חדשות בארץ

חוק הרוטציה בין נתניהו לגנץ אושר בקריאה ראשונה

על פי הצעת החוק, שתהיה תקיפה לקדנציה הנוכחית בלבד ותוגדר כהוראת שעה, יוטלו סנקציות על המפלגה שתפר את קיום הרוטציה על ראשות הממשלה בעוד כשנה וחצי. במפלגת ימינה החרימו את ההצבעה בשל התנגדותם לסעיף המחייב רוב מיוחד של 75 חברי כנסת על מנת לבטל את החוק

נתניהו במליאת הכנסת, היום (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)נתניהו במליאת הכנסת, היום (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
אא

מליאת הכנסת אישרה היום (חמישי) בקריאה ראשונה את חוק הרוטציה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ליו"ר כחול לבן בני גנץ, המבקש לבצע שינויים מהותיים בחוק היסוד של הממשלה והכנסת שיאפשר את הקמת הממשלה קודם פקיעת המנדט מהכנסת ב-7 במאי. החוק עבר ברוב של 72 תומכים מול 31 מתנגדים. על פי הצעת החוק, שתהיה תקיפה לקדנציה הנוכחית בלבד ותוגדר כהוראת שעה, יוטלו סנקציות על המפלגה שתפר את קיום הרוטציה על ראשות הממשלה בעוד כשנה וחצי. בכך, יתאפשר לליכוד ולכחול לבן להמליץ בעוד שבוע לנשיא המדינה ראובן ריבלין על נתניהו לראשות הממשלה בצעד שיעניק ארכה בת 14 יום נוספים למאמצים למנוע הליכה לבחירות רביעיות.

(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)

במפלגת ימינה החרימו את ההצבעה בשל התנגדותם לסעיף המחייב רוב מיוחד של 75 חברי כנסת על מנת לבטל את החוק. יו"ר ימינה, איילת שקד, ציינה בנאום במליאה את פסק הדין של שופט בית המשפט העליון מישאל חשין, שקבע בעבר כי אין לכנסת לחוקק חוקים שדורשים יותר מ-61 חברי כנסת כדי לבטלו, זאת, במטרה שלא לפגוע בחיוניותה של עבודת הפרלמנט. "אין דבר כזה, לא היה ואני מקווה שגם לא יהיה", אמרה שקד והוסיפה, "זה ייפסל על ידי בג"ץ. תוותרו על הרוב הזה". לפי שעה, טרם נחתם הסכם קואליציוני עם ימינה נ ואף לא הושגו הבנות לגבי תיקים וקווי יסוד.

אולם, בכחול לבן הבהירו שאין בכוונתם לסגת משיריון החוק ברוב של 75 בשל החשש שנתניהו יפעל לסיכול ההסכם ולהבטחת כהונתו למשך הקדנציה הנותרת. אם יידרשו 61 חברי כנסת, לנתניהו יידרשו 2 תומכים בלבד, מעבר לגוש הימין, לביטול החוק. בדיון על התיקון לחוק שהתקיים השבוע בוועדה לשינוי חוק יסוד הכנסת והממשלה, אמר נציג היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד איל זנדברג, כי יש לצמצם את הרוב הטעון לביטולו ל-61 ח"כים, בהתאם למצב החוקתי הקיים.

נתניהו לגנץ חותמים על ההסכם נתניהו לגנץ חותמים על ההסכם

יו"ר יש עתיד-תל"ם, חבר הכנסת יאיר לפיד, טען היום במליאה כי ההסכם במתכונתו הנוכחי נוסח כבר בספטמבר כשהיה שותפו לגנץ, עוד הרבה קודם שפרץ משבר הקורונה, בשל לחצים מצד חברי המפלגה שתמכו בחבירה לממשלה בראשות נתניהו. "ההסכם הזה נכתב בספטמבר. לא הייתה קורונה, לא מצב חירום, לא משבר כלכלי ולא בריאותי. כבר אז היו אנשים שרצו לזחול לממשלת נתניהו ועכשיו יש להם תירוץ". לפיד טען כי היה "אחד מהאנשים שהביאו את התשלום לאבי ליכט (לשעבר המשנה ליועמ"ש – א"פ) כדי שיכתוב את ההסכם הזה. אתם רוצים למכור לציבור שטויות כאילו הלכתם להסכם הזה בגלל הקורונה? למה אתם מוכרים את זה לנו?"

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן תקף גם הוא בחריפות את ההסכם הקואליציוני שיביא לשינוי חקיקה מרחיקי לכת. "בקואליציה הזאת יש רק גועל. אין עקרונות, אין ישראל לפני הכל, אין שום דבר. רק ג'ובים ותעסוקה לכחול לבן. עשיתם הסכם בזוי. יש לכם מקסימום ג'ובים ומינימום השפעה". ליברמן הוסיף כי "ידענו כבר ממשלות של יותר משלושים חכי"ם. אבל לא ידענו ממשלה עם 36 שרים, 16 סגנים, רוטציה וגם מעון לראש ממשלה חלופי, וכל זה על רקע משבר כלכלי".

תגיות:בני גנץחוק הרוטציה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה