חדשות בארץ

דיווח: גנץ ימונה זמנית ליו"ר הכנסת – כדי לאפשר המשך המו"מ עם הליכוד

על רקע המגעים בין הליכוד וכחול לבן להקמת ממשלה משותפת, נשקלת האפשרות למנות באופן זמני את יו"ר כחול לבן, בני גנץ, ליו"ר הכנסת. ביש עתיד ובמפלגות המשתייכות לגוש ה- 61 בראשות כחול לבן הביעו התנגדות למהלך, שנועד לאפשר את המשך המשא ומתן להקמת ממשלת אחדות

גנץ (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)גנץ (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
אא

(עודכן: 13:29)

על רקע המגעים הנמשכים בין הליכוד וכחול לבן להקמת ממשלה משותפת, גורמים בכחול לבן טענו היום (חמישי) כי נשקלת האפשרות למנות באופן זמני את יו"ר המפלגה, בני גנץ, לתפקיד יו"ר הכנסת.

מליאת הכנסת תתכנס בשעה 16:00 להצביע על מינויו של יו"ר חדש לכנסת, במקומו של יולי אדלשטיין, שהתפטר אתמול מתפקידו. בכחול לבן פעלו בתקופה האחרונה להחליף את אדלשטיין בחבר הכנסת מאיר כהן. אלא שבליכוד הבהירו, כי מינויו של כהן – איש יש עתיד בתוך סיעת כחול לבן – יסתום את הגולל על המאמצים להגיע לאחדות. מינויו של גנץ עשוי להוות פשרה, שתאפשר את המשך המגעים בין שתי המפלגות הגדולות. כך גם ניתן יהיה לנטרל את החשש בליכוד, כי במידה ותוקם ממשלת אחדות ויש עתיד לא תצטרף – כהן, כחבר אופוזיציה, ישמש כיו"ר לעומתי לממשלה.

יו"ר סיעת הרשימה המשותפת, אחמד טיבי, מיהר להודיע על התנגדותו למהלך: "אני קורא ידיעות, שכחול לבן שוקלים להציע את בני גנץ כמועמד ליו"ר הכנסת. אני רוצה להודיע שבמקרה כזה הרשימה המשותפת תצביע נגד", אמר במהלך ישיבת הוועדה המסדרת. "אנחנו לא חלק מהמאמצים לממשלת אחדות, שבה נתניהו מוביל את כחול לבן באף". יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, הבהיר אף הוא: "לא ניתן יד לממשלה בראשות נתניהו. כחול לבן יחליטו אם הם רוצים לנצח ביחד או להיכנע לבד". יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, לא הביע התנגדות מפורשת, אולם רמז על כך כשכתב בטוויטר כי מפלגתו תומכת במועמדותו של כהן ליו"ר הכנסת.

חברת הכנסת תמר זנדברג (מרצ) מתחה ביקורת על האפשרות למינויו של גנץ ליו"ר הכנסת: "לא הענקנו לגנץ את המנדט כדי לנהל משא ומתן עם הליכוד, ולא כדי להיות יו"ר הכנסת – וכדאי שהוא יפנים את זה. אם יחליט להעלות את מועמדותו לתפקיד יו"ר הכנסת, אצביע נגד".

הוועדה המסדרת אישרה בצהריים את כינוסה של המליאה לצורך בחירת יו"ר כנסת. במהלך הדיון חזר יו"ר סיעת הליכוד, מיקי זוהר, על האזהרה כי מינויו של יו"ר כנסת מטעם כחול לבן "שלא בסיכום" יגרום להפסקת המגעים לאחדות. "נכון להיום הכנסת מנוהלת על ידי כחול לבן ונשלטת על ידי הרשימה המשותפת", אמר. "הרשימה המשותפת מחזיקה בקולות, שעושים את ההבדל בין רוב למיעוט. המצב הזה כנראה הולך להימשך חודשים ארוכים, עד סיום משבר הקורונה. בסיום המשבר, מדינת ישראל תלך למערכת בחירות רביעית. ההחלטה שתקבלו למנות יו"ר מטעמכם קובעת באופן סופי בחירות רביעיות בתום משבר הקורונה".

הדיווחים על האפשרות, שגנץ יחזיק במשרת יו"ר הכנסת, חושפים את חילוקי הדעות הפנימיים בין מרכיביה של כחול לבן. גנץ, העומד בראש חוסן לישראל, שוקל בחיוב להצטרף לממשלה, במסגרת הסכם רוטציה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. מספר 4 בכחול לבן, גבי אשכנזי, מסתמן כמי שדוחף לקבלת החלטה חיובית. מנגד, יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, ומשה יעלון, העומד בראש תלם, מתנגדים לכך. על פי הדיווח של יובל קרני ב- ynet, גורמים ביש עתיד הבהירו, כי על פי ההסכם עם גנץ, ליו"ר הכנסת ימונה נציג מטעמם. בתגובה, טען גורם בחוסן לישראל טען כי "לפי ההסכם, תפקיד יו"ר הכנסת שייך ליש עתיד רק אם גנץ ראש ממשלה, לא במצב שאין שרים ואין ממשלה".

בתוך כך, מתרבות הידיעות על התקדמות בשיחות בין הליכוד וכחול לבן. דפנה ליאל דיווחה בחדשות 12, כי המתווה המסתמן הוא הקמתה של ממשלת חירום משותפת לתקופה של חצי שנה, שתתמקד במאבק בנגיף הקורונה. ספי עובדיה דיווח אמש בחדשות 13 על התקדמות בנוגע לאיוש משרד המשפטים. לדבריו, הליכוד הסכים כי התיק יועבר לאיש כחול לבן, והמועמד לתפקיד הוא חבר הכנסת חילי טרופר. בליכוד ובכחול לבן הכחישו אומנם את הידיעה, אולם על פי דיווחים נוספים בליכוד מסתמנת גמישות ביחס לסוגיה, המהווה אחד מסלעי המחלוקת המרכזיים בין שתי המפלגות.

תגיות:בני גנץבחירות 2020יו"ר הכנסת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה