הרב יצחק זילברשטיין

למרבה הפלא, האשה החרדית לא הצליחה להיגמל מהעישון בשבת קודש. עד שהתגלה ש...

כל הניסיונות לשכנע את האשה שהדבר אסור, עלו בתוהו. היא טענה, וחזרה וטענה, שהיתה מאוד מעוניינת להפסיק לעשן, במיוחד בשבת, ואף מרבה להתפלל על כך, אבל במציאות - כל פעם, עם התקדש שבת מלכתא, היא חשה בדחף עצום שאי אפשר לתארו, להוציא סיגריה ולעשן

אא

סח הרב יצחק זילברשטיין שליט"א:

מעשה בבני זוג, שהתגוררו במשך שנים רבות בקיבוץ שאינו שומר-מצוות, עד שנפשם נקעה מאורח-החיים הריקני של חברה זו, והחליטו לעשות מעשה. הם חזרו בתשובה, וכדי לא להיות מושפעים מהאווירה הקלוקלת של הקיבוץ, העתיקו מגוריהם לשכונה חרדית.

הבעל התקדם מאוד בשמירת תורה ומצוות, ונעשה ליהודי חרד לכל דבר ועניין. גם האשה צעדה אחריו, והשתדלה לקיים את כל המצוות. ברם, העסקנים שטיפלו בהם הבחינו שבדבר אחד קשה לה להתגבר על עצמה; היא אינה מסוגלת להיגמל מהעישון אליו התרגלה בימי מגוריה בקיבוץ, והיא עושה זאת רח"ל גם בשבת קודש.

כל הניסיונות לשכנע את האשה שהדבר אסור, עלו בתוהו. היא טענה, וחזרה וטענה, שהיתה מאוד מעוניינת להפסיק לעשן, במיוחד בשבת, ואף מרבה להתפלל על כך, אבל במציאות - כל פעם, עם התקדש שבת מלכתא, היא חשה בדחף עצום שאי אפשר לתארו, להוציא סיגריה ולעשן.

התופעה הזו היתה מוזרה, וככל שעקבו אחריה הפכה לעוד יותר לא-מובנת, כיוון שמדברי האשה התברר שהדחף העיקרי לעישון הוא דווקא ביום השבת, ולכאורה לא היה לכך כל הסבר הגיוני.

הלכו העסקנים להיוועץ בדעתו של מורי חמי, מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל. כששמע מרן את הסיפור, הורה לשואלים ללכת ולברר אצל אימה וסבתה של האשה, ואף בדורות הקודמים יותר, האם כולם היו יהודים...

בתוך זמן קצר הגיעה התשובה המדהימה - אכן הסבתא של האשה היתה נכריה, ששמשה כמתנדבת בקיבוץ, ולאחר שאחד מבני הקיבוץ חפץ היה להינשא לה, ועוּבדת היותה נכריה הפריעה לו, מזכירות הקיבוץ החילוני העניקה לגויה "תעודת גיור", וכך הם נישאו. התברר אפוא, שגם נכדתה, הקיבוצניקית לשעבר, שאינה מסוגלת שלא לעשן בשבת, גם היא אינה שייכת לעם היהודי.

כאשר הגיעו העסקנים עם התשובה למרן הגרי"ש אלישיב, אמר להם הרב אלישיב: בואו וראו את חסדי ה' יתברך. כפי שהבנתי מדבריכם, המדובר באשה החפצה לעשות רצון קונה, והראייה לכך היא בעצם העובדה שהיתה מוכנה לעזוב מאחריה את כל החיים שאליהם הורגלה במשך שנים רבות.

אבל, בורא כל העולמות, היודע מראשית ועד אחרית, ידע גם שהאשה הזו היא בת-עם-זר, הביאו אותה מהשמיים לידי מצב כזה שלא תוכל להיגמל מן העישון ולשמור את השבת, כדי שלא תתחייב מיתה, ואז כבר יגיעו גם לידי הבירור שהיא אכן גויה, ויגיירוה.

לאחר שתיכנס תחת כנפי היהדות, סיים מרן הגרי"ש אלישיב, תתבטל ממילא סיבת העישון, והתאווה הזו תתבטל אף היא מאליה.

וכך אכן היה!...

לרכישת הספר "ופריו מתוק" בהידברות שופס, הקלק כאן.

תגיות:ופריו מתוקהרב יצחק זילברשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה