חדשות בריאות

דרעי חשף בוועדת הקורונה: המצב בשכונות החרדיות בירושלים חמור מבני ברק

יו"ר ועדת הקורונה, ח"כ שלח, אמר בפתח הישיבה כי קצב התפשטות הנגיף נובעת מכמות התושב לנפש בבני ברק, שגדולה באופן יחסי לכל הישובים בארץ. הוא הוסיף כי התרשם מביקורו בים שישי בעיר כי למרות התמקדות כלי התקשורת באוכלוסיות שידועות בסרבנותן, "לא זו התמונה המשתקפת"

ירושלים, היום (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)ירושלים, היום (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

ברקע החלטת הממשלה המסתמנת להטיל סגר על ערים חרדיות נוספות מלבד בני ברק בשל שיעור ההדבקה הגבוה בהן מקורונה, התכנסה הבוקר (ראשון) ועדת הקורונה בכנסת לדיון בהתמודדות מול המשבר במגזר החרדי. יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח, אמר בפתח הישיבה כי קצב התפשטות הנגיף נובעת מכמות התושב לנפש בבני ברק, שגדולה באופן יחסי לכל הישובים בארץ. הוא הוסיף כי התרשם מביקורו בים שישי בעיר, שהוטל עליה סגר, כי למרות התמקדות כלי התקשורת באוכלוסיות שידועות בסרבנותן, "לא זו התמונה המשתקפת". לדבריו, "בני ברק היא מקרה ייחודי בתוך מדינת ישראל. היחס בין גודל האיום שנפל עליה לבין היכולות שלה הוא בלתי סביר. בני ברק צריכה להיות פרויקט לאומי. לתושבי בני ברק עוצמת המשבר ברורה, והם מאוד רוצים שהוא יטופל ולעשות את חלקם כדי שיטופל, אלא שהמערכות הקיימות לא מספיקות".

דרעי בכנסת, בחודש שעבר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)דרעי בכנסת, בחודש שעבר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

שר הפנים אריה דרעי חשף לחברי הוועדה כי החשש האמיתי הוא מהשכונות החרדיות בירושלים, שעשויות להתגלות כפצצות קורונה. לפי דרעי, הסיבה למקדם ההדבקה הגבוה באוכלוסייה החרדית היא הצפיפות, וכי יש שכונות חרדיות בירושלים שבהן מספר החולים ביחס לאוכלוסייה גבוה מאשר בבני ברק. "בבני ברק ובאזורים החרדיים, אחוז ההדבקה הגבוה הוא קודם כל בגלל שהקהילות החרדיות חיות חיי קהילה מאוד צפופים", טען דרעי, "עברנו את חג הפורים שעל פי הנהלים היה מותר לכנס 2,500 איש ומעלה. האיסור על 100 איש היה במוצאי חג הפורים, אז אי אפשר לבוא בטענות לאנשים שחגגו את חג הפורים בהיתר".

דרעי עשה הבחנה בין מצבה של בני ברק לבין זה של ערים וריכוזים חרדיים אחרים. "אלעד, מודיעין עילית, ביתר עלית ובית שמש אלו יישובים יותר קטנים, הניהול הוא טוב והעזרה שהם קיבלו מאתנו והעזרה של הצבא מבפנים – הבעיה העיקרית היא שלא עשו מספיק בדיקות. למרות שיש מחסור בבדיקות, אנחנו משתדלים מול הרשויות הללו לדאוג לעשות את זה מהר", אמר.

"ירושלים היא עיר גדולה מאוד. במזרח ירושלים בינתיים, אני מקווה שאנחנו לא הולכים עם עיניים סגורות", הוסיף שר הפנים. "אין דיווחים על אחוזים גבוהים של תחלואה, כמו בכל המגזר הערבי בארץ. יכול להיות שבגלל שאין שם בדיקות. אבל הקורונה זה לא רק בדיקות - יש גם חולים קשים. צאו מנקודת הנחה שאם היו חולים קשים - היינו יודעים מזה. אנחנו עושים בדיקות. אין חולים קשים במגזר הערבי ובמזרח ירושלים. יכול להיות שזה יתפרץ, אני לא יודע".

מתפללים בכניסה לביתם בירושלים, שלשום (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)מתפללים בכניסה לביתם בירושלים, שלשום (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לפי הנתונים המעודכנים הבוקר של משרד הבריאות, מספר החולים בבירה הוא הגבוה בישראל. רק מיום שישי בלבד זוהו בעיר מעל ל-300 חולים חדשים – עלייה של 30.9%, המהווה זינוק ביותר מכל עיר אחרת, לרבות בני ברק. כך, 1 מכל 6 ישראלים שחלו בקורונה הוא תושב ירושלים, שבה נספרו עד כה 1,313 חולים. גם בבני ברק נרשמו 1,218 חולים, המייצגים כ-15% מכלל החולים בישראל, ועלייה של 252 חולים מאז יום שישי (כ-26%). בתל אביב שבמקום השלישי, לעומת זאת, מספר החולים נמוך משמעותית ומאז יום שישי נרשמה עלייה של 9.8% בלבד, עם 33 חולים חדשים. סך הכול חולים בעיר 368 בני אדם.

"יחסית לגודל האוכלוסייה, רוב החולים (בירושלים – א"פ) הם מהשכונות החרדיות", טען דרעי. "אם עוברים משכונה לשכונה, חלק מהשכונות החרדיות יש שם מספר חולים ביחס לאוכלוסייה - גדול יותר מבני ברק. זה נתון שאנחנו צריכים להתמודד איתן. אנחנו פותחים עוד מלון בירושלים לאוכלוסייה החרדית. אני חייב לומר לכם: אתמול התקיים דיון עם ראש הממשלה כדי לראות אם צריך לעשות מגבלות כניסה ויציאה בערים החרדיות וגם בטבריה, אשקלון ואור יהודה, וגם בשכונות בירושלים. לא הגענו לסיכומים. עושים עבודת מטה, ואחר הצהריים נדון מה לעשות בזה".

תגיות:אריה דרעינגיף הקורונהירושליםחרדיםבני ברק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה