חדשות בארץ

אדלשטיין נעל את הדיון במליאה; כחול לבן: נעתור לבג"ץ

לאחר שהליכוד וכחול לבן לא הצליחו להגיע להסכמות על כינון ועדות הכנסת, נעל יו"ר הכנסת את הדיון במליאה. ההצבעות על הקמת הוועדות נדחו לשבוע הבא. כחול לבן: "אדלשטיין פועל לרמוס את הדמוקרטיה הישראלית בשליחות בנימין נתניהו. נעתור לבג"ץ כדי לעצור את הטירוף"

בניין הכנסת (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)בניין הכנסת (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אא

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין נעל אחר הצהריים (רביעי) את הדיון במליאת הכנסת, לאחר שלא הושגה הסכמה בין הליכוד וכחול לבן על הקמת הוועדה המסדרת ועל הקמת ועדות חיוניות נוספות. בכחול לבן זעמו, והאשימו את אדלשטיין כי הוא פועל בשליחותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו: "נעתור לבג"ץ". ישיבת הכנסת הבאה תתקיים ביום שני הקרוב.

ההתגוששות הפוליטית בין שתי המפלגות הגדולות על השליטה בניהול הכנסת הגיעה היום לשיא. ישיבה שקיימו השר זאב אלקין ויו"ר סיעת כחול לבן, אבי ניסנקורן, בניסיון להגיע לפשרה במחלוקת על הרכב הוועדות, הסתיימה בפיצוץ. בתגובה, הודיע ניסנקורן לאדלשטיין כי 61 חברי כנסת דורשים לכנס את המליאה עוד היום, כדי להצביע על הקמת הוועדה המסדרת ולבחור יו"ר כנסת. ניסנקורן העביר לאדלשטיין דרישה בכתב, החתומה על ידי 61 חברי כנסת.

בליכוד מתעקשים כי על הוועדות שיוקמו למנות 10 חברים בלבד, במתווה של שיוויון בין הגושים, וזאת כדי שלא לחרוג מהגבלות ההתכנסות שהטיל משרד הבריאות. בכחול לבן טוענים, כי מדובר בניצול ציני של משבר הקורונה, ותובעים לכונן את הוועדה המסדרת בהרכב מלא של 17 חברים, באופן שישקף את היתרון שיש לגוש ה- 61. לטענתם, הליכוד – בהוראתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ובניצוחו של אדלשטיין – פועל לשתק את הכנסת, כדי למנוע את קידום החוקים הפרסונליים נגד נתניהו, ולנטרל את הרוב בו מחזיק הגוש שלהם מול מחנה הימין-חרדים.

מוקדם יותר היום, שוחח הנשיא ראובן ריבלין בטלפון עם אדלשטיין, והדגיש את חשיבות תפקודה השוטף של הכנסת, במיוחד בעת חירום. הוא הזהיר כי "כנסת מושבתת פוגעת ביכולת של מדינת ישראל לתפקד בחירום בצורה טובה ואחראית. אסור לנו לתת למשבר, חמור ככל שיהיה, לפגוע בתשתית המערכת הדמוקרטית שלנו. צריך לעשות הכול כדי לטפל במשבר, אבל מתוך זהירות שלא לפגוע פגיעה אנושה בתשתית הדמוקרטית שלנו".

אדלשטיין השיב לנשיא, כי הוא פועל בכדי ליישב את המחלוקת וקורא לשתי המפלגות הגדולות להגיע להסכמות על הקמת ועדות הכנסת באופן מיידי. "הפערים בין הצדדים אינם גדולים, ולאזרחי ישראל מגיע שנבחריהם יעבדו בשבילם ויפקחו על עבודת הממשלה. אין כל סיבה למשוך זמן".

על פי הצעת הפשרה שהעלה אדלשטיין, ועדה מסדרת תוקם כבר היום, כאשר עד לשבוע הבא היא תהיה שיוויונית. לאחר מכן יובא הנושא להכרעת המליאה, כשבינתיים ימשיכו שתי המפלגות בניסיונות להגיע להסכמות. לדבריו, "כחול לבן ושותפותיה התנהלו באופן שערורייתי. ראשיה סירבו לראות את טובת הציבור, שמתמודד עם בעיות קשות שנוצרו כתוצאה מנגיף הקורונה. אמרתי במהלך כל היום לנציגי המפלגות: אל תחשבו על הכותרת של העיתון, תחשבו על הציבור. לא יקרה כלום אם במהלך שבוע אחד תהיה ועדה פריטטית, ובינתיים נכין את מליאת הכנסת לאפשרות קיום דיון והצבעה".

בטרם פיזר את המליאה, אמר יו"ר הכנסת כי הפשרה שלו נדחתה: "לא יהיה מנוס אלא להביא את הנושא הזה להצבעה במליאה. אני מאוד מקווה, שלפחות על התהליך תהיה הסכמה. אנחנו צריכים תחת המגבלות לנהל גם דיון וגם הצבעה. אין לי כל כוונה למשוך את הנושא הזה, היום בוודאי לא ניתן לקיים זאת".

בכחול לבן הגיבו במתקפה חריפה: "אדלשטיין פועל לרמוס את הדמוקרטיה הישראלית בשליחות בנימין נתניהו. המשבר שבו מצויה ישראל מחייב כנסת פעילה, שעובדת למען האזרחים. נעתור לבג"ץ כדי לעצור את הטירוף".

בהודעה ששלח לחברי הכנסת של גוש ה- 61 – המורכב מכחול לבן, הרשימה המשותפת, ישראל ביתנו והעבודה-מרצ – כתב יו"ר כחול לבן, בני גנץ: "לצערי יו"ר הכנסת, בשליחות ראש הממשלה, לא מאפשרים לנו למלא את תפקידנו ולכנס את ועדות הכנסת כנדרש. פעלנו במרץ לאורך כל היום בערוצי ההידברות השונים. גם אני באופן אישי נפגשתי עם ח"כ אדלשטיין, שסירב לאפשר לנו לכנס את מעוז הדמוקרטיה ולעבוד עבור האזרחים, ומעל הכל – לטפל באתגר הקורונה. כעת לא נותרה לנו ברירה אלא לפנות לבית המשפט העליון".

תגיות:הליכודיולי אדלשטייןכחול לבןבחירות 2020

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה