כתבות מגזין

מנכ"ל ארגון ’בצלמו’: "בטלוויזיה מבינים שיש מחיר להסתה"

ארגון זכויות האדם 'בצלמו' רשם מאז הקמתו שורה ארוכה של הישגים: תיאטרונים תומכי טרור נסגרו, אנשי תקשורת שהסיתו נגד המגזר החרדי נאלצו להתנצל, והכי חשוב: בכלי התקשורת כבר יודעים שלפני שהם מסיתים נגד הימין, החרדים או המסורת – עליהם לחשוב פעמיים

  • י"ב ניסן התש"פ
מנכ"ל ארגון ’בצלמו’, שי גליקמנכ"ל ארגון ’בצלמו’, שי גליק
אא

אם עד לפני זמן לא רב יכלו כלי תקשורת להסית נגד החרדים בקלות יחסית; לתקוף ארגוני ימין ומתנחלים, ועל הדרך לתמוך במחבלים ובתומכי טרור, מבלי לתת דין וחשבון לגורם זה או אחר, הרי שהיום הם נאלצים למצוא את עצמם מול גורם שעוקב, מפקח ומונע לא פעם את קמפיין השנאה המתמשך של התקשורת והאקדמיה נגד כל מה שרוח יהודי נודף ממנו. מאז שהפציע ארגון זכויות האדם 'בצלמו', ניתן לראות את עקבות פעילותו בכל מקום. "חלפו הימים הללו בהם הורדנו את הראש מול גלי ההסתה" אומר מנכ"ל הארגון, שי גליק.

ברקע ההסתה המתמשכת נגד הציבור החרדי, יצאנו לעקוב מקרוב אחר פעילות הארגון ששם לו למטרה, למגר את התופעה להגן על זכויות הציבור החרדי ושומרי המסורת. הופתענו לגלות כוח קטן יחסית, שמאחוריו הצלחות כה רבות.

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

 

תלונה נגד הפסיכיאטר שלעג על דבריו של ליצמן

"אנו מאמינים בשמירה על זכויות אדם מתוך תורת ישראל", אומר יו"ר הארגון, יהודה פואה. "מי שהמציא את המושג 'זכויות אדם' זו התורה. זה שאדם נברא בצלם, ושאסור לפגוע באנשים סתם, אלו ערכי היסוד של התורה. לכן אנו נלחמים כדי לשמור על זכויות האדם של כלל ישראל".

"ארגון בצלמו רואה חשיבות גדולה במניעת ההסתה החמורה נגד היהדות והימין, ונגד חיילי צה"ל ומדינת ישראל, הסתה שכל כך פופולארית היום בחלקים מהתקשורת והאקדמיה. אנו בעצם משתמשים בנשק של השמאל הרדיקלי והאנטי-ציוני ויהודי – בקרות הפיקוח השונים וארגוני זכויות האדם, כדי להתמודד מול השנאה והשטנה שמתפרסמות לא אחת בכלי התקשורת. זה חדש להם, וגם מוכיח את עצמו", מציינים בארגון.

רשימת נפגעי הארגון הקטן הולכת ומתארכת. לאחרונה היה זה פסיכיאטר בשם יורם יובל שהגיב לדברים שאמר שר הבריאות, יעקב ליצמן, לפיהם הוא מצפה לביאת משיח צדקנו, שיבוא ויגאל את העם היהודי מייסוריו וממגפת הקורונה שמשתוללת ברחובות. "על פחות מזה הייתי מאשפז אנשים", הוא אמר בלעג. אותו פסיכיאטר שלגלגל על כך ששר הבריאות העז להזכיר שם שמיים בדבריו, למרות שנקל לשער כי סביו של אותו פסיכיאטר השתוקקו וציפו בכל ליבם יחד עם מיליוני יהודים אחרים לאורך הדורות לביאת המשיח, לא לקח בחשבון את ארגון 'בצלמו'. בעקבות הראיון שהעניק הפרופסור, הוגשה תלונה מידית ללשכת האתיקה בהסתדרות הרפואית בגין "פגיעה ברגשות מיליוני מאמינים". "בפעם הבאה הוא יחשוב פעמיים לפני שיבקש לפעור פיו נגד ערכי העם היהודי", אומר גליק בסיפוק.

בצל ההסתה החריפה שמשתוללת נגד המגזר החרדי בתקופה האחרונה, ב'בצלמו' נאלצים לעבוד שעות נוספות: זמן קצר בלבד לאחר הגשת התלונה נגד הפסיכיאטר, היה זה הני זובידה, שדרן ערוץ הכנסת, שהסית נגד החרדים, ונאלץ להתמודד עם תגובת הארגון. במונולוג אנטישמי של שדרן ערוץ הכנסת נקראו החרדים המתגוררים בישראל "לחזור אל השטיטלאך (העיירות) במזרח אירופה", ועוד סופרלטיבים מכלילים ואנטישמיים שמתייחסים לכל החרדים כמפרי חוק. זובידה לא הסתפק בכך והגדיל לעשות כאשר השווה בין החרדים לנאצים. זמן קצר לאחר פרסום הדברים, זובידה התנצל. "התנצלותו לא הגיעה בחלל ריק", חושף גליק. "מיד לאחר שפרסם את דבריו הגשנו נגדו תביעה".

בשלב זה מבקש גליק להבהיר כי אותו שדרן ידוע בסובלנותו הרבה דווקא כלפי הציבור הערבי בישראל, אך את אחיו החרדים הוא עוין ומתעב. "ערוץ הכנסת זה משהו שכולנו משלמים עליו", מציין גליק, "לעומת תכניות אחרות בתקשורת שהן פרטיות, כך שההסתה שם בעייתית אף יותר מבחינתנו", הוא אומר.

תגובת 'בצלמו' להסתה של זובידה הייתה מהירה. "הגשנו תלונה חריפה נגד זובידה למועצת הכבלים והלוויין, ועוד באותו יום הוא קיבל טלפון ממנכ"ל ערוץ כנסת, שהורה לו להתנצל, זאת לאחר שראש מועצת הכבלים והלוויין הזהיר את אנשי הערוץ, כי דבריו של זובידה עלולים להשית על הערוץ קנס כספי.

"למי שתהה, זו הייתה הסיבה שהוא התנצל", מבהיר גליק, "לרגע הוא לא חזר בו מהדברים. הבעיה הייתה שההתנצלות הייתה רפה. אנו ציפינו ליותר, אך נאלצנו לוותר, משום שבמועצת הכבלים והלוויין קיבלו את ההתנצלות. ובזה זה נגמר. אני רק מתאר לעצמי מה היה קורה אם הוא היה אומר דברים כאלו על מגזרים אחרים. במקרה כזה, המדינה כולה הייתה רועשת, ונקל לשער כי זובידה היה מפוטר לאלתר ממקום עבודתו.

"שתי התלונות הללו, שהוגשו ממש בזמן האחרון, הן אירועים נקודתיים בתוך ים של מקרי הסתה חמורים במיוחד כלפי הציבור החרדי", מציין גליק. "לצערנו אנו מלאים בעבודה. כל הזמן יש הסתה נגד הציבור החרדי. אנו מקבלים כל העת פניות על אירועים חדשים שדורשים את התערבותנו". גליק נזכר באירוע נוסף שבו עסק בימים האחרונים: "ממש עכשיו קיבלתי פניה מרמת גן, בה שוררת הסתה חריפה נגד הציבור החרדי, בגין אחריותו כביכול להבאת המגיפה אל העיר", הוא מספר. "פירות ההסתה בעיר גרמו לכך שאזרחים חרדים נאלצים לעזוב את המקום, כי הם מרגישים בלתי רצויים". ב'בצלמו' מפנים את האצבע המאשימה כלפי ראש עיריית רמת גן: "ברמת גן יש בעיה מערכתית שנובעת מהתנהלות ראש העיר אשר הפך להיות באחרונה לאחד מהגורמים שיותר מתסיסים נגד הציבור החרדי, עם אמירות בעייתיות, וגם עם מעשים שהובילו לקיטוב בין המגזרים, כמו הפעלת אוטובוסים בשבתות ומלחמת חורמה באירועים שהציבור החרדי מנהל, בטענות הזויות על "הדרת נשים", מציינים בארגון.

פואה מסכים עם הדברים ומוסיף כי "ההשלכות של ההסתה הזו נגד הציבור החרדי הן ארוכות טווח. לא תמיד אנו רואים היום לאן הדברים מגיעים, אבל ברגע שיש הסתה וזלזול, אז דברים כאלו יכולים לחלחל לציבור הרחב. גם הפעילות שלנו עשויה להביא לתוצאות בטווח הארוך. ראינו כבר שכאשר יש תלונות רשמיות – הן מניבות תוצאות, ואף אם זה לא נראה במיידי, יש לזה השפעה בהמשך. במסגרת הפעולות שלנו אנו מערערים, מגישים תלונות ומטרידים את אותם גורמים. זה גורם לאנשים שמנגד להבין כי הם עלולים להסתבך או אפילו להיות מפוטרים ממשרותיהם, אם הם ינקטו בצעד של תמיכה במחבלים או יאמרו דברים חמורים נגד שומרי המסורת".

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

 

"להסית נגד ערבים אסור, אבל נגד חרדים ניתן ללא חשש"

התפשטות הקורונה בישראל הובילה לגל של ביטויים מכלילים ומסוכנים מאוד כלפי הציבור החרדי בכללותו. מקרה בולט, שמתרחש בימים אלו ממש, כאשר בתי חולים בארץ החלו להפריד את היולדות החרדיות משאר היולדות. ב'בצלמו' זיהו את הסיפור. גליק אומר כי "הסיפור הזה של הפרדת הנשים החרדיות, מתוך חשד בלתי סביר כי כל אישה חרדית שמגיעה ללדת היא חולת קורונה פוטנציאלית, הינו פגיעה חמורה בזכויות הנשים החרדיות, והוא הוביל אותנו להגיש תלונה ביחידה למאבק בגזענות במשרד המשפטים".

ברקע הסיפור הזה מזכירים בארגון את אשר התרחש עם שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' עם כניסתו לחיים הפוליטיים: "אנו זוכרים את דבריו של בצלאל סמוטריץ', לפיהם לא יסכים שאשתו תהיה בחדר לידה על יד נשים ערביות, בשל החפלות שנהוגות במגזר הערבי לאחר לידת ילדיהם. היטב זכורה ההיסטריה שהתרחשה במדינה בעקבות הדברים. סמוטריץ' הותקף אז מכל עבר, אבל כאשר הדברים הללו מופנים נגד החרדים יש דממה. זה בסדר", אומרים ב'בצלמו'.

לדברי גליק, "גם ההתנהלות של חלק מראשי הערים נגד החרדים לא הייתה יכולה להתרחש אם הציבור החרדי היה זוכה ליחס דומה לזה שמקבל הציבור הערבי. אחד מאותם ראשי ערים שהסיתו נגד הציבור החרדי היה רון קובי, לשעבר ראש העיר של טבריה. במסגרת ההסתה החריפה של קובי נגד המגזר החרדי הוא אמר כי ידאג לכך שאחוז החרדים בעיר לא יעבור את ה-30%, אך הדברים הללו לא גרמו לסערה תקשורתית או ציבורית ולא נעשה נגדו דבר. הסערה היחידה שפרצה הייתה בכלי התקשורת המגזריים בציבור החרדי, ותו לא".

ב'בצלמו' מציינים כי "דממה תקשורתית נרשמה גם כאשר ראש עיריית נתיבות התייחס להגבלת הנוכחות החרדית בעירו, במילים דומות לאלו של ראש עיריית טבריה לשעבר. ראש עיריית נתיבות אמר לאחרונה כי העירייה בראשותו תדאג לבנות דירות גבוהות, כדי למנוע התיישבות חרדים במקום, כאשר גם הדברים הללו עברו מתחת לרדאר התקשורתי והציבורי. אגב, אנו הגשנו נגדו תלונה ליחידה למאבק בגזענות. אמירות כאלו לא היו עוברות מתחת לרדאר אם היה מדובר בערבים. חד וחלק. לערבים כולם דואגים, אולם בהתנהלות מול החרדים כביכול הכל מותר".

כדי להבין את ההבדל ביחס המתחשב שניתן לערבים לעומת ההתנהלות כלפי החרדים, חושף בפנינו גליק את הנתון הבא: "בתקופות החגים המוסלמיים, ניתנות הקלות שונות למגזר הערבי באוניברסיטאות ובמקומות לימוד אקדמאיים נוספים, כאשר מקלים עליהם את הבחינות, לעומת זאת, בתקופת החגים היהודיים אין כל הקלה לשומרי התורה והמצוות. אנו פועלים להביא למדיניות שווה גם כלפי החגים היהודיים. הזוי שאנו צריכים להיאבק על כזה דבר בארץ היהודים".

 

"הלעג על רבי חיים קנייבסקי שהסתיים בהתנצלות"

האירוע שהעלה את 'בצלמו' לכותרות בתקופה האחרונה היה כאשר הארגון הגיש תלונה נגד ערוץ קשת 12 ותכנית הסאטירה שלו, "ארץ נהדרת", לאחר שהתכנית פרסמה תיעוד מסית נגד רבי חיים קנייבסקי. בעקבות כך הגיש הארגון תלונה בגין "פגיעה ברגשות אלפי מאמינים" לרשות השנייה. בתלונה נכתב כי "אף אחד לא מחויב להאמין בבורא עולם, אבל לפחות לא לפגוע במאמיניו המוסרים נפש לדרכם".

"ככלל, ב"ארץ נהדרת" נמנעים מללעוג לאנשי דת. בסיפור ההוא הייתה חריגה מהקו הזה", אומר גליק ומציין: "הרב קנייבסקי הוא אחד מהאנשים שיצאו יותר מכולם נגד התקהלות. הוא קרא גם שלא לקיים מניינים, כך שזה אבסורד לטעון נגדו כי הוא אחראי להתקהלויות כלשהן". לדברי גליק, "הבעיה של תכנית הסאטירה של ערוץ 12 היא, שהיא נמנעת מללעוג, כמעט, על ערבים או על בית המשפט, זה הרי נוגד את האג'נדה שלהם, במקום זאת, את רוב הלעג שלהם הם מפנים כלפי החרדים והמתנחלים, ואנו משתדלים לפעול מולם בכלים שמתיר החוק".

מה אירע בסוף עם התלונה שהגשתם?

"הנציב קיבל את התלונה ונזף בהם, אך לא קבע כי הם עברו על החוק. בתגובה לנזיפה של הנציב טענו ב'ארץ נהדרת' כי לא התכוונו חלילה לפגוע במאמינים".

חלק מהפעילות של 'בצלמו' מכוון כלפי מערכת המשפט בישראל, שלטענת הארגון מתנהלת באופן לקוי ומסייעת למחבלים לחמוק מעונשם. "מערכת המשפט, לצערנו, דואגת לזכויות אדם, אבל של מחבלים", אומר גליק. "רק עכשיו הייתה פסיקה שמנעה הריסת חלק מבית מחבל, למרות שהמשפחה תמכה באופן מובהק בפיגוע. מערכת המשפט משתדלת לדון את המחבלים לכף זכות. כך לדוגמה, בית המשפט קבע בעניינו של המחבל שביצע את הפיגוע בסניף 'רמי לוי' בגוש עציון, במהלכו דקר אישה יהודייה בגבה, תוך שהוא צועק 'אללה אכבר', כי המחבל לא התכוון להרוג את האישה אלא רק לפגוע בה, ומשכך הקל משמעותית בעונשו".

גליק מבהיר כי ככלל הוא בעד מערכת משפט אפקטיבית, אך שונה מהמערכת שקיימת כיום בישראל. "בתורה כתוב: 'שופך דם האדם באדם, דמו ישפך', צריך להרוג אדם כזה. לא להקל בעונשו", הוא אומר.

 

סרט אוהד על רוצח

"אנו מתעסקים במגוון רחב של נושאים", אומר יהודה פואה. "לפני חמש שנים, כאשר הייתה תערוכה של גופות אסירים מסין בתל אביב, ביקשנו לבטל אותה בטענה כי היא פוגעת בזכויות המתים. המאבק שלנו הצליח והתערוכה הופסקה. כמו כן, אנו פועלים למען הריסת בתי מחבלים. לפני כשנה הפסיקה הממשלה להרוס בתי מחבלים, על אף שהיא הוכחה כאפקטיבית בהרתעת מחבלים ובני משפחותיהם. כיום, לאחר פעילות מאומצת שלנו מול שר הביטחון נפתלי בנט, חזרו בצה"ל להרוס בתי מחבלים באופן די גורף".

לדברי פואה, פעילות הארגון כוללת מגוון כלים, הן משפטיים, הן תקשורתיים והן פוליטיים. "מיד לאחר שמתרחש פיגוע, אנו יוצרים קשר עם משפחת הנרצח, ומקבלים את הסכמתה לפעול מטעמם מול המדינה. לאחר מכן אנו פונים אל הפוליטיקאים וגם אל התקשורת, שמסייעת בהפעלת לחץ ציבורי מול מקבלי ההחלטות. כך אנו רואים שדברים מתחילים לזוז".

בארגון מספרים על מאבקים חוזרים ונשנים מול ארגוני זכויות אדם משמאל, אשר פועלים בגיבויו של האיחוד האירופי ושל הקרן החדשה לישראל. באחד מהמקרים הללו, התנהל מאבק משפטי ארוך בין ארגון 'בצלמו' לשורה של ארגוני 'זכויות אדם' אשר ביקשו למנוע את הריסת ביתו של רוצח הרב רזיאל שבח. "במקרה זה ניצחנו לבסוף לאחר שעירבנו את שר הביטחון נפתלי בנט בסיפור", מספר פואה.

באופן דומה פועלים בארגון מול תיאטרונים שמהללים שמות מחבלים, רוצחי יהודים. ותתפלאו, יש כאלו במדינת ישראל. עימות מתמשך ניהל הארגון מול תיאטרון אל מידאן, שתכנן לעלות מיצג אשר מראה את רוצח החייל משה תמם, הי"ד באור אנושי. "אנו עוקבים אחריהם בשלל כלים, ופועלים נגד הגורמים הללו בכל דרך אפשרית", מבהירים בארגון.

מדיניות זו של פעולה אקטיבית ממספר כיוונים הובילה לסגירת גלריית ברבור בירושלים, שהעניקה במה לתומכי טרור והייתה מקום אירוח עבור תומכי מחבלים. הגלריה נסגרה לאחר מאבק בן שלוש שנים, במהלכו הפעילו בארגון את כל השיטות האפשריות כדי להביא לסגירת המקום. "פעלנו מול נציגים בעירייה ובכנסת, וגם עקבנו אחר כל חריגה חוקית בפעילות המקום. בסוף, בסוף, אם אתה מפיל על מישהו את כל התיקים שבעולם – הוא ייפול", אומר פואה בסיפוק.

תגיות:יהדותבצלמו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה