חדשות בארץ

בעקבות התפטרות אדלשטיין: סערה במערכת הפוליטית

במערכת הפוליטית הגיבו בסערה על התפטרותו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, שסירב להיענות לפסיקת בג"ץ ולהעלות להצבעה עוד היום את בחירתו של יו"ר קבוע. מיקי זוהר לראש הממשלה נתניהו: "הפסק את המגעים עם כחול לבן לאחדות". יאיר לפיד: "נתניהו שלח את יולי לשרוף את הדמוקרטיה? נגן עליה בכל דרך"

אדלשטיין, היום לאחר התפטרותו (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)אדלשטיין, היום לאחר התפטרותו (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
אא

(עודכן: 12:49)

המערכת הפוליטית סוערת, בעקבות הודעתו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין על התפטרותו מתפקידו, לאחר שסירב למלא אחר פסיקת בג"ץ שהורה לו להעלות להצבעה עוד היום את בחירתו של יו"ר קבוע. בעוד בגוש מפלגות הימין בירכו על הצעד בו נקט ומתחו ביקורת על בג"ץ, בגוש ה- 61 בראשות כחול לבן תקפו אותו בחריפות.

השר זאב אלקין (הליכוד) כתב בטוויטר: "כנגד כל המלעיזים, יולי נתן שיעור מדהים בנאמנות למורשת מנחם בגין ז"ל. כאסיר ציון, שנלחם בעוז בברה"מ למען זכויות הפרט והציונות, הוא לא צריך שתלמדו אותו מהי דמוקרטיה, והוא גם לא אדם שייכנע לתכתיב הפסול של בג"ץ. כמי שנאמן למורשתו של בגין, הוא מוכיח שאחדות העם ומניעת מלחמת אחים מעל הכל".

יו"ר סיעת הליכוד, חבר הכנסת מיקי זוהר, אמר כי החלטתו של אדלשטיין להתפטר "מובנת". לדבריו, "התנהלותו של בג"ץ חסרת אחריות, הרסנית ומוטה בדיוק כמו התנהלותם של כחול לבן, ליברמן והרשימה המשותפת". זוהר הוסיף וקרא לראש הממשלה בנימין נתניהו: "הפסק את המגעים עם כחול לבן לאחדות, המתן לקבלת המנדט מהנשיא ונסה להקים ממשלה. אם לא תצליח להקים, בעזרת השם ננצח בבחירות".

שרת התרבות מירי רגב (הליכוד) תקפה את כחול לבן: "כפיים גנץ, לפיד, אשכנזי, בוגי וליברמן, הצלחתם. אתם חתומים בדפי ההיסטוריה על אחד המהלכים השפלים ביותר שידעה הדמוקרטיה הישראלית. קחו את זה מכאן – מיעוט יהודי יחד עם רשימת תומכי הטרור".

איש הליכוד, חבר הכנסת שלמה קרעי, קרא לאדלשטיין לחזור בו מהתפטרותו: "הוא יו"ר הרשות המחוקקת, ודווקא למען הרוח הממלכתית ולמען משטר תקין הוא היה צריך להודיע לבג"ץ שאין להם סמכות בנוגע לסדר הדיון בכנסת. יולי, אתה עדיין יכול להתחרט ולמשוך את מכתב ההתפטרות, אחרת זה יהיה פספוס גדול שיעלה לכולנו ביוקר עכשיו ובעתיד".

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' (ימינה) הטיח ביקורת נוקבת בבית המשפט העליון: "יו"ר הכנסת יואל יולי אדלשטיין מקריב את עצמו בממלכתיות ראויה להערכה על מזבח הדיקטטורה השיפוטית. בהתפטרותו מגן יו"ר הכנסת על הדמוקרטיה הישראלית ועל עצמאותה החשובה של הכנסת, ומסרב לקיים פסיקה שדגל שחור מתנוסס מעליה. יום עצוב למדינת ישראל".

חבר הכנסת אורי מקלב (דגל התורה) אמר כי "התפטרות יו"ר הכנסת אדלשטיין משקפת את האנרכיה השלטונית של שלטון הבג"ץ לאורך זמן רב במדינה, ואת הפערים בין עת החירום שהעם והעולם נמצא בו לבין ההתנהלות הפוליטית והאחראית שהיתה מצופה מאנשי כחול לבן. עוד לא מאוחר, זה העת לתקן זאת".

 

לפיד: "נגן על הדמוקרטיה בכל דרך"

מהעבר השני של המתרס הפוליטי גינו, כצפוי, בחריפות את הצעד של אדלשטיין. מספר 2 בכחול לבן, יאיר לפיד, כתב בטוויטר: "יו"ר כנסת שמפר צו של בית המשפט העליון זו אנרכיה. נתניהו שלח את יולי לשרוף את הדמוקרטיה? איפה חברי הכנסת ההגונים של המחנה הלאומי? אנחנו נגן על הדמוקרטיה בכל דרך".

חברת הכנסת מירב מיכאלי (העבודה) טענה כי "יו"ר הכנסת מבזה את בית המשפט העליון. המשבר החוקתי הזה הוא התחתית, שאליה הגענו בעשר שנות מדרון חלקלק של שלטון נתניהו המושחת. היום יותר מתמיד חייבת לקום דחוף ממשלה, שתחליף את נתניהו עכשיו".

חברת הכנסת תמר זנדברג (מרצ) טענה בטוויטר, כי "התפטרות אדלשטיין לא מבטלת פסיקת בג"ץ. אם לא יכול מצפונית לקיימה – טוב שהתפטר, אבל הפסיקה לא נוגעת לו כאזרח פרטי, אלא כיו"ר מוסד שלטוני. או שהוועדה המסדרת לוקחת פיקוד ומפעילה את הכנסת, או שהיא בוחרת סגן שיעשה זאת. בכל מקרה, אדלשטיין לא יכול להפר פסיקת בג"ץ בהתפטרות, והכנסת חייבת לקיימה".

דברים ברוח דומה הובעו על ידי איש כחול לבן, חבר הכנסת עופר שלח. "ההתפטרות של יולי אדלשטיין לא פוטרת אותו ממילוי החלטת העליון, לכנס את המליאה ולבחור יו"ר כנסת. זה שיא המלחמה שהכריזו נתניהו והליכוד על הכנסת והדמוקרטיה. לא ניתן לזה לעבור", כתב בטוויטר. 

בתום נאום ההתפטרות שלו, נעל אדלשטיין את הישיבה, והודיע כי הישיבה הבאה תיערך ביום שני הקרוב. בכחול לבן התכוונו להביא היום להחלפתו של אדלשטיין בחבר הכנסת מאיר כהן, אלא שההתפטרות טרפה את הקלפים. בניגוד להחלטת בג"ץ לפיה יש לבחור יו"ר כנסת עד סוף היום – נראה כי ההצבעה על המינוי תוכל להתקיים רק בישיבה הבאה. בכחול לבן החלו בהתייעצויות, כדי להחליט על המשך מהלכיהם הפוליטיים. על פי דיווחים שונים, הם שוקלים את האפשרות לעתור לבג"ץ על מנת שיורה ליו"ר הכנסת המתפטר לכנס את המליאה עוד היום כדי לבחור יו"ר קבוע.

תגיות:הכנסתהליכודיולי אדלשטייןכחול לבןבחירות 2020

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה