חדשות בארץ

בג"ץ הציב אולטימטום לאדלשטיין; הליכוד: "בית המשפט השתלט על הכנסת"

בית המשפט העליון אימץ את עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, והורה ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין להודיע האם יסכים להעלות להצבעה את מינויו של יו"ר קבוע לכנסת עד יום רביעי. השר יריב לוין: "בית המשפט השתלט באופן רשמי על הכנסת"

אדלשטיין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90) אדלשטיין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

(עודכן: 14:28)

בג"ץ הורה היום (שני) ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין למסור עד השעה 17:00 את עמדתו, האם יהיה מוכן להעלות להצבעה במליאה את מינויו של יו"ר קבוע לכנסת עד ליום רביעי הקרוב.

בהמשך לדיון שהתקיים אתמול בעתירות – שהוגשו בין היתר על ידי סיעות כחול לבן, העבודה-מרצ וישראל ביתנו – פרסמו חמשת שופטי בג"ץ את החלטתם, המבוססת על חוות הדעת של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שהוצגה בפניהם: "בהינתן עמדת היועץ המשפטי לממשלה כי אין להמתין אלא פרק זמן קצר נוסף להעלאת ההצעה לבחירת יו"ר קבוע לכנסת, וכן בהינתן עמדת היועץ המשפטי לממשלה כי ראוי שכך ייעשה בהקדם האפשרי, נבקש – מבלי לקבוע מסמרות – לקבל את עמדת המשיב (אדלשטיין) האם הוא נכון להעלות נושא זה על סדר היום של הכנסת בהקדם האפשרי, ולא יאוחר מיום רביעי".

היועץ המשפטי של הכנסת, עורך הדין איל ינון, כתב בחוות דעתו בסוגיה כי "אין מקום לחרוג מהנוהג המקובל בכנסת, לפיו יש ליו"ר הכנסת שיקול דעת בקביעת סדר היום של מליאת הכנסת". הוא הדגיש, עם זאת, כי שיקול הדעת של אדלשטיין בדחיית ההצבעה על בחירת יו"ר קבוע הינו "מצומצם יחסית". במהלך הדיון בבג"ץ טען ינון, כי בחירת יו"ר כנסת קבוע לפני הקמת ממשלה עלולה לפגוע קשות בעבודת הכנסת: "אם בעוד כמה שבועות יתברר שיו"ר הכנסת הוא מהאופוזיציה, כל שני וחמישי יהיה לנו משבר שבו יופעל לחץ על היו"ר לנסות לטרפד חקיקה ממשלתית. זה יהיה בלתי אפשרי ומתכון לאסון".

בימין הגיבו בחריפות על החלטת בג"ץ. שר התיירות יריב לוין כתב בפייסבוק: "בית המשפט השתלט באופן רשמי על הכנסת, ומהיום הפך העליון את יו"ר הכנסת לחותמת גומי, כאשר את הכנסת והמליאה מנהלים שופטי העליון. אין דבר כזה באף דמוקרטיה. אני קורא ליו"ר הכנסת להודיע, שרק הוא יקבע מתי המליאה תתכנס ומה יהיה על סדר יומה".

"אם הנשיאה חיות רוצה לשים עצמה מעל הכנסת, היא מוזמנת להגיע לבניין עם משמר בתי המשפט ולפתוח את ישיבת המליאה בעצמה", הוסיף לוין. "כך יהיה ברור שמדובר בהפיכה שלטונית של קומץ שופטים, הבוחרים את עצמם בחדרי חדרים. אגב, אולי כדאי שנשיאת העליון תוותר לזמן מה על שאיפותיה לשלוט בכנסת, ותתפנה סוף סוף לכנס את בית המשפט לדון באינספור תיקים שממתינים חודשים ושנים לדיון ולהכרעה, ובכך תסתיים הפגיעה הקשה בזכויות המתדיינים המחכים לשווא להכרעה בעניינם".

עמיתו למפלגה של לוין, חבר הכנסת שלמה קרעי, הגיב ברוח דומה: "היום אנחנו בצומת של המדינה, האם לדיקטטורה או לדמוקרטיה פנינו. בג"ץ משתלט על הכנסת ומקבל תמיכה מחברי כנסת חסרי אחריות, שמעבירים את השלטון לידי שופטים ופקידים וזורקים את הכרעת הציבור לפח האשפה. ניאבק בזה בכל הכלים העומדים לרשותנו. הציבור יבוא חשבון עם אלו שמנסים לדרוס את הדמוקרטיה".

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' (ימינה) הגיב אף הוא בביקורת נוקבת על החלטת בית המשפט: "אני קורא ליו"ר הכנסת  לא להיכנע להתערבות הבוטה של בג"ץ בעבודת הכנסת, ולסרב לקבל את תכתיביו. החלטת בג"ץ, כמו עצם התערבותו של מנדלבליט בהליך, הם רמיסה של עקרון הפרדת הרשויות, ואסור בשום אופן לקבל אותה. זה הרגע שהכנסת צריכה לעמוד על עצמאותה מול דורסנות הרשות השופטת".

כחול לבן מסרו בתגובה לדבריו של שר התיירות: "אדוני השר לוין, מנחם בגין הסנדק שלך היה מתבייש במה שכתבת. דמוקרטיה היא דמוקרטיה ולא רק כשנוח לכם. תכבדו את הכרעת הרוב, ותפסיקו לפגוע במוסדות המדינה".

תגיות:הכנסתבג"ץיולי אדלשטייןבחירות 2020

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה