב"ה את רוחו על כל בשר ותימלא הארץ דעה את ה'.

הרב אברהם בן אסולין על הדרך לזכות לנבואה:

תגיות:אחרית הימיםנבואה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה