כתבות מגזין

האיש שאוכף את הבידוד בישראל: "כך אנו חושפים את מפרי הבידוד"

ד"ר רוני ברקוביץ ממשרד הבריאות בטוח שהדרך העיקרית להתגבר על משבר הקורונה היא בהקפדה מוחלטת על בידוד האנשים שנחשפו לחולים. אז איך הוא דואג לאכוף זאת, ומה תפקיד המשלחות שעוברות מבית לבית?

חדר בידוד בבית החולים שיבא (צילום: אבשלום שושני, פלאש 90). בעיגול: ד"ר רוני ברקוביץחדר בידוד בבית החולים שיבא (צילום: אבשלום שושני, פלאש 90). בעיגול: ד"ר רוני ברקוביץ
אא

אם גם אתם חזיתם באנשי משרד הבריאות שחולפים בשכונתכם, יחד עם שוטרים חמורי סבר, כשהם מצוידים בציוד מיגון הולם, ובדרכם לביקור פתע בעוד בית, בוודאי נבהלתם. אחרי הכל, זהו מחזה שלא רואים בכל יום, והוא נראה מאיים למדי.

אבל מי שבאמת צריך להיבהל אלו דווקא מפרי הבידוד, אשר עושים זאת בניגוד לחוק ועתידים לתת על כך את הדין. כי כפי שמציין ד"ר רוני ברקוביץ', מנהל אגף לאכיפה ופיקוח במשרד הבריאות, בימים אלו מגביר המשרד את האכיפה ועושה הכל כדי לדאוג לכך שכל אזרחי מדינת ישראל המחויבים להיות בבידוד ביתי, בשל חשיפה לחולה קורונה, או לאחר ששבו מחו"ל, אכן יעשו זאת ולא יקלו ראש.

ד''ר רוני ברקוביץד''ר רוני ברקוביץ

 

המטרה: "שלא יצאו מהבית"

"אני יכול לומר שההקפדה על הבידוד הביתי כיום טובה יותר מכפי שהייתה לפני כמה שבועות", הוא מציין בפתח  דבריו. "כפי שנראה לנו - הרוב המוחלט של האנשים שנדרשים להיות בבידוד, עושים זאת באופן מלא. אני מעריך שבין 80% ל-90% אינם מתחכמים, אלא מצויים באמת בבידוד מוחלט. זה טוב, אבל זה לא מספיק, כי אם אנחנו רוצים לבלום את הנגיף, מוכרחים לדאוג לכך שכל הישראלים שנדרשים להיות מבודדים, יעשו זאת באופן מוחלט וייקחו אחריות מלאה. אנחנו מבחינתנו משתמשים בכל הכלים העומדים לרשותנו, ומידי יום מבצעים ביקורי בית אצל המבודדים, כדי לוודא שהם עושים את מה שמוטל עליהם".

איך אתם יודעים מי מהאזרחים אמור להיות בבידוד?

"את רוב ביקורי הבית אנחנו מבצעים לאחר שאנו מקבלים דיווחים על 'מפרי בידוד'. את הדיווחים מעבירים לנו השכנים או בני המשפחה דרך ה'מלשינון' שפתחנו באתר המשרד.  אנשים שולחים לשם הודעה בה הם מתלוננים על אנשים שהפרו את הבידוד, ואנחנו דואגים להגיע לבתיהם ולבדוק אם הדברים נכונים. עד עכשיו קיבלנו יותר מ-3000 דיווחים כאלו. כמו כן, אנו מקבלים דיווחים מהמשטרה שפועלת כידוע באמצעות מערכת סייבר מפותחת ויודעת לזהות מיהם האנשים שהיו אמורים להיות בבידוד ולעקוב אחריהם. את המידע הבסיסי על הזקוקים לבידוד מקבלת המשטרה דרך רשות האוכלוסין, והיא יודעת בדיוק מי נחת מחו"ל ולכן אמור להיות בבידוד. יש לה גם מקורות נוספים, כך שהכל שקוף, גלוי וידוע".  

אז אתם מגיעים לבתים ופשוט דופקים על הדלת?

"אנחנו פועלים בכמה חזיתות – בראש ובראשונה אנו מבצעים הרבה מאוד שיחות טלפוניות לאנשים, כדי לברר שהם עושים את המוטל עליהם, ובמקביל גם מבצעים ביקורי פתע בבתים, כדי לוודא שהבידודים הביתיים נשמרים. את הביקורים אנו מבצעים יחד עם צוותי המשטרה. המטרה היחידה שלנו היא לבדוק שהאדם שאמור להיות מבודד נמצא בביתו. מעבר לכך, אנחנו לא בודקים אם הוא נצור בחדר או שומר מרחק מספק מבני המשפחה. כי זה כבר עניין אישי שלו. העיקר שלא יסכן את הציבור".

(צילום: שאטרסטוק)(צילום: שאטרסטוק)

 

עבירה פלילית לכל דבר

ד"ר ברקוביץ מדגיש שבשלב הראשון הם כלל לא נוקשים על הדלתות, אלא מסתפקים בשיחת טלפון. "אם הוא עונה לטלפון, אנחנו מבקשים ממנו לצאת למרפסת או לחלון ולהזדהות עם תעודת זהות. זה מספיק לנו כדי לוודא את הימצאותו בבית. אם הוא לא עונה, אנו מצלצלים באינטרקום, ואם גם לא עונה שם, אנו דופקים על הדלת. כמובן שבשלב זה אנו כבר מתמגנים בציוד מלא, מכף רגל ועד ראש, כולל מסכות. ברגע שהוא פותח לנו את הדלת, אנו שומרים על מרחק שני מטרים ומבקשים ממנו להזדהות".

ומה קורה אם הוא לא עונה גם בבית, מה שאומר שהוא ככל הנראה לא נמצא שם?

"במקרים בהם הופר צו הבידוד", אומר ד"ר ברקוביץ, "אנחנו דואגים דבר ראשון לאתר את האדם המבוקש ולדאוג לכך שהוא ישוב לביתו מיד, כי הביטחון של האזרחים חשוב לנו יותר מכל. לאחר מכן המשטרה רשאית להפעיל מולו את מלוא סמכויותיה, כמו בכל עבירה פלילית. בינתיים נפתחו יותר מ-40 תיקים פליליים נגד מפרי הבידוד. העונש המקסימאלי על פי החוק הוא שבע שנות מאסר בגין 'הפצת מחלה', ולאחרונה התווספו גם קנסות מנהליים של 5000 שקלים. אגב, קרה לנו לא פעם ולא פעמיים שהגענו לביתו של האדם שאמור להיות מבודד והוא לא היה שם, אך כשהמשכנו לבית העסק שלו , גילינו אותו עובד. זהו דבר בעייתי מאוד שמסכן אזרחים אחרים".

ולסיום עובר ד"ר ברקוביץ להוראה ברורה: "אנשים מוכרחים להבין שהבידוד אינו רק לצורך הפרוטוקול או ההמלצה, אלא הוא מציל חיים. כל הידבקות בקורונה מתחילה תמיד בשבועיים של תקופת דגירה, בה החולה לא מרגיש כלל את הסימפטומים, אשר מתבטאים רק מאוחר יותר. אנחנו מוכרחים לעשות הכל כדי שמדינת ישראל לא תגיע למצב חמור כמו במדינות אחרות, והדברים חייבים להישמר תחת שליטה. לכן הקריאה שלנו לציבור: הקפידו על צעדי הבידוד, למרות שהם אולי נראים דרסטיים, אם יש לכם חשש ולו קל ביותר על מגע עם חולה קורונה – היכנסו מיד לבידוד ביתי ואל תפרו אותו, למענכם ולמען שמירה על בריאות הציבור".

תגיות:בידוד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה