חדשות בארץ

"אבא של כולם": הראשון לציון הובא למנוחות בנוכחות 20 איש

שישה ימים לאחר שאובחן כחולה קורונה, הובא היום הרב בקשי דורון, הרב הראשי הספרדי לשעבר, למנוחות בחלקה הספרדית בגבעת שאול. הראשון לציון, הרב יצחק יוסף, ספד לו בטלפון: "הוא היה מגיע בערבים ללמוד עם אבא ולמד ממנו פסיקה. למד ממרן האבא את עיקרון הפסיקה הספרדית של 'כוחא דהיתרא'. הוביל את מהפכת הכשרות ברבנות הראשית"

מלווים את הרב בדרכו האחרונהמלווים את הרב בדרכו האחרונה
אא

הרב הראשי לשעבר, הראשון לציון הרב אליהו בקשי דורון, הובא היום (שני) למנוחת עולמים בבית העלמין גבעת שאול בירושלים, שישה ימים לאחר שאובחן כחולה בקורונה בבית החולים שערי צדק. הוא נטמן בחלקה הספרדית, בנוכחות 20 איש בלבד, זאת, בשל הנחיות משרד הבריאות שבגינן אסרה המשטרה על הציבור להתקהל במקום.

הרב בקשי דורון (צילום: יעקב כהן, פלאש 90)הרב בקשי דורון (צילום: יעקב כהן, פלאש 90)

"ראינו אותו בקרבה גדולה כאבא, כמחנך, כמורה הוראה ומורה דרך לרבני ודייני ישראל לאורך שנים רבות", ספד לו הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו. "עלה ונתעלה בבית המדרש, עלה והמשיך הלאה להיות גדול בתורה ולכוון לאביהם שבשמים", הוסיף. לדבריו, הרב בקשי דורון, שעמד בראש הרבנות בבת ים ובחיפה, "הפיץ תורה בארץ ובתפוצות. היה רב של רבנים רבים וגם לאחר פרישתו המשיך הלאה בעצה ובתבונה להדריך ולגדל רבנים".

"ריבונו של עולם, נתת לנו את המגפה הקשה הזו. אנחנו רואים את הדורות הקודמים שמסתלקים מהעולם, ועכשיו נטלת מאתנו את תפארת הראשון לציון", אמר הרב לאו. "אנחנו מבקשים ממך אמור לצרותינו די. מנע מגפה מנחלתך. שנוכל לחגוג את החג בשמחה עם כל הכאב על לכתו של מורנו ורבנו, שיהיה מליץ יושר על כולנו".

הראשון לציון המכהן, הרב יצחק יוסף, ספד לו באמצעות הטלפון. "אוי לו לעולם שאיבד מנהיגו אוי לה לספינה שאבד קברניטה. המשיך את השושלת המפוארת של הראשון לציון לדורותיהם של למעלה מ-300 שנה. הקים עשרות של בתי כנסיות בכל הארץ". הוא ציין כי המנוח עמד בקשרים קרובים עם אביו, הרב עובדיה יוסף, שהביא למינויו כרב בחיפה ובבת ים. "הוא היה מגיע בערבים ללמוד עם אבא ולמד ממנו פסיקה. למד ממרן האבא (הרב עובדיה יוסף) את עיקרון הפסיקה הספרדית של 'כוחא דהיתרא'. הוביל את מהפכת הכשרות ברבנות הראשית. הרב זכה להקים דור ישרים מבורך, בנים וחתנים - כולם תלמידי חכמים וראשי מוסדות. בעשר אצבעותיו הקים ישיבות".

הרבנים הראשיים לשעבר, הרב לאו והרב בקשי דורון (צילום: עמוס בן גרשון, לע"מ) הרבנים הראשיים לשעבר, הרב לאו והרב בקשי דורון (צילום: עמוס בן גרשון, לע"מ)

הרב בקשי דורון נולד בירושלים לאביו בן-ציון, יליד ארץ ישראל, ולטובה, ילידת חלב שבסוריה. בצעירותו למד בישיבת הדרום, ובהמשך בישיבת חברון ובכולל קול יעקב. כיהן כרב ראשי בין השנים 1993-2003, לצדו של הרב הראשי האשכנזי הרב ישראל מאיר לאו. עד לפטירתו עמד בראש מוסדות "בנין אב" ברמת שלמה ו "דבי אליהו" בבית וגן בירושלים.

הרב ישראל מאיר לאו, רבה של תל אביב, ספד לו בטלפון: "בעיצומו של חג החירות, 'זמן חירותנו', ואחרי שהתבשרנו אתמול שמצבו כבר השתפר - הגיעה לקראת ערב הידיעה המרה הזו שנלקח מאתנו הרב אליהו בקשי דורון. הרב כתב לי בהקדשה: 'רעי כאח לי' - ואני מרשה לעצמי לקרוא לו היום בפסוק שאמר דוד על יהונתן: 'צר לי עליך אחי, נעמת לי מאוד'".

הרב שלמה משה עמאר, רבה הראשי של ירושלים והראשון לציון, אמר: "שר וגדול נפל היום בישראל: שר בתורה וגדול ביראת שמים... מי יעמוד בצרה הזו ויתפלל על כלל ישראל?" הוא הזכיר את ייסוריו של הרב בשנים האחרונות מחולי בכליות. "ואנחנו זועקים ריבונו של עולם למי נבכה עכשיו?"

שר הפנים ויו"ר ש"ס, אריה דרעי, הזכיר את נערותו בבת ים, אז עמד הרב בקשי דורון ברבנות שכונות בעיר. "לפני חמישים שנה, כשהייתי ילד קטן בבת ים, אני זוכר כיצד הגיע הרב להיות רב שכונות בבת ים. אני זוכר אותו הולך שעה במסירות נפש בשבת כדי להעביר שיעור לאדם אחד או שניים. העמיד עיר שממה לעיר של תורה".

"בורא עולם מדבר אתנו. אנחנו חייבים לנסות להבין את הדיבור שלו, אחרת נקבל דברים יותר קשים. הקב"ה מדבר אתנו מתוך רחמים. אנחנו לא מבינים את דרכי ההשגחה. אתמול בשמונה בערב הרב היה עוד בהכרה ובשמחה", סיפר. "התפלל ערבית וספירת העומר ובירך בורא פרי העץ - ופתאום הקב"ה לקח אותו בשנייה. זה הכול הנהגה של הקב"ה. מה אתה רוצה מאתנו?" שאל. "הרב הגיע לכל בר מצווה שהוזמן. היה כולו איש של חסד", הוסיף השר דרעי.

בנו הבכור של המנוח, הרב בן ציון בקשי דורון, אמר בהספדו כי אביו היה "אבא של כולם" וכי הוא "היה מכתת את רגליו מקום למקום, מאזכרה לאזכרה, משמחה לשמחה. הלב שלו היה לב של אבא... הוא אהב את כל עם ישראל. היה איש של אמת. הקב"ה בחר בו לרעות את הצאן. הענווה והרגישות שלו. האמת שלו. הרבנות הייתה עבורו כלי של אחדות לציבור. כילד אני זוכר אותו יוצא הראשון. הנהג היה אומר לו: הציבור עוד לא הגיע. אתה לא יכול להיות ראשון - והרב היה אומר: אני לא רוצה שאף אחד יחכה לי. האמת הייתה נר לרגליו. מה שחשב על דמות הרבנות בישראל - נלחם על כך".

לדבריו, "הייתה לו רגישות גדולה לכל אחד". "לא עניין את אבא כבוד. לא חיפש שאנשים יעמדו בשבילו. לא עניין אותו ממון. אבא ואמא חיו בפשטות. עשו גמילות חסדים בגופם ובממונם. אנשים הגיעו עם ענייני שלום בית, ואבא ואמא היו מדברים על לבם. לא הייתה שבת בלי אנשים נזקקים ליד השולחן. אבא הקים קרנות של צדקה וחסד. אבא הקים עשרות בתי כנסת בארץ ישראל עם משפחות ספרא-פיצ'וטו. לא רצה שום שלט בבית הכנסת על שמו. הוא היה אמנם הרב הראשי הספרדי - אבל לבו היה לכלל עם ישראל: חסידים, אשכנזים, אנשי הפועל המזרחי, מסורתיים", חתם בנו.

תגיות:הרב אליהו בקשי דורוןהלוויה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה