חדשות בארץ

מנדלבליט: אדלשטיין חייב לציית לפסיקת בג"ץ

בתגובה לעתירה שהוגשה לבג"ץ נגד יולי אדלשטיין, הבהיר היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, כי על יו"ר הכנסת המתפטר למלא "ככתבו וכלשונו" את הצו שהוציא בית המשפט לכינוס המליאה עוד היום לצורך בחירת יו"ר קבוע לכנסת. כחול לבן והעבודה-מרצ הצטרפו לעתירה נגד אדלשטיין. יו"ר סיעת כחול לבן, אבי ניסנקורן, הודיע כי יכנס בשעה 16:15 את הוועדה המסדרת

מנדלבליט (צילום: פלאש 90)מנדלבליט (צילום: פלאש 90)
אא

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, העביר לבג"ץ את תגובתו לעתירה שהוגשה נגד יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין בטענה כי ביזה את בית המשפט כשסירב לכנס את המליאה לצורך הצבעה על מינוי יו"ר קבוע. מנדלבליט הבהיר בחוות דעתו, כי על אדלשטיין למלא "ככתבו וכלשונו" את הצו שהוציא בג"ץ ביום שני. לדבריו, התפטרותו של אדלשטיין תיכנס לתוקפה ביום שישי, כעבור 48 שעות ממועד ההתפטרות, ו"בנסיבות אלו, הודעתו של אדלשטיין על התפטרותו מתפקידו איננה מאפשרת את הימנעותו מקיום פסק הדין".

היועץ המשפטי של הכנסת, איל ינון, העביר אף הוא את תגובתו לבג"ץ, בה טען כי התפטרותו של יו"ר הכנסת איננה פוטרת מהחובה למלא אחר הוראת בג"ץ. עם זאת, הוא הדגיש כי הסמכות להורות על כינוס המליאה נתונה בידיו של אדלשטיין בלבד: "בנסיבות שנוצרו, כל עוד יו"ר הכנסת המכהן לא יורה על כינוסה של מליאת הכנסת היום, הרי שללא מתן הוראות מיוחדות מבית המשפט הנכבד, לא ניתן יהיה לכנס את המליאה היום לשם בחירת יו"ר קבוע לכנסת ה- 23". מוקדם יותר היום, עדכן ינון את בג"ץ כי אדלשטיין הודיע לו שאין בכוונתו להעלות היום לדיון את נושא בחירת היו"ר על סדר יומה של המליאה.

בנאום ההתפטרות שלו, תקף אדלשטיין בחריפות את בית המשפט העליון: "ביום שני השבוע, בית הדין הגבוה לצדק קבע, שעל יושב ראש הכנסת להעמיד להצבעה עוד השבוע את בחירתו של יושב ראש הכנסת החדשהחלטת בג"ץ סותרת את תקנון הכנסת. החלטת בג"ץ מחריבה את עבודתה של הכנסת. החלטת בג"ץ מהווה התערבות גסה ויהירה של הרשות השופטת בענייניה של הרשות המחוקקת הנבחרת. החלטת בג"ץ פוגעת באופן חסר תקדים בריבונות העם ובריבונות הכנסת, וחותרת תחת יסודותיה של הדמוקרטיה הישראלית". לאחר התפטרותו, התקשר אדלשטיין ליו"ר העבודה-מרצ, עמיר פרץ, והודיע לו כי החל מיום שישי בשעה 11:00 הוא יכהן כיו"ר הזמני של הכנסת, בשל היותו ותיק חברי הכנסת.

בתום נאומו נעל אדלשטיין את הישיבה, והודיע כי הישיבה הבאה תיערך ביום שני הקרוב. בכך טרף את הקלפים של כחול לבן, שהתכוונה להביא היום להצבעה את מינויו של חבר הכנסת מאיר כהן ליו"ר הכנסת. בתום התייעצויות ארוכות, החליטו בכחול לבן להצטרף לעתירה לבג"ץ, הדורשת לחייב את אדלשטיין למלא אחר פסק הדין של בג"ץ. גם סיעת העבודה-מרצ הצטרפה לעתירה.

במקביל, הודיע יו"ר סיעת כחול לבן, אבי ניסנקורן, כי יכנס בשעה 16:15 את הוועדה המסדרת, בראשה הוא עומד. בישיבה ישתתף היועץ המשפטי של הכנסת. ככל הנראה, הכוונה היא לאתר פרצה משפטית באמצעותה ניתן יהיה לכנס את המליאה עוד לפני יום שני, כדי להצביע על מינוי יו"ר חדש.

בתוך כך, הוועדה המיוחדת להתמודדות עם משבר הקורונה בחרה הבוקר פה אחד את חבר הכנסת עופר שלח ליו"ר. בדברי הפתיחה שלו, אמר שלח כי הוועדה תעסוק בשלושת התחומים המרכזיים של המשבר – הבריאותי, הכלכלי והממשלי: "אנחנו במצב לא ראוי, בו חלק גדול מהמדינה פועל בתקנות שעת חירום. אנחנו נעבוד כדי לתקן את זה, ולהפוך את המצב למעוגן בחוקים ככל האפשר כי זה מצב לא רצוי".

"על פי כל התחזיות, באוקטובר-נובמבר יש לנו קורונה 2, ואנחנו נפעל לתפקוד יותר טוב", הוסיף שלח. "טובי המוחות יובאו לפה. נייצר לא רק חשיבה, אלא גם פעולה אל מול הממשלה".

תגיות:בג"ץיולי אדלשטייןאביחי מנדלבליטאיל ינוןבחירות 2020

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה