חדשות בריאות

"בית המטבחיים": עדות מצמררת מהטרגדיה של ניו יורק

חשבתם לצפצף על ההנחיות, ולהתארח בליל הסדר? אחרי שתקראו את הכתבה הזו, כבר לא תחשבו פעמיים, ותישארו בבית בחיים

טיפול בחולה קורונה בסין (צילום: שאטרסטוק)טיפול בחולה קורונה בסין (צילום: שאטרסטוק)
אא

הרב מאיר ברנשטיין, תושב ישראלי שעבר לאמריקה, שוחח עם "קו המידע למאבק בנגיף הקורונה" ותיאר את המתרחש באמריקה.

"המצב פה הוא חמור וקשה מאוד מאוד. אני רוצה לחזור קצת אחורה, לתקופה של פורים. בעוד בארץ משרד הבריאות הורה על סגירת הטיסות מכל רחבי העולם. בתחילה זה התחיל מסין ואחר כך למדינות מאירופה, ורק אחר כך באיזור פורים הורחבה ההוראה גם לטיסות מארצות הברית.

"בניגוד לארץ, שהתארגנו מוקדם, כאן בארה"ב היתה אדישות מאוד גדולה. המדינה לא לקחה את זה ברצינות, והנשיא טראמפ אמר שלדעתו הקורונה היא פחות משפעת, והוא מאמין שעד האביב המחלה תיעלם לגמרי.

"ממילא, היתה אדישות. האנשים הסתובבו ברחובות. מסיבות הפורים בברוקלין, במונסי היו מלאות. עד שבוע וחצי אחרי פורים היו עדיין בתי ספר ואוטובוסים לבתי ספר. מהבחינה הזו היה נס משמים, שהקב"ה נתן נס ובינה בעיני ההנהגה, השר ליצמן וראש הממשלה בנימין נתניהו, שכולם התפלאו למה הם סוגרים את השמים, והכל היה נראה מוזר, אך זה היה נס משמים.

"מה שקורה אצלינו עם המחלה, במשך שבועיים לא מרגישים אותה בכלל. היו כאן 'טישים' ומסיבות פורים המוניות. המרכזים היהודיים בבורו פארק – אלפי חסידים מגיעים ל'טישים' מכל רחבי צפון אמריקה. אנשים הסתובבו בפורים ושמחו, ולא חלמו שיש בעיה. ורק שבועיים אחרי פורים החל העניין להתפוצץ.

"רק שבועיים אחרי פורים החלו לקלוט שיש כאן בעיה, וכל אמצעי הזהירות שביצעו בארץ - החלו ליישם אצלינו מאוחר יותר, אך גם לא בצורה מלאה.

"בעיקר מאזור בורו פארק הגיעו שמועות על אנשים עם דלקות ראות קשות מאוד, שפונו לבתי החולים. הבעיה חמורה מאוד בעיר ניו יורק, אך בעיקר באזורים החרדיים. אנחנו קהילה חמה, נפגשים הרבה בבתי כנסת, במקוואות, בטישים. ההדבקה היתה מאוד גדולה.

"בשבועיים האחרונים אנחנו באסון נוראי שאין כמותו. אין רחוב שאין בו מת. כל 45 דקות אנחנו מקבלים עוד שם ועוד שם של נפטרים. אתמול נפטרו מעל 25 איש. במהלך הלילה עוד כמה. מדובר על טרגדיות נוראיות רק כאן באזור ניו יורק: בקרית יואל, במונסי, בפלטבוש, בליקווד, בניו ג'אזי, בסקוואר, בורו פארק. נכון לעכשיו קרוב ל-150 יודים חרדים שנפטרו מהמגיפה הזו, ומאות מאות, ואולי אלפים, שנמצאים בבתי החולים במצב קשה.

"בתי החולים בקריסה. אני מקבל עדכונים מאנשי הצלה, שקוראים לבית החולים בבורו פארק בית המטבחיים. התמונות שמגיעות משם נוראיות. פחד פחדים. אן חדרי מתים. הגופות נמצאות על הרצפה בבית החולים. משאיות שהגיעו – בחוץ. החברא קדישא לא עומד בעומס, ומבקש מאנשים שיבואו לעזור לו לפנות את המתים.

ה'הצלה' כאן במונסי, בדרך כלל היו להם 40 קריאות ביום. בימים האחרונים הם מקבלים מעל 200 קריאות. והם מפנים לבית החולים רק אנשים במצבים קשים שזקוקים להנשמות.

"אדם בן 48, הרב דהן, נפטר בשבוע שעבר השאיר יתומים. אמא שלו נמצאת במצב קשה בבית חולים. רק אתמול נפטר יהודי מבוגר מווילאמסבורג, שאשתו נפטרה מהקורונה רק בשבוע שעבר. מדובר על שבעה כפולה במשפחה. הילדים בקושי מורשים להגיע ללוייה. אין מנחמים. אי אפשר לבוא לנחם.

"יהודי צעיר כאן במונסי, בן 33, נפטר מהקורונה והשאיר שבע יתומים. גם מבוגרים וגם צעירים. המספרים האלו רק עולים ועולים ועולים

רק בעיר ניו יורק לבד מעל 375 נפטרים. אנחנו כבר לא עוקבים אחרי המספרים. אין מקום בבתי החולים. תוך כמה ימים לא יהיו מספיק מכשירי הנשמה, כלומר: הרופאים מחליטים את מי מנשימים ואת מי לא.

"מצב ההדבקה כאן נוראי. בניגוד לארץ, שעדיין מנסים להילחם בהדבקה, וגם מי שיש לו תסמינים קלים והוא מדבק – מנסים שהוא לא יהיה בבתים, כי זה גורם להדבקה.

"כאן כולם בבתים, וההדבקה היא נוראית. אנשים רק בבתים, ועדיין יש הדבקות, רק מהיציאה למכולת. ואנחנו שומעים על עוד ועוד מקרה. כבר שבוע וחצי אין בתי כנסת ולא יוצאים, ועדיין שומעים על עוד ועוד מקרה.

"ישיבות נהפכות לבית חולים. יש כמה ישיבות בניו יורק שביקשו להקים בית חולים. הביאו לניו יורק אוניה עם 1,100 חדרים כדי להקל על העומס בבתי החולים.

"אבל על אבל על אבל. אסון שלא נגמר. כל הזמן עוד לוויה ועוד לוויה.

"על כל יהודי בישראל להבין שבכל רגע שהוא נשאר בביתו ולא נפגש עם קרובי משפחה וחברים – הוא מציל נפשות מישראל.

"לא צריך להיבהל, אבל להישאר בבית עם המשפחה, ולא לארח ולהתארח. אני יודע, זה קשה. אבל כל אחד, אנחנו מבקשים ממנו – רק תשבו בבית. כאן אנשים כבר לא חושבים על אוכל, אלא רק על: מי יחיה ומי ימות. גם אם אדם לא מרגיש תסמינים, אבל הוא מסתובב ומדביק אחרים, לאו דווקא מבוגרים, אלא אלה שמערכת החיסון שלהם פחות טובה – אי אפשר לדעת איך הוא יקבל את זה. אז תשבו בבתים. זה מה שאנחנו מבקשים ממכם. תשבו בבית עד אחרי פסח, ואנו מקווים שיהיו ישועות גדולות", מסיים הרב ברנשטיין את תיאורו הכואב.

לחצו כאן לקריאת תהילם עבור חולי ישראל בארץ ובחו"ל.

יהי רצון שנזכה הלילה הזה לשיר שיר חדש על גאולתנו ועל פדות נפשנו, ושיהיו לכולנו תשובות לכל הקושיות.

תגיות:ניו יורקארה"בנגיף הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה