זוגיות ושלום בית

משבר הקורונה כדרך יצירתית להתפתחות הזוגית

על חלקינו נכפות חרדות כלכליות משמעותיות. נכפתה עלינו שהייה עמוסה ומורכבת בתוך הבית, ובפרט בזוגיות. זה בסדר שזה מרגיש לנו לא נעים

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

הפסיכולוג היהודי אברהם מאסלו לימד את העולם להבחין בין "רצונות" לבין "צרכים". בבסיס הפירמידה מאסלו מציב את הצרכים הביולוגיים שלנו במזון, שתיה, חמצן, טמפרטורה ועוד, ומיד בקומה הבאה מופיע הצורך הרגשי – פסיכולוגי שלנו ב"יציבות וביטחון". הצורך לחוש שאנחנו בטוחים ומוגנים ואיננו נמצאים בסכנה, ושמצב הביטחון הזה הינו יציב וקבוע לאורך זמן. העדר תחושה של יציבות וביטחון וכל פגיעה בה, מערער את שלוות הנפש שלנו ויוצר מצוקה משמעותית, המתבטאת בין היתר באי שקט, כעס ולעיתים אף זעם, הצפה רגשית ומיקוד ברגשות שליליים, כשבמצבים קיצוניים יכולים אלו לחולל ריקוד מכושף של דיכאון וחרדות.

אין ספק שמגפת הקורונה איתה מתמודדת האנושות בימים אלו מטלטלת ופוגעת באופן משמעותי בתחושת היציבות והביטחון ברמה הכי בסיסית שלה. יש לנו פחד וחשש קיומי אקוטי לחיינו ולחיי משפחתנו והסובבים אותנו, ואפילו מחשבות וחששות אפוקליפטיים וקטסטרופליים, שבאופן טבעי מפעילים את מערכות ההגנה שלנו, יוצרים אצלנו מצוקה משמעותית ונוכחת.

חלק ממה שאנחנו יכולים לעשות בזמן שאנו מרגישים חוסר ביטחון ויציבות, הוא המודעות וההבחנה בין מה שאכן אינו בשליטתנו, ששם עלינו לשחרר ולאפשר לעצמנו לחוות חוסר שליטה, לבין החלקים שבהם אנחנו כן יכולים להשפיע ולהרגיש יותר בשליטה, ושם למקד את העשייה שלנו. נראה ש"תפילת השלווה" יכולה לתת לנו השראה לאתגר הזה: "קלי, תן בי את השלווה לקבל את הדברים שאין ביכולתי לשנותם, את האומץ לשנות את אשר ביכולתי, ואת התבונה להבחין בין השניים".

אחת הדרכים שאפשר להציע להחזיר לעצמנו את תחושת השליטה במצב בו אנו נמצאים, היא דרך התובנה העמוקה אליה הגיע הפסיכולוג הנודע ויקטור פרנקל, מייסד תורת הלוגותרפיה, בהתבוננו על מצבם הנפשי של האסירים במחנות ריכוז, על שמה קרא את ספרו המונומנטלי: "האדם מחפש משמעות". פרנקל הבין שמה שנותן לנו את היכולות לשרוד ולהתמודד בזמני משבר ודחק, תוך חיבור אל החלקים החזקים והחיוניים שלנו, הוא מציאת משמעות לסבל ולקושי איתו אנחנו מתמודדים. פרנקל מרבה לצטט את ניטשה, שאמר: "מי שיש לו איזה למה שלמענו יחיה – יוכל לשאת כמעט כל איך!".

גורדון אולפורט, בהקדמה לספרו של פרנקל, מתמצת את עיקר גישתו בזה הלשון: "לחיות – פירושו לסבול. להתקיים – פירושו למצוא פשר לסבל. כל אחד ואחד צריך למצוא את הדבר בעצמו, ועליו לקבל את עול האחריות לפי מה שמכתיבה לו תשובתו. אם יצליח – יוסיף לגדול חרף כל צרותיו". כלומר, עלינו ליצוק משמעות דרך ההווה שנוכח כאן ועכשיו, מתוך ניסיון יצירתי לזהות הזדמנויות החבויות דווקא בתוך המצב הכפוי "אשר אין ביכולתי לשנות". אצל אחד זה יכול להיות הזדמנות לקרוא ספר שהיה חשוב לו לקרוא אך לא מצא את הפנאי, בעבור אחר זו יכולה להיות הזדמנות נפלאה להכיר ולגבש את נישואיו ומשפחתו בצורה מעמיקה וחווייתית יותר. ייתכן גם שהמשמעות שהאדם יבחר ליצוק אל תוך המשבר הזה תהיה רוחנית ופילוסופית יותר, כמו לחוש באופן עמוק ואותנטי שיש לו הזדמנות נדירה להיות שותף לקב"ה במעשה בראשית, בזה שהוא מקפיד באדיקות על ההוראות המנחות לשמור על בריאות וחיי האנושות שהן הן תכלית הבריאה, או למשל היכולת לחוות תפילה וחיבור לריבונו של עולם ממעמקים ומעומקים, כמו גם ההזדמנות לחשבון נפש ולחישוב מסלול מחדש, ועוד כהנה וכהנה.

לסיכום: מגפת הקורונה ודרכי ההתמודדות איתה נכפו עלינו. נכפתה עלינו תקופה של "שגרת חרום" לא נעימה, מתסכלת ומדכדכת. על חלקינו נכפות חרדות כלכליות משמעותיות. נכפתה עלינו שהייה עמוסה ומורכבת בתוך הבית, ובפרט בזוגיות. זה בסדר שזה מרגיש לנו לא נעים, ואפילו קשה ומעיק. זה טבעי ונורמלי לחלוטין. אך אם נרצה - נוכל ליצוק משמעות אישית מיוחדת ואינדיבידואלית שתוכל לאפשר לנו התמודדות מטיבה מגדלת ומצמיחה. ואז בעצם אותו חשש לגורלנו ולגורל שלום הבית שלנו יכול להפוך להזדמנות נפלאה למצוא את התובנות הפנימיות שיובילו לצמיחה אישית, זוגית ומשפחתית.

אליהו בן סימון הוא יועץ נישואין ופסיכותרפיסט מטעם מחלקת שלום בית של ארגון הידברות.

מחלקת שלום בית מעמידה לרשותכם צוות יועצים מומחים שיסייעו לכם להוביל את כל המשפחה לאווירה טובה ורגועה, עכשיו גם באמצעות פגישות טלפוניות/וידאו. 

לפרטים חייגו 073-2221310 

תגיות:שלום ביתזוגיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה