הרב יצחק זילברשטיין

שיכנע את הגוי שהבשר היקר בכשרות המהודרת יותר בריא עבורו

"מן הסתם חשוב לך לשמור על בריאות יציבה, ולייעל יותר את חריפות שכלך?", "בודאי", השיב. "אם כן, כדאי מאוד שתשלם קצת יותר ותרכוש את הבשר ההוא, יש בו מעין 'ויטמינים' מיוחדים המועילים לחשיבה מעולה ולחוסן גופני..."

אא

סיפר בעל חנות אטליז: אחד הקונים הקבועים בחנות האטליז שלי הינו נכרי שרגיל לרכוש את הבשר הזול ביותר (שמחירו הזול נובע מחמת רמת הכשרות הנמוכה). והנה, ביום מן הימים התבונן הנכרי על שלט מחירי הבשרים, והתעניין: "מדוע הבשר ההוא (בכשרות המהודרת) כל כך יקר, האם זה בשר מיוחד?". השבתי בשאלה: "במה כבודו עוסק?", והלה השיב שעוסק בניהול פרוייקטים. המשכתי לשאול: "מן הסתם חשוב לך לשמור על בריאות יציבה, ולייעל יותר את חריפות שכלך?", "בודאי", השיב. "אם כן, כדאי מאוד שתשלם קצת יותר ותרכוש את הבשר ההוא, יש בו מעין 'ויטמינים' מיוחדים המועילים לחשיבה מעולה ולחוסן גופני...".

האיש השתכנע, ומאז החל לרכוש את הבשר שבכשרות המהודרת, ושילם עליו טבין ותקילין...

(צילום: Marcelo Sus - פלאש 90)(צילום: Marcelo Sus - פלאש 90)

והנה, עתה למד בעל האטליז כי איסור 'גניבת דעת' נאמר אף בגניבת דעתו של נכרי, ובא לשאול: "הלא לנכרי מותר לאכול אפילו נבלות וטריפות שקצים ורמשים, ולכאורה אין לגביו שום מעלה באכילת בשר בכשרות מהודרת, ואם כן, האם אפוא עברתי על איסור גניבת דעתו של הנכרי בכך ששידלתי אותו לרכוש את הבשר היקר (כדי להרוויח ממנו יותר)?"...

למכור לגוי נבילה במקום כשרה

כדי לגשת לתשובה לשאלה מוכר הבשר, הבה ונלמד דין המופיע בשולחן ערוך (חו"מ סי' רכ"ח ס"ו): "אסור לרמות בני אדם במקח וממכר או לגנוב דעתם, כגון אם יש מום במקחו צריך להודיעו ללוקח. אף אם הוא נכרי, לא ימכור לו בשר נבילה בחזקת שחוטה". דהיינו, אם סוכם בין הקונה הנכרי והמוכר היהודי, שהבשר הנקנה יהיה בשר כשר שנשחט כדין, אסור למוכר להטעות את הקונה ולמכור לו בשר נבילה שאירע פסול בשחיטתו.

ויש להבין, מדוע באמת אסור להטעות נכרי ולומר לו שמדובר בבשר כשר, כשהאמת היא שהבשר נבילה, הרי לכאורה לגבי הנכרי, נבילה וכשרה הן היינו הך (גם בשר הנבילה נחשב ל'כשר' לגביו)?!

ובכן, כתב הפרישה (שם אות ו'), שטעם הדבר הוא, מכיון שבשר נבילה אינו טוב ואינו בריא לגוף כבשר שחוטה. ובשו"ת דברי יציב (או"ח סי' ר"ס) ביאר דבריו: "נראה כוונתו, משום טמטום הלב והדעת בגשמיות, וזה שייך גם בנכרי, אף שאין לגביו איסור נבילה, כיון שכך נקבע בטבע, חוק נתן ולא יעבור"!

לאור הדברים, נראה שאין כל דופי בדבריו של בעל האטליז, ואכן גם לנכרי יש תועלת באכילת בשר כשר.

לרכישת הספר "ופריו מתוק" בהידברות שופס, הקלק כאן.

תגיות:ופריו מתוקהרב יצחק זילברשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה