חדשות בארץ

בג"ץ ביטל את מעקב השב"כ: יחודש רק אם תקודם חקיקה בכנסת

ההחלטה על הפסקת המעקבים של השב"כ התקבלה בעקבות עתירות אזרחים נגד הממשלה, במסגרתה נפסק כי ככל שיותנע הליך חקיקה, ניתן יהיה להאריך את תוקפה של החלטת ההסמכה לפרק זמן קצר נוסף שלא יעלה על "שבועות ספורים" על מנת לאפשר את השלמתו של הליך זה

אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)
אא

בג"ץ ביטל הערב (ראשון) את תקנות החירום למאבק בקורונה המסמיכות את שירות הביטחון הכללי לבצע מעקב דיגיטלי אחר אזרחים שחויבו בבידוד, וקבע כי החל מיום חמישי יתאפשר מעקב רק בכפוף לחקיקה ראשית בכנסת. ההחלטה התקבלה בשל עתירות אזרחים נגד הממשלה, במסגרתה נפסק כי ככל שיותנע הליך חקיקה, ניתן יהיה להאריך את תוקפה של החלטת ההסמכה לפרק זמן קצר נוסף שלא יעלה על "שבועות ספורים" על מנת לאפשר את השלמתו של הליך זה.

הרכב השופטים כלל את נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, המשנה לנשיאה חנן מלצר והשופט נועם סולברג, שדנו בארבע עתירות באשר לאמצעי המעקב של השב"כ והמשטרה, שהוגשו על ידי האגודה לזכויות האזרח, הרשימה המשותפת וארגון עדאללה, ארגון העיתונאים ועו"ד שחר בן מאיר, ואוחדו לדיון אחד. הנשיאה חיות כתבה כי ככל שמעורבותו של השב"כ בטיפול במשבר תתארך מעבר ל-30 באפריל, "יש צורך לעגן את סמכותו לעשות כן במסגרת חקיקה ראשית מתאימה, דוגמת הוראת שעה זמנית. זאת בהינתן העובדה כי האמצעי שנבחר על ידי המדינה במסגרת החלטת ההסמכה הוא אמצעי הפוגע פגיעה קשה בזכות החוקתית לפרטיות, ואין להקל בו ראש".

בית המשפט העליון (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)בית המשפט העליון (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

עוד נאמר בהחלטה כי "הבחירה לעשות שימוש בארגון הביטחון המסכל של המדינה לצורך מעקב אחר מי שאינם מבקשים לפגוע בה, מבלי שניתנה הסכמה לכך מצד מושאי המעקב, מעוררת קושי רב ביותר ויש לחתור למציאת חלופה הולמת אחרת, המגשימה את עקרונות הגנת הפרטיות".

בנוסף, על מנת להגן על חסיון מקורות עיתונאיים, הוחלט על מתווה שלפיו כל עיתונאי, המחזיק בתעודה בתוקף מטעם לע"מ, אשר יאובחן כחולה בקורונה יידרש לתת את הסכמתו לרשויות הבריאות להעביר את פרטיו לשב"כ. אם העיתונאי יסרב, בידיו לפנות לבית המשפט בתוך 24 שעות כדי לקבל צו שימנע את העברת הפרטים לשב"כ. לגבי המקורות שלו נקבע כי הוא יצהיר בחקירה האפידמיולוגית שהוא מתחייב ליידע בעצמו את מקורותיו העיתונאיים שבאו עמו במגע בשבועיים שקדמו לאבחונו.

בשבוע שעבר פג תוקפו של צו החירום המעניק סמכות למשטרה לעקוב אחרי מבודדים באמצעות איכון סלולרי. בדיון שהתקיים בוועדת חוץ וביטחון הודיע נציג הממשלה, שר המשפטים אמיר אוחנה, שבשל הקשיים המשפטיים שהערימו חברי הוועדה הממשלה מוותרת על קידום החוק לקריאה שנייה ושלישית.

תגיות:שב"כבג"ץנגיף הקורונהאיכון סלולרי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה