שאלון יהדות

דקלון: "אבא עבד כמטאטא רחובות, אמא הייתה כובסת, אבל מעולם לא חווינו חוסר"

הימצאות בקבוצת הסיכון של נגיף הקורונה, אירוע מוחי מטלטל, ושבחים בבית הכנסת. יוסף לוי, הלא הוא 'דקלון', חוזר בשאלון יהדות למספר תחנות בחייו וחושף מה התרחש בעקבות חזרתם בתשובה של חמשת ילדיו

  • ו' ניסן התש"פ
דקלון (צילום: ארן חן)דקלון (צילום: ארן חן)
אא

נעים להכיר

"יוסף לוי, 75, נשוי ואב לחמישה, מתגורר בתל אביב, זמר".

סיפור ילדות שמלווה אותך?

"הורי עלו מתימן, ומנהגי תימן נכחו אצלנו בבית באופן משמעותי. בילדותי למדתי אצל ה'מורי' שגר בסמוך אלינו, ואחר כך בתלמוד תורה של תימנים ליד שוק הכרמל בתל אביב. היינו שמונה ילדים בבית, ומבחינה כלכלית היה קשה. אבא עבד כמטאטא רחובות, אמא הייתה כובסת בבתי עשירים, אבל מעולם לא חווינו חוסר. כילד לא חשתי רעב, אך בכל זאת קיבלתי את השם 'דקלון', כי הייתי מאוד רזה. ממש דקיק. מאז זה תפס. שמי האמיתי הוא יוסף לוי, אבל איך שהתחלתי לשיר התפרסמתי בתור 'דקלון'.

"מוזיקה זה דבר שהייתי מחובר אליו תמיד. כנער היה לי פטיפון, והיו לי המון תקליטים. במיוחד אהבתי לשמוע את אלביס. לשיר באופן חובבני התחלתי בגיל צעיר, ובהמשך גם באופן מקצועי. התחלתי באירועים, בחאפלות, עם חבר שקראו לו בן מוש. הוא ניגן על מנדולינה וגיטרה וליווה אותי. בנוסף, אצל התימנים כמעט כולם חזנים, וכך גם אני הייתי מחזן, וקיבלתי לא פעם שבחים על כך. עד היום אני זוכר שזה ממש נתן לי ביטחון. מבחינה מקצועית, המוזיקה היוונית הייתה אז מאוד חזקה בארץ, אז הקמנו להקה וקראנו לה 'צלילי הבוזוקי'. לאחר שמספר שירים שלנו התפרסמו, הקמנו להקה אחרת, ושמה היה: 'צלילי הכרם'. עד היום אנשים רבים שומעים את השירים שהקלטנו אז".

(צילום: נהוראי חובב ביטון)(צילום: נהוראי חובב ביטון)

שתף במשהו מעניין ומרגש הקשור למשפחתך

"נולדתי בבית דתי, אבל בנערותי התרחקתי משמירת תורה ומצוות. למשל, מאוד אהבנו אז את קבוצת הכדורגל 'שמשון תל אביב', והיינו הולכים לראות אותם בשבתות בבלומפילד. תודה לאל, חזרתי לשמור שבת בגיל 50. זה קרה בזכות הילדים שלי. יש לי חמישה ילדים ברוך ה', ארבעה בנים ובת, כולם נשואים, וכשהם גדלו הם החילטו לחזור בתשובה, ואני אחריהם. כיום יש לי ברוך ה' יותר מ-30 נכדים, כולם מתגוררים בארץ. אגב, גם אשתי הצדיקה עשתה את תהליך ההתקרבות, היא חזרה בתשובה יחד איתי ומקפידה על שמירת שבת. אני מאוד נהנה מהחיים שלי כאדם שומר תורה ומצוות".

איך נראה סדר יום ממוצע שלך?

"אני קם בחמש בבוקר, נוסע להתפלל בבית כנסת בכרם התימנים כי זה בית הכנסת שאבא שלי היה לוקח אותי אליו מגיל ארבע, ומאז אני שם. אחר כך חוזר הביתה, אוכל ושותה, עושה קניות, קורא 'חוק לישראל', קופץ לילדים ומביא להם דברים, ואז הולך למנחה וערבית. אם יש הופעה בערב אני יוצא, ואם לא אז הולך לישון מוקדם יחסית".

מה הדבר שהכי גורם לך להיות מאושר?

"העובדה שזכיתי להיוולד יהודי. אדם יהודי צריך תמיד להיות שמח, כי הוא בן של מלך. מעבר לכך, כשאני מוציא שיר והרבה אנשים שומעים אותו, זה מאוד משמח אותי באופן טבעי".

מה הדבר שאתה הכי חושש ממנו?

"אני מרגיש שהייעוד שלי הוא לשיר ולשמח אנשים, וחושש שיבוא יום בו איאלץ להפסיק לעשות זאת. גם עכשיו לא תמיד קל לי לשיר, כי לפני כשנתיים עברתי אירוע מוחי, ומאז אני סובל מכמה תופעות לוואי, ביניהן סחרחורות".

ישנו שיר שהשפיע עליך במיוחד?

"יש הרבה שירים שהשפיעו עליי, אבל בהחלט אוכל לציין את 'שבחי ירושלים'. זה שיר המנון. בכל העולם היהודי מכירים אותו. אבל בכללי, כל שירי הקודש מדברים אליי. אני מתרגש כשאני שר אותם. כשאתה שר למשל שירים של דוד המלך, המילים מדברות אליך". 

ספר על מצווה שאתה מחובר אליה באופן מיוחד

"בתור נער, כשהתגוררתי בבית הוריי, הנחתי תפילין מדי יום. בשלב מאוחר יותר הפסקתי להניח, וכשחזרתי לשמור שבת חזרתי גם לתפילין. אני מאוד נהנה מזה. זה תענוג להניח תפילין. כשאני מניח תפילין אני מרגיש שאני שם כתר על הראש".

לקח כואב שלמדת בחייך?

"ברוך ה' לא למדתי את זה על בשרי, אבל לאחרים אני אומר: 'תהיו אתם. אל תנסו לחקות אחרים. תביאו את עצמכם. תהיה אמיתיים ונאמנים לעצמכם'. ראיתי בחיי שהדבר הזה פשוט עובד".

דמות מעולם היהדות שמשמשת מקור השראה עבורך?

"משה רבינו. משה היה ענק שבענקים, ואף על פי כן התורה מעידה שהיה האדם הכי עניו. להבדיל, גם אני מאוד משתדל לנהוג בצניעות. אנשים רודפים אחרי הכבוד והפרסום, אבל זה הכל הבל הבלים. אנשים רצים אחרי הדברים האלה, וכל כך מתאמצים עבורם, אבל זה פשוט שטויות. הרבה פעמים בתור אמן מפרסמים אותך ורודפים אחריך, אבל חשוב מאוד לא להסתנוור מזה. מה שכתוב לך זה מה שיהיה, ולא צריך לרדוף בטירוף אחרי הפרסום והכבוד".

ומהם חלומותיך?

"באופן כללי, מכל הכל אני מקווה שאני, משפחתי וכל עם ישראל נהיה בריאים תמיד, ובמיוחד בתקופה זו. מבחינה מקצועית, אני כבר בסוף הקריירה שלי, וברוך ה' השגתי הרבה מעבר למה שציפיתי. כשהייתי צעיר לקחתי כמעט כל שיר שהביאו לי, ועכשיו אני מבצע רק שירים שאני מאמין שיהיו להיטים. לאחרונה הקלטתי שיר שנקרא 'רפאנו ה'', יחד עם אהרון ירימי ללחן של ינון חסון, והוא אכן מאוד אהוב, ממש להיט. לגבי הופעות, עדיין יש לי חשק גדול להופיע, אבל כרגע בגלל הקורונה זה לא מתאפשר.

"עוד לגבי הקורונה, אני חושב שכל מה שקורה מזכיר לאנשים שיש בעל הבית לעולם, ושלא צריך לדאוג. עם זאת, חשוב להיזהר. כתוב בתורה: 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם', ולכן אני משתדל לצאת בימים אלו כמה שפחות מן הבית, בדיוק כפי ההנחיות. לגבי הפרנסה אני לא דואג, כמו שאמרתי, יש בעל בית לעולם. כתוב שמי שנותן חיים, נותן גם מזון. 'יהי חסדך ה' עלינו כאשר יחלנו לך' - כמה שאתה מייחל לחסד, ככה תקבל".

תגיות:דקלוןיהדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה