חדשות בארץ

המנדט של גנץ פקע, ריבלין העביר את ההכרעה לכנסת

בתום פגישה נוספת של צוותי המשא ומתן מטעם הליכוד וכחול לבן, סוכם כי המגעים יימשכו גם היום במטרה להקים ממשלת חירום לאומית. לאחר שהמנדט של גנץ פקע, הודיע הנשיא ראובן ריבלין כי הוא מעביר את תהליך הרכבת הממשלה לכנסת

ריבלין, נתניהו וגנץ (צילום: קובי גדעון, לע"מ)ריבלין, נתניהו וגנץ (צילום: קובי גדעון, לע"מ)
אא

הנשיא ראובן ריבלין הודיע הבוקר (חמישי) ליו"ר כחול לבן, בני גנץ – המכהן כיו"ר הכנסת – כי הוא מעביר את תהליך הרכבת הממשלה לכנסת. ההודעה באה לאחר שהמנדט של גנץ להרכבת הממשלה פקע הלילה בחצות, וזאת מבלי שכחול לבן והליכוד הצליחו להגיע להסכמות שיאפשרו את השלמת המשא ומתן להקמת ממשלה. 

בהודעתו לגנץ, כתב ריבלין: "אנו מצויים במערכת בחירות, הנערכת זו הפעם השלישית, בתקופה של כשנה, ברצף, בלא שעלה בידי מי מנבחרי הציבור להרכיב ממשלה, שתזכה לאמון הכנסת. כנשיא המדינה מוטלת עלי החובה על פי חוק יסוד הממשלה לפעול להביא להרכבת ממשלה בישראל, מהר ככל הניתן, ובהתאם לכך הפעלתי את סמכותי במערכת הבחירות לכנסת ה- 23".

ריבלין הוסיף, כי "נוכח תמונת המצב שהתבררה בפני, במערכת בחירות שלישית זו, לפיה לאף אחד מן המועמדים אין תמיכה של רוב חברי הכנסת, באופן המאפשר להם לקבל את אמון הכנסת ולהרכיב ממשלה, גם לא בדרך של ממשלת אחדות, ומתוך מחויבות לתכליתו של חוק היסוד, להביא להרכבתה של ממשלה שתיהנה מאמון הכנסת, מהר ככל הניתן, אני מודיע לך כי אינני רואה אפשרות להגיע להרכבת ממשלה, ואני מעביר את תהליך הרכבת הממשלה לכנסת, שרשאית לפעול לפי סעיף 10(א) לחוק היסוד". בסיום דבריו, הביע הנשיא תקווה כי "יעלה בידי חברי הכנסת לגבש רוב, באופן שיאפשר להביא להרכבת ממשלה מהר ככל הניתן, ולהימנע ממערכת בחירות רביעית".

כזכור, ריבלין נענה בתחילת השבוע לבקשה משותפת שהגישו גנץ וראש הממשלה בנימין נתניהו, והאריך את המנדט של גנץ ב- 48 שעות. בבית הנשיא אמרו, כי הבקשה להארכת המנדט נמסרה "כפי שדרש הנשיא, על דעת שני הצדדים ומתוך הבנה כי אלה קרובים מאוד להסכם ביניהם". אמש נמנעו השניים מבקשת הארכה נוספת, וכאמור ריבלין העביר את ההכרעה לכנסת. בשלב זה, יכולים 61 חברי כנסת לבקש מהנשיא, בתוך 21 ימים, להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה על חבר כנסת שהסכים לכך. במידה ולא תוגש בקשה – הכנסת תתפזר אוטומטית, וישראל תלך לבחירות נוספות.

צוותי המשא ומתן של הליכוד וכחול לבן, שנפגשו במוצאי החג, המשיכו במגעים גם לאחר פקיעת המנדט. בסיום הפגישה נמסר מטעמן של שתי המפלגות, כי סוכם ש"הצוותים ימשיכו להידבר מחר במטרה להגיע להסכמה להקמת ממשלת חירום לאומית".

על פי דיווחים שונים, המחלוקת המרכזית בין הצדדים נסובה בנוגע לסוגיית הרוטציה, ולחשש בליכוד כי בתום כהונתו של נתניהו כראש ממשלה, בג"ץ יפסול אותו מלכהן כממלא מקומו של גנץ, בשל כתב האישום שהוגש נגדו. בליכוד דורשים שינויי חקיקה שימנעו את יכולתו של בג"ץ להתערב בתהליך, או לקבוע כי במידה ונתניהו ייפסל – הכנסת תתפזר, והמערכת הפוליטית תלך לבחירות. בכחול לבן מתנגדים, ומשדרים תחושה כי נתניהו מנסה לסכל את הקמתה של ממשלת אחדות. על פי הדיווח ב- ynet, גנץ אמר למקורביו כי לא נכנס למשא ומתן עם נתניהו "כדי להתעסק עם בג"ץ", כלשונו, אלא "כדי לשמור על הדמוקרטיה. אני לא מוכן לעקוף את בג"ץ ולא מוכן להביך את בג"ץ".

תגיות:בני גנץבחירות 2020

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה