כתבות מגזין

מיוחד לימי הקורונה: כך תחזקו את גופכם באופן טבעי

איזו תזונה מומלצת לימי הקורונה? על אלו הרגלים כדאי להקפיד שיחזקו את גופנו? מה יכול להחליף את הפעילות הספורטיבית האסורה, ומה יחזק את ילדינו? שלוש מומחיות מעניקות עצות והדרכה

(צילום אילוסטרציה: shutterstock) בעיגול: שרה חפר(צילום אילוסטרציה: shutterstock) בעיגול: שרה חפר
אא

תרשו לי לנחש על מה אתם מתפללים בימים אלו? ובכן, זה ממש לא קשה לדעת: בריאות. 

נכון, יש לנו דאגות נוספות, כמו פרנסה למשל, אבל התפילה העיקרית שלנו היא על בריאות משפחתנו ובריאות עם ישראל כולו.

בוודאי תשמחו לדעת שדווקא במקום בו כולנו נמצאים כיום - הבית, ישנן דרכים טבעיות רבות שיוכלו לסייע לנו לשמור על בריאות טובה, חיזוק מערכת החיסון והתמודדות קלה יותר עם וירוסים ונגיפים. בחרנו עבורכם, כמה שיטות טיפול טבעיות שתוכלו להיעזר בהן כדי לחזק את הגוף והנפש דווקא עכשיו, כדי לעבור בשלום את הימים הטרופים הללו.

(צילום אילוסטרציה: shutterstock) (צילום אילוסטרציה: shutterstock)

 

זהירות מסוכר ונשנושים

ראשית, שוחחנו עם שרה חפר, נטורופתית והרבליסטית קלינית ומומחית בשיטת סוג הדם. בתוך התחום הרחב של הנטורופתיה, היא אוהבת להתמקד במיוחד בתזונה והיא מסבירה: ''זה הדלק של הגוף שלנו. לפני שנוטלים תוספים וצמחים כדאי לדייק מאוד את התזונה. אני רואה תוצאות יפות מאוד בדיוק התזונה על פי שיטת סוג הדם, כי זו התאמה גנטית. הדרך הזו מתאימה במיוחד לכאלה שלא יכולים או לא רוצים ליטול תוספים''.

אז בואי נתמקד במצב שלנו היום: הקורונה שכולם פוחדים ממנה. מה את ממליצה לעשות כדי למנוע הידבקות, גם לאנשים בריאים בדרך כלל וגם לכאלה שנמצאים בקבוצות סיכון שונות?

שרה: ''קודם כל, להקשיב להנחיות משרד הבריאות, זה דבר ראשון. לא לנסות להיות 'חכמים גדולים' ולעשות בדיוק מה שאומרים לנו. דבר שני שאני ממליצה הוא 'סור מרע'. סור מרע, זה להפסיק כמה שניתן את כל המזון המתועש, שזה יכול להיות: עוגות, ממתקים, משקאות קלים, גלידות וארטיקים. כל מה שמכיל שומנים מוקשים, כמו: עוגיות עם מרגרינה, חומוס, קצפת צמחית וכדומה. כל הדברים הללו מחלישים מאד את מערכת החיסון שלנו. אחר כך נעבור ל'עשה טוב' שזה אומר להכניס כמה שיותר מזון טבעי שמחזק את מערכת החיסון שלנו ועשיר בוויטמין C וויטמין D, למשל: שום, בצל - בסלטים ובתבשילים, שורש זנגביל בסלט, בכריך או בממרח, שורש כורכום - אפשר לגרד בתבשילים ובסלטים. חשוב לדעת גם שסוכר פוגע משמעותית במערכת החיסון. הוא ידוע בתור 'שודד' של ויטמיני B, שהם ויטמינים שקשורים לחוסר. אחרי צריכה מוגברת של סוכר, מערכת החיסון שלנו יכולה להיות מדוכאת לכמה שעות טובות, מה שחושף אותנו לאפשרות להידבק בווירוסים שונים. בנוסף, עובדה נוספת פחות ידועה היא שווירוסים ונגיפים צורכים סוכר, ממש כמו תאים סרטניים. הסוכר מאפשר להם להמשיך להתקיים בגופינו חלילה, ולכן ממש כדאי להימנע מסוכר עד כמה שניתן''.

יש מאכלים שאת ממליצה לצרוך, כמו ירקות או פירות שיכולים לחזק את מערכת החיסון שלנו?

שרה טוענת שלכל אחד מתאים משהו אחר, ממש כמו כלי רכב שונים שלכל אחד מתאים סוג דלק שונה. יש מנועים שעובדים על בנזין, יש על סולר ויש על גז או חשמל, ממש כך הגוף שלנו. הצרכים הפיזיים שונים מאדם לאדם, ומה שמתאים וטוב לאחד יכול להיות מזיק לאחר.

עם זאת, שרה גם נותנת לנו רשימה של דברים הטובים לכולם: ''לימון, תה ירוק, ברוקולי, נבטי ברוקולי - אלו חלק מהדברים. הנקודה היא להקשיב לגוף שלנו, מה עושה לו טוב ומה לא. דבר נוסף שחשוב ומתאים לכולם, הוא ללעוס את האוכל היטב ולא לאכול עד שמתפוצצים. גם נשנושים בין הארוחות לא טובים לאף אחד, כולל נשנוש של פרי או ירק. בנוסף, חשוב לצרוך ויטמין D וויטמין C, במיוחד לאנשים שמערכת החיסון שלהם מוחלשת. במצב שכבר יש חלילה חום, אפשר לצרוך כמות כפולה של ויטמין C. שתייה מרובה, של מים בעיקר וגם חליטות צמחים הן טובות מאד לחיזוק הגוף ומערכת החיסון''. 

יש לנו דרך לדעת אם מערכת החיסון שלנו חזקה מספיק?

שרה: ''כל אדם יכול להרגיש לבד מה הגוף שלו משדר. אם מרגישים חולשה, עייפות או חוסר חיוניות, בדרך כלל זה מראה שמערכת החיסון חלשה''.

מדובר על חולשה פיזית, או גם חולשה נפשית?

''גם וגם, הכל קשור יחד, הנפש משפיעה על הגוף והגוף משפיע על הנפש. לגבי סוכר למשל, אם אדם מכור לסוכר, זה יכול לגרום ממש לדיכאון או למחלות נפש, כך שהגוף משפיע על הנפש וכמובן מערכת החיסון מושפעת.

(צילום אילוסטרציה: shutterstock) (צילום אילוסטרציה: shutterstock)

 

לחזק חשיבה חיובית

המטפלת השנייה שאיתה שוחחנו, היא זהבה רוז - מאסטר טריינר NLP. זהבה נתנה לנו ידע וכלים להתמודדות נפשית טובה עם המצב, כך שהגוף שלנו לא יושפע לרעה חלילה מהנגיף. זהבה טוענת שכדאי שתהייה דריכות מסוימת במצב שבו אנחנו נמצאים, כדי שנוכל לשמור על בריאותנו ובריאות יקירינו, אבל מעבר לזה, מנגנון הלחץ הוא מאד מסוכן ועלול להוביל למצבים פיזיים קשים.

האם לחץ מיותר מגביר את הסיכוי שלנו להידבק חלילה?

זהבה טוענת שכן, והיא מסבירה איך זה קורה: "במצב של לחץ נפשי גבוה, כמו היום, התפקוד של מערכת החיסון יורד, הגוף שלנו מפריש הורמונים כמו קורטיזול ואנדרנלין, שיוצרים בגוף בלבול ומדכאים את מערכת החיסון. לפעמים זה יכול לגרום לפעולה הפוכה של תפקוד יתר של מערכת החיסון ואז הגוף ממש מתחיל לתקוף את עצמו. כך עלולים חלילה לחלות במחלות אוטואימוניות שונות, או לגרום להגברה של התגובה הדלקתית בגוף''. 

למי שמעוניין בהסבר מפורט יותר, היא מסבירה: "הקב''ה ברא לנו בגוף מערכת עצבים מרכזית ומערכת עצבים היקפית. מערכת העצבים המרכזית שולטת על המח שלנו, ואילו מערכת העצבים ההיקפית מתחלקת לשני חלקים שאחד מהם הוא מערכת העצבים האוטונומית – הבלתי רצונית. מערכת העצבים האוטונומית מתחלקת למערכת הסימפטטית ולמערכת הפרסימפטטית. שתי המערכות האלו הן מערכות אוטומטיות שאין לנו בחירה בהן. המערכת הסימפטטית לוקחת את כל האנרגיה שלנו לצורך הישרדות, מה שמפריש אצלנו את הורמוני הלחץ וכתוצאה מהם הגוף ומערכת החיסון מוחלשים, הדבר מגביר שוב את התפקוד של המערכת הסימפטטית וחוזר חלילה. ברגע שאנחנו נמצאים באופן קבוע במצב כזה, זה עלול להוביל לתחלואה, להידבקות בווירוסים ונגיפים וכדומה. לעומת זאת, כשמערכת העצבים הפרסימפטטית מתחילה לעבוד, הגוף נהייה רגיש יותר ללקטין - שהוא הורמון השובע, הגוף מפריש הורמונים טובים כמו: דופמין ואנדרופינים וכך ההרגשה שלנו יותר טובה".

אז במילים פשוטות – איך נגרום לגוף לחזק את המערכת החיובית?

"פשוט מאוד - צריך לדעת שהפתרון ללחץ הוא הרגעה. יש הרגעה פיזית - שהיא בעצם כל מיני פעולות פיזיות שאנחנו יכולים לעשות כדי להרגיע את הנפש ויש הרגעה מחשבתית - שהיא הפירוש שאנחנו נותנים למאורעות שסביבנו ובעקבותיו גם ההרגשה שלנו משתנה, זה בעצם כל מה שנהוג לכנות היום: 'חשיבה חיוביות'.

זהבה מוסיפה שכדי לצאת ממעגל הלחץ, צריך להבין גם מה אנחנו מעוללים לעצמינו: ''אחרי שהבנו שאנחנו מזיקים לעצמינו עם כל הלחץ והמתח הנפשי, אנחנו יכולים לעשות מאמץ יזום כדי להירגע. זה יכול להיות על ידי הרפיה גופנית או הרפיה מחשבתית. כך מופעלת בגוף שלנו מערכת העצבים הפרסימפטטית. בעצם, אין לנו בחירה איך כל מעגל כזה יפעל, אבל יש לנו בחירה איזה מעגל להפעיל''. 

יש פעולות מעשיות שאנחנו יכולים לעשות כדי להתחיל להפעיל את המערכת הפרסימפטטית שעושה טוב לגוף שלנו?

זהבה: ''מספיקה נשימה אחת עמוקה וטובה כדי לשפר את ההרגשה ולהפעיל את המערכת הזאת. נשימה עמוקה אחת משפיעה על עצם הוואגוס ועל ההיפוטלמוס שהיא בלוטה שאחראית על הפרשת הקורטיזול. אפשר לקחת דקה עם 10 נשימות עמוקות ואיטיות, או אפילו 4 נשימות עמוקות ומנוחה. דברים נוספים שיכולים לעורר את המערכת הפרסימפטטית הם למשל לחשוב על עצמנו דברים טובים, להגיד תודה או כל מילה חיובית אחרת. אפשר לעשות הרפיה או סתם להיות עם עיניים עצומות כדי להירגע. גם הרפיה של השרירים משפיעה על הנפש ועל הורדת הלחץ, לא צריך לשנות את המצב, אלא רק להיות מודעים למה שאנחנו מרגישים ולשנות את זה לפי הצורך, כך אנחנו למעשה שולטים במערכת העצבים שלנו. החדשות הרעות הן, שמי שלא עושה מאמץ לעבור למערכת הפרסימפטטית, יישאר רב הזמן במערכת הסימפטטית שמזיקה לגוף שלו, לכן אנחנו חייבים לעשות עבור עצמינו את המאמץ הזה''.

יש לכל הדברים הללו מקורות ביהדות?

''בוודאי. בשולחן ערוך כתוב בסימן כ''ב כי 'הרוצה לשמור על הבריאות, צריך לדעת התנועות הנפשיות ולהיזהר מהן, כמו השמחה והדאגה והפחד והפעילויות בנפש וצריך המשכיל שיהיה שמח בחלקו כל ימי הבלו, ולא ידאג על עולם שאינו שלו ולא יבקש יתרונות.. ויהיה בטוב לבב ובשמחה כי היא סיבה לגדל החום הטבעי… ולדחות את המותרות… וגם יתחזק כח השכל… והדאגה היא היפוך השמחה וגם היא מקררת לפי שמקררת את החום הטבעי… הפחד מוליד בגוף קרירות… ' היהדות ידעה את זה לפני כולם, בעצם''.

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

 

פעילות נכונה ומחזקת

המומחית האחרונה שמשלימה לנו את התמונה, היא אילה קוסייב - רפלקסולוגית ויועצת בריאות טבעית. אילה מסבירה ששיטת הבריאות הטבעית יכולה לטפל בהרבה מאד סוגים של מחלות, גם כאלו שהרפואה הקונבנציונאלית לא יכולה לטפל בהן. בשיטת הבריאות הטבעית מטפלים בשורש הבעיה על ידי מעבר לאורח חיים בריא. 

מה כולל אורח חיים בריא והאם הוא יכול לגרום לכך שלא נחלה בקורונה?

אילה מסבירה: ''אורח חיים בריא, הוא לא רק תזונה טבעית, מה שהרבה חושבים. זה גם כולל פעילות גופנית, נשימות וכל מה שיכול לשפר את הבריאות שלנו. לגבי הקורונה, חשוב לדעת שהגוף שלנו מתמודד כל הזמן עם וירוסים וחיידקים. מה שאנחנו רוצים בעצם לעשות, זה לחזק את מערכת החיסון שלנו, כדי שהיא תוכל להתמודד איתם בקלות. בגוף שלנו יש שני תהליכים שמתרחשים כל הזמן בו זמנית: בנייה ופירוק. בנייה - לשם יצירת אנרגיה ובניית רקמות והפירוק - הוא תהליך שמפרק כל הזמן תאים מתים ומפריש רעלים. בכל רגע נתון הגוף שלנו מפריש פסולת, גם לאדם שאוכל מאד בריא, תמיד יש פסולת שהגוף צריך לפנות. הפסולת מופרשת על ידי מערכת הנשימה, זיעה, מערכת השתן, מערכת העיכול ועוד. המטרה שלנו היא לחזק את הבריאות כדי שהגוף יהיה יותר חזק ותהיה הפרשה מיטבית של פסולת. אנחנו צרכים לדאוג לכך שההפרשה של הפסולת תהיה גדולה יותר ממה שאנחנו מכניסים לגוף. לא מדובר על כמות של אוכל, זה יכול להיות גם גזים רעלים שאנחנו נושמים ברחוב, או חומרים שונים שאנחנו נחשפים אליהם. כשאנחנו מתחילים לאגור פסולות אנחנו בבעיה. בריאות תקינה צריכה להיות כזו שההוצאה של הפסולת יותר גדולה מההכנסה. עידוד של הפרשת רעלים יכול להיעשות על ידי תזונה טבעית והימנעות מצריכת רעלים או מזונות מתועשים. בתקופה הזאת אנחנו רוצים להקפיד על זה יותר, כדי שגם אם חלילה נידבק, נוכל לעבור את זה בקלות ובמהירות.

"בנוסף לתזונה, חשוב מאוד לאוורר את חדרי הבית ולהקפיד על היגיינה, לנשום אויר נקי ולהימנע ממבשמי אויר או מטהרי אויר שונים. כמובן שחשוב להקפיד על פעילות גופנית במסגרת המותרת לנו עכשיו, כשאנחנו עושים פעילות גופנית, זרימת הדם משתפרת והגוף כולו מתחיל לעבוד טוב יותר. אם אפשר לצאת קצת לשמש זה יכול מאד לעזור בספיגה של ויטמין D. עוד מינרל שחשוב לקחת דווקא עכשיו, אם זה כתוסף או בתזונה נכונה, הוא האבץ. אבץ ידוע בחשיבותו להמרצת תפקוד מערכת החיסון ולשמירה על חיוניות הגוף ועמידותו מפני מחלות של מערכת הנשימה ומחלות אחרות. מקורות לאבץ במזון הם: גרעיני דלעת , קטניות, דגנים מלאים, פטרוזיליה, בזיליקום, אגוזי קשיו ופיסטוק, שומשום וטחינה. מומלץ גם להקפיד על שעות שינה מספיקות - 7-8 שעות שינה ביממה".

יש לך תרגילים מעולם הרפלקסולוגיה שכל אחד יכול לעשות בבית לעצמו או לילדים כדי לחזק את מערכת החיסון?

אילה נותנת לנו שני תרגילים פשוטים לביצוע שהורים יכולים לבצע על הילדים שלהם, כדי להרגיע את הגוף ולחזק את מערכת החיסון:

התרגיל הראשון הוא להתחיל עם מריחה של שמן כמו שמן שקדים, או שמן זית, או אפילו קרם גוף רגיל, על כפות הרגליים של הילד. התחילו לעסות את כף הרגל מהאצבעות לכיוון הגוף, כך אתם מזרימים את הדם ומחזקים את הלימפה ומערכת החיסון.

התרגיל השני, יתבצע לא בכף הרגל ממש, אלא בקרסוליים שבצידי כף הרגל. עסו את הקרסולים בשני צידי הרגל, רגל אחת בכל פעם, בתנועות סיבוביות. הפעולה הזאת גם מחזקת את מערכת החיסון שלנו ומרגיעה את הגוף.

תגיות:בריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה