שאלון יהדות

יוסי וידר בשאלון ניצוצות: "אין סכום בעולם שיוכל לפתות אותי לעבוד בשבת"

בראיון אופטימי מספר הסטנדאפיסט והשחקן יוסי וידר על האופן שבו הוא מתמודד עם ביטול הופעותיו בעקבות התפשטות הקורונה, סירובו להופיע בשבת, הדבר היחיד שמלחיץ אותו, ומהו המשפט של הרב דוד אבוחצירא אשר שינה את חייו

  • י"ב ניסן התש"פ
אא

נעים להכיר

"יוסי וידר, 50, נשוי ואב לשניים, מתגורר בנהריה אבל ישן המון באזור המרכז בגלל עבודתי. שחקן, חקיין וסטנדאפיסט. כוכב הסדרה 'שנות ה-80', ומגלם בה את דמותו של מנדל הרומני".

ניצוץ של שורשים

"נולדתי להורים ניצולי שואה. אבא שלי היה במחנה ריכוז מאוד קשה עם הוריו וחמשת אחיו, וברוך ה' כולם שרדו את המחנה והגיעו לארץ. סבא שלי, יוסף וידר - שאני קרוי על שמו - היה אדם צדיק, גבאי בית כנסת מסור, שגם לאחר זוועות השואה דבק באמונתו והמשיך לעבוד את ה' כל חייו. לצערי לא זכיתי להכיר אותו, הוא נפטר לפני שנולדתי, אבל הרבה בזכותו המסורת תמיד הייתה נוכחת אצלנו בבית. היינו חילוניים, אבל גם עם זיקה למסורת. למשל קידוש לא היינו עושים, אבל את החגים חגגנו".

 

ניצוץ של התמודדות

"כשמגיעים רגעים קשים, ורגעים כאלה מגיעים לכל אחד, אני תמיד מרגיש וחושב שכל מה שקורה הוא מה' ולטובה. וזה מהפך את כל התמונה, את נקודת המבט. וכן, גם כעת, לגבי משבר הקורונה, אני בטוח שהוא לטובה, למרות שלהרבה אנשים קשה לראות את זה כרגע. בתוך כך, אני מרגיש שלעם היהודי יש שמירה מיוחדת, ואפשר לראות את זה עכשיו גם בעניין הקורונה. הרבה פעמים בהיסטוריה כשהיינו במצבי מצוקה הייתה עלינו שמירה מיוחדת, למשל במלחמת המפרץ, כשנפלו טילים על רמת גן, ותודה לאל אף אחד לא נפגע.

"מבחינה אישית, לגבי הקריירה שלי כאמן, אני יכול לומר שכל ההופעות בוטלו ושהתנופה המקצועית שהייתי בה נחלשה מאוד. עם זאת, מאחר שיש לי אמונה גדולה בה', אני מאמין שנעבור את התקופה הזו ונחזור מחוזקים לשמח את עם ישראל. בתוך כך, הדבר שהכי קשה לי להתמודד איתו כרגע במצוקה הכללית שאנו חווים בימים אלה, הוא שבניגוד למצבים קשים אחרים שעברנו, כמו מלחמות למשל, הפעם אני לא יכול להתנדב, להסתובב ולשמח אנשים. אני עושה את מה שאני יכול, וזה להעלות סרטונים ולצלם שידורים חיים. רק ככה אפשר להגיע לאנשים היום. אני מקבל הרבה בקשות מאנשים בעניין הזה, ונענה בשמחה.

"אני כל כך משקיע בזה, כי בעיני השמחה היא חלק מאוד חשוב בחיים בכלל ובתקופות כאלה קשות בפרט. בתקופה כמו זו שאנחנו עוברים עכשיו הרבה אנשים יכולים ליפול למצבי רוח קשים, ואפילו לדיכאונות, וזה הכי מסוכן. גם לבריאות הגוף אגב. יש קשר הדדי והדוק בין בריאות הגוף לבריאות הנפש. וכאן אני נכנס, כי אני עובד בלשמח אנשים. זה המקצוע שלי, ואני גם משתדל להיות כמה שיותר שמח בעצמי. לפני כמה שנים רב אחד ראה אותי דקה לפני הופעה ושאל אותי: 'כשאתה עולה עכשיו לבמה לשמח אנשים, אתה בעצמך שמח?', ועניתי לו: 'אני עובד בלהיות שמח'.

"יש הרבה עומק מאחורי המשפט הקצר הזה, כי אני מאמין ששמחה אמיתית זה לא משהו שנופל עליך מהשמיים. שמחה היא תוצאה של השקעה, של השתדלות לחשוב טוב, לראות טוב, להיות אופטימי, לצחוק, לעשות מעשים טובים, לחזק את האמונה בה' וטובו, וכיוצא בזה. לכל אדם יש דברים משמחים ומעציבים בחיים, ויש לו את האפשרות לשלוט במוח שלו ולהחליט במה הוא מתמקד. וזהו, שורה תחתונה, סוד האושר האמיתי".

 

ניצוץ של יהדות

"אני לא מגדיר את עצמי אדם דתי, אבל מבחינת אמונה בה' - אני חרדי. אין לי כיפה על הראש, אבל יש לי אחת בלב, וכל שנייה אני מרגיש אותה בתוכי. אני משתייך לאלה שנקראים 'בעלי הכיפות השקופות'. כל ההחלטות שלי בחיים הן החלטות של אדם מאמין. האמונה בה' גם עוזרת לי להתמודד עם הדבר היחיד שמלחיץ אותי בעולם, וזה הבריאות של יקירי. כל היתר הבל הבלים. שום דבר מעולם חוץ מזה לא מדאיג אותי, כי הכל ניתן לפתרון, אבל אני מאוד חרד לשלום יקירי".

ניצוץ של השראה

"אני מקבל השראה אדירה מהדברים שהם לכאורה הכי פשוטים, מעצם החיים שהקדוש ברוך הוא מעניק לנו בכל רגע ורגע. מה שמביא אותי לתחושות ולהבנות הללו הוא המקצוע שלי. אני מתנדב באופן קבוע בלשמח חולים, קשישים, נכים, בעלי צרכים מיוחדים ועוד, ולכן אני מגיע לא פעם למקומות הכי קשים שיש. בית לווינשטיין, מחלקות אונקולוגיות, דברים שה' ירחם. ובגלל זה אני מבין ומעריך את החיים. אני מבין שהאושר והעושר הוא בחיים עצמם ולא במה שעוטף אותם, לא בכסף ובמותרות אלא במהות החיים.

"אני מאוד מחובר לקרקע, מאוד מציאותי, ולכן אני תמיד אומר שכשבן אדם קם בבוקר והוא בריא ויכול להסתכל על הבריאה שמסביבו, זו כבר סיבה מספיק טובה לשמוח. וזה טיפ שאני נותן לכולם – קמת בבוקר? ראית את הבריאה? אז תהיה הכי מאושר שאפשר. כל היתר - שטויות לעומת זה. יש כל כך הרבה חולים שנמצאים עכשיו בבתי חולים, שכל רצונם הוא לנשום נשימה אחת בכוחות עצמם. הם מוכנים לשלם כל סכום בעולם בשביל זה. ולכן, בין היתר, צריך כל הזמן להגיד תודה לאלוקים על הקיים".

 

ניצוץ של עשייה

"אני מרגיש שקיבלתי מתנה מאלוקים, והיא היכולת להצחיק אנשים, אז אני משתדל לעשות איתה כמה שיותר דברים טובים. את כל ההצלחה שלי אני זוקף לבורא עולם, ורוצה צורך להעניק לאחרים מהכישרון שלי, ובמיוחד למי שצריך בריאות. בתוך כך, עם השנים התמקצעתי במתיחות, ועשיתי לא מעט מתיחות בחיי. רוב המתיחות שעשיתי היו למען מטרות טובות, כמו למשל להשלים בין אנשים, כמו באותה פעם שבה התקשרתי בתור אהוד ברק לעמיר פרץ כשהם היו מסוכסכים. ולצד זאת, היו מתיחות שעשיתי בשביל ההומור או סיבות אחרות, והמפורסמות שבהן הן המתיחות שעשיתי לרובי ריבלין ואמנון אברמוביץ'. לפני כמה שנים סיפר לי מרצה בכיר לתקשורת שבלא מעט בתי ספר לתקשורת מלמדים את המתיחות שלי, כי הן השפיעו על המציאות ועל השיח.

"מעבר לכך, בשנים האחרונות אני משחק בסדרה 'שנות ה-80', ומסתובב עם מופע סטנדאפ שרץ בכל רחבי הארץ והעולם. עוד לגבי העשייה שלי, אחד הדברים שאני הכי שמח בהם הוא שזכיתי לשחק בתיאטרון, לצד זאב רווח, שעבורי הוא גם חבר וגם קצת אבא".  

ניצוץ של שבת

"כמו שאמרתי, בבית בו גדלתי לא היו עושים קידוש בשבת, אבל אצלנו בבית בהחלט עושים, כבר למעלה מעשר שנים. אני חושב שהמסורת היא דבר חשוב ביותר, ואני מאוד אוהב אותה. ומעבר לכך, אני גם לא עובד בשבת. יש הצעות בסכומים מאוד גבוהים על הופעות בשישי בלילה, אבל אין סכום בעולם שיוכל לפתות אותי לעבוד בשבת. חשוב לי לבדל את השבת משאר השבוע. זו המסורת היהודית, וזה גם נותן עוגן לחיים. שומר אותי על הקרקע. אם לא היינו שומרים על המסורת שלנו, מה היה מבדיל בינינו לבין הגויים?".

 

ניצוץ של סיפור

"מני אסייג, יוצר 'שנות ה-80' שהוא חבר כמו אח שלי, הציע לי לא מזמן לבוא איתו להכנסת ספר תורה אצל הרב יאשיהו פינטו. הגענו, רצינו לפגוש את הרב, ואמרו לנו שהרב לא מרגיש טוב אבל יקבל אותנו בכל זאת. נכנסנו אליו, הוא שכב על המיטה שלו, ואז הרב פינטו סיפר לנו בקול רועד על מצבו הבריאותי הרעוע, וביקש שנפרסם את הסגולה שמצילה את חייו. הרב אמר שבזכות זה שהוא קורא את ספר דברים שוב ושוב קורים דברים טובים ומפתיעים שהרופאים לא מצליחים להבין, ושזו סגולה שבזכותה ממש רואים ישועות.

"איך שנכנסנו לרב וראיתי שהוא לא במצב טוב עשיתי לו חיקויים והצחקתי אותו, ואז הוא אמר לנו את מה שאמר על ספר דברים ונתן לנו ספר אחד, ואחר כך אמרתי לו שמחר אנחנו מצלמים פרק של 'שנות ה-80' שבו יש לי סצנה בבית כנסת. כל הפריטים בסדרה הם ישנים, כי אנחנו מנסים להראות כאילו הכל קורה בשנות ה-80, אבל למרות שהספר שהרב הביא לי היה ממש חדש, אמרתי לרב שאציג אותו בסצנה.

"חששתי שהבמאי לא יתן לי להראות את הספר, אז החבאתי אותו טוב עד הרגע שבו שלפתי אותה, ובסצנה, שבה אני עושה מגבית להשתלת כליה עבור הדמות שאני מגלם, פתאום שלפתי את ספר דברים והוספתי משפט משלי על הטקסט המתוכנן מראש: 'אני לא צריך תרומות, אני אקרא את חומש דברים והקב"ה יעשה לי ניסים ונפלאות'. שלחתי את הקטע הזה לרב, והוא מאוד שמח בו".

ניצוץ של התעוררות

"אחד האנשים שהכי חיזקו אותי בשמירת המסורת ובמעשים הטובים שאני משתדל לעשות הוא הרב דוד אבוחצירא מנהריה. לפני למעלה מ-20 שנה הקמתי עסק, והוא עבד מאוד יפה. ברוך ה' העסק הביא שפע של פרנסה, אבל הרגשתי שאני מפספס משהו מאוד חשוב בחיים שלי וזה לשמח אנשים, ובגלל זה הייתי בדילמה מאוד גדולה. מצד אחד התפרנסתי מאוד יפה, ופרנסה זה דבר מאוד חשוב, ומצד שני לא עסקתי במה שאני אוהב, אז החלטתי להתייעץ עם רבי דוד.

"שיתפתי אותו בהתלבטות, הוא שאל מה מפריע לי לעשות את מה שאני אוהב, אז אמרתי לו שיש לי אישה וילדים, ועבודה בתחום הבידור דורשת מעבר לאזור המרכז וגם זה לא פשוט, ואז הוא ענה שלכל אדם יש יעוד בחיים, והיעוד שלי הוא לשמח אנשים. בסוף השיחה הוא פשוט אמר לי: 'תמכור את העסק, ותעשה ותצליח'. חודשיים אחר כך קמתי בבוקר יום אחד, והחלטתי שזה היום האחרון שלי בעסק. שיתפתי את אשתי בכך, והיא, כמו גדולה, אמרה שהיא איתי בכל החלטה שאקבל.

"באותו בוקר, כשנכנס אלי הלקוח הראשון לעסק, סיפרתי לו על ההחלטה. הוא אמר שקשה לו להאמין שאני מוכר עסק כל כך מצליח, אבל אם זה נכון הוא רוצה לקנות אותו. כבר באותו ערב היינו אצל עורך דין וחתמנו חוזה. ובתוך כך, חשוב לי לומר שהשינוי הזה שעשיתי בחיים גם מאוד חיבר אותי ליהדות, וחיבר אותי לקרקע. בעסק אתה רודף אחרי הכסף, והרגשתי שזה ממש לא מעניין אותי. חיוך של בן אדם ששימחתי אותו שווה לי יותר ממיליון דולר. זה אמיתי, וזה מה שמניע אותי להמשיך".

תגיות:ניצוצותיוסי וידר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה