חדשות בריאות

כיצד מתמודדים עם וירוס הקורונה?

על הוראות ארגון הבריאות, ומה היהדות מלמדת אותנו על המצב הנוכחי

  • כ' אדר התש"פ
אא

ראשית חשוב לציין שאין בדברים אלה כדי להחליף דעת רופאים ואנשי מקצוע.

וירוס הקורונה קיבל את שמו בגלל צורתו המזכירה כתר. הווירוס עובר דרך שיעול, ורסיסי הרוק הניתזים עלולים להישאר על משטחים במשך 12 שעות או יותר, וכך לעבור לידיים הנוגעות בהם.

אך טעות נפוצה היא לחשוב שהווירוס יכול לחדור דרך העור, מתוך נגיעה במשטח שבו נגע חולה. דבר זה אינו נכון. ההדבקה נעשית אך ורק בחדירה אל הפה, האף או העיניים. מסיבה זו ראוי לא ללחוץ ידיים לאנשים, להימנע מהתקהלויות, ולהימנע ככל האפשר ממגע בפנים במשך היום.

השפעת הווירוס דומה לשפעת רגילה, אך ללא ליחה ונזלת. התסמינים השכיחים ביותר הם חום, עייפות ושיעול יבש.

מערכת החיסון הטבעית של האדם מתמודדת עם הנגיף בהצלחה והורגת אותו. לכן צעירים המבחינים בתסמינים אינם צריכים לפחד, אך צריכים להימנע משהייה במקומות ציבוריים, ולהזהר מאוד שלא להדביק את בני ביתם; להשתעל אך ורק לתוך ממחטה חד-פעמית ולהשליכה לאחר מכן לפח האשפה, או בלית-ברירה למרפק, אך לא לתוך היד (כי ידיים עסקניות הן). החשש העיקרי הוא בהדבקת אנשים מבוגרים, להם הווירוס עלול לגרום לקשיים בדרכי הנשימה, ובמקרים חמורים לזיהום ואף מוות.

קבוצת הסיכון הגבוהה ביותר הינה אנשים בני 70+, אך מסוכנת גם לבני 60+, ועלולה לפגוע אף בצעירים בעלי בעיות רפואיות קודמות.

החשש בישראל, שאין תשתית בבתי חולים לטיפול באלפי חולים בו-זמנית (ואין די מכשירי חמצן).

בישראל למעלה ממאתיים נדבקים, ועשרות אלפי אנשים שוהים בבידוד. מאחר שישראל מונה אוכלוסייה קטנה יחסית של 8 מיליון איש, הסכנה להדבקה מהירה גבוהה יותר מאשר במדינות אחרות.

* * *

כיצד לעצור את התפשטות הנגיף?

שלוש ההוראות החשובות של ארגון הבריאות העולמי W.H.O (שבאמת עובדות בעז"ה, לעומת כל המיתוסים שמתרוצצים כעת):

1. למרבה ההפתעה התגלה שסבון נוזלי, כמו גם סבון קשיח פשוט ורגיל, מסוגלים להסיר את הווירוס מן הידיים (כיוון שקרום התא של הקורונה שומני - הסבון מסירו בהצלחה). אך כדי להסירו לגמרי, חובה לקרצף את הידיים בסבון במשך 20 שניות לפחות - לפני ששוטפים במים.

יש לסבן את הידיים מספר פעמים ביום, לאחר כל יציאה מן הבית, לפני הכנת אוכל וכדו'. חשוב למסור הוראה זו גם לילדים.

2. הווירוס חודר לגוף דרך הפה, האף והעיניים. לכן יש להימנע מאוד מלגעת בפנים במשך היום (כל עוד לא שטפנו את הידיים במשך 20 שניות בסבון). כמו כן מומלץ להימנע מלחיצות ידיים.

3. יש להימנע ככל האפשר מהתקהלויות של אנשים.

* * *

מה היהדות מלמדת אותנו על מחלות וייסורים?

אין דבר שקורה בעולם במקרה, ולא לחינם. עלינו להטמיע עובדה זו בלבנו, שהקב"ה קובע אלו מחלות יפרצו ויפוצו בעולם, וגם קובע האם הרפואה תצליח להתמודד עם אותן מחלות: "ורפא ירפא - מכאן שניתנה רשות לרופא לרפאות" (ברכות דף ס, עא). מתי וכיצד הווירוס יופץ, והאם הרפואה תמצא לו חיסון, נקבע משמים.

אפילו הייסורים הקטנים ביותר באים אל כל אדם בחשבון מדוקדק: "עד היכן תכלית הייסורין? ...אפילו נהפך לו חלוקו כשלבשו, והוא צריך לחזור ולהופכו, הרי אלו ייסורים... עד היכן תכלית ייסורין? אפילו הושיט ידו לכיס ליטול שלוש מטבעות, ועלו בידו שתיים, הרי אלו ייסורים"! (ערכין דף טז, ב).

כך אמר רבי עקיבא: "יסורין בשעה שמשגרין אותן על האדם, משביעין אותן: שלא תלכו אלא ביום פלוני, ולא תצאו אלא ביום פלוני ובשעה פלונית, ועל ידי [רופא] פלוני, ועל ידי סם פלוני!" (עבודה זרה דף נה, א). התורה מכנה את הייסורים "חלאים רעים ונאמנים" (דברים כח, נט), ומסבירים חז"ל שהם רעים בשליחותם, שמייסרים את הגוף, אך גם נאמנים בשבועתם, שהם ניתנים במידה מדויקת ולא יותר ממה שנגזר משמים.

קל וחומר בייסורים גדולים וקשים על הציבור, במחלות ומיתות משונות ר"ל, שאינן במקרה.

עלינו להחדיר ללבנו את האמונה שה' מנהל את עולמו בצדק וברחמים, ודבר לא קורה בעולם ללא השגחתו. עלינו להיכנע לפני הקב"ה בענווה ובתמימות, ללא חשבונות, שיצלינו מן הגזירה הרעה.

עלינו לידע שכל אסון שמתרחש בעולם, יש לו קשר לעם ישראל, אשר בכוח זכויותיו מגן על העולם מסכנות. כאשר אנו נחלשים ברוחניות, אסונות נפוצים בעולם כדי לעוררנו, ואין צריך לומר כאשר האסון מגיע לפתחנו... עלינו לקחת את הדברים לתשומת לבנו במיוחד בתקופה זו של אחרית הימים, שהיא תקופה המנבאת אסונות רבים וקשים בעולם עד שנזכה להגאל.

 

כיצד ניצלים מגזירות רעות?

חז"ל מסרו לנו את המתכון המדויק להינצל מגזירות רעות:

"שלושה דברים מבטלים גזירות רעות, ואלו הם - תפילה וצדקה ותשובה" (בראשית רבה, לך לך, פרשה מד), כך אנו קוראים במחזור התפילה לימים הנוראים: "ותשובה ותפילה וצדקה - מעבירין את רוע הגזירה".

תשובה, פירושה לשוב אל ה' מן העבירות שבידינו, לקיים את תורתו ומצוותיו באמונה. כך נאמר בפירוש לעם ישראל לפני 3300 שנה בנבואה מפי משה רבנו, גדול הנביאים, על אחרית הימים:

"בצר לך ומצאוך כל הדברים האלה באחרית הימים, ושבת עד ה' אלוקיך ושמעת בקולו, כי א-ל רחום ה' אלוקיך, לא ירפך ולא ישחיתך ולא ישכח את ברית אבותיך אשר נשבע להם" (דברים ד, ל).

תפילה, היא להתפלל לה' בלב נכנע שיצילנו מרוע הגזירה. חשוב לזכור שאף תפילה אינה הולכת ריקם, התפילות מתאספות כזכויות להצילנו.

צדקה, היא מתן צדקה לנזקקים, לעניים וחולים ויתומים ואלמנות, כמו גם התמיכה החשובה עד מאוד בלומדי תורה וקיום עולם התורה.

בשעת צרה, יש כוח רב לישראל כאשר הציבור כולו מתאחד בעשיית תשובה ותפילה כאיש אחד:

"אבל בציבור - כל זמן שעושין תשובה וצועקין בלב שלם הם נענים, שנאמר 'כה' אלוקינו, בכל קוראנו אליו' - דברים ד, ז". כך הבהיר הרמב"ם בהלכות תשובה (פרק ב, ח), ולימדנו כי אין הקב"ה מביא גזירה על הציבור, אם לא רבו עוונותיו על זכויותיו (הלכות תשובה, פרק ג').

 

מה הם הדברים החשובים ביותר כעת?

1. חשוב להרבות בלימוד תורה, שבזכות התורה העולם מתקיים וניצול: "כה אמר ה', אם לא בריתי יומם ולילה, חוקות שמים וארץ לא שמתי" (ירמיהו לג, כה).

כה אמרו חז"ל: "תורה מגנה ומצלה" (סוטה כא, א). כל לומד תורה צריך לדעת שכוח תורתו מגן על העולם ומציל חיים כפשוטו! לומדי התורה הם חיל ה', וחשוב שנקרב עובדה זו אל תודעתנו ונכוון בעז"ה בפה מלא שכוח לימוד תורתנו יגן על עם ישראל והעולם מכל מחלה. גם התומכים בלומדי התורה - משתתפים בזכות החשובה להצלת הרבים.

"שאלו תלמידיו את רבי אלעזר, מה יעשה אדם וינצל מחבלו של משיח? יעסוק בתורה ובגמילות חסדים" (סנהדרין צח, ב). יש בדברים אלה התייחסות מפורשת לדורנו, דור של אחרית הימים, כיצד להינצל ולהציל את עמנו.

2. עוד יש לציין את חשיבות שמירת השבת המאחדת את עם ישראל מזה 3300 שנה, ברית עולם בינינו לבין בורא עולם, מצווה אשר מגנה על עם ישראל ככיפת ברזל, ובכוחה להביא אף את הגאולה בזמן קצר, על כן ההתרשלות והזלזול בה מסכנים מאוד את כלל ישראל. חשוב להבין כי ההתרשלות מתחילה בראש ובראשונה במחנה שלנו, יודעי התורה ושומריה, ומאתנו נפוצה אל הציבור הכללי.

רבותינו לימדונו שיהודים רחוקים מזלזלים במצוות השבת - כאשר אנו שומרי השבת רפויים בשמירתה, כדברי רבי ישראל מסלנט שאמר כי רפיון בתורה בווילנא גורר חילול שבת בפריז. היהדות גילתה לנו שכל ישראל ערבים זה בזה, כאשר ההשפעה מתחילה מיודעי ה'.

 

האם ניתן לראות במצב הנוכחי מסר על אחרית הימים?

ודאי. כל גדולי הדור מתרים על כך שאנו נמצאים כעת באחרית הימים, והגר"ח קניבסקי שליט"א אומר שהמשיח בדלת.

אנשים רבים סבורים בטעות שהעולם הגיע לקדמה טכנולוגית שמבטיחה את שלומנו, אך עינינו הרואות שאפילו נגיף אחד זעיר מסוגל להשבית את הכלכלה ולבודד מיליוני אנשים בבתיהם. מציאותנו הנוחה יכולה להתהפך בבת-אחת על פניה. טרם הגענו למנוחה והנחלה!

נביאי ישראל התנבאו על אסונות ומלחמות בקנה מידה עולמי באחרית הימים. אסונות אלה, מטרתם ללמד אותנו שאין לנו על מי להשען - אלא על אבינו שבשמים. מומלץ לעיין היטב בספר ישעיהו, פרק ב', בו נמצא התייחסות לתקופתנו.

יבין כל קורא שלא כדאי לאחר את הרכבת ולהחמיץ את המסר האלוקי הברור, המתבטא בסכנות מוחשיות בעולם וכעת בישראל. הקב"ה אינו רומז לנו כעת רמזים, אלא קורא אלינו בפה מלא לשוב אליו. זאת חשוב לדעת, כי הקב"ה הבטיח כי נינצל מכל האסונות של אחרית הימים אם רק נשוב אליו בלב שלם (קראו נא בספר דברים את פרק ל', נבואה ברורה ופשוטה לעם ישראל לשוב בתשובה באחרית הימים).

 

מה היא ההתמודדות האישית הנכונה בתקופה זו?

על כל אחד מאתנו להביט על מצבו הרוחני האישי, ולמצוא במה הוא יכול להתחזק בתקופה זו למען כלל ישראל - להרבות בתשובה, תפילה וצדקה כפי יכולתו, לתמוך בלומדי התורה ובפרט בארגוני התשובה אשר מטרתם להפיץ את אור התורה וללמד את ישראל אמונה!

 

מה היא חובת ההשתדלות הנכונה?

לגבי נושא הביטחון וחובת ההשתדלות, חשוב לדעת שאסור לאדם להעמיד עצמו במקום סכנה ולסמוך על הנס: "שמא אין עושין לו נס, ואם תמצי לומר עושין לו נס - מנכין לו מזכויותיו" (שבת דף לב, א).

אלוקים ציווה בתורתו: "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם" (דברים ד, טו), מכאן נובעת חובתנו לדאוג לגופנו ונפשנו, ולא להתרשל בשמירתם.

ראינו מה שמסרו חז"ל: "ורפא ירפא - מכאן שנתנה רשות לרופא לרפאות". הקב"ה פועל דרך הטבע, לכן קיימת חובת ההשתדלות. גם כאשר ימצאו חיסון לווירוס הקורונה בעז"ה, נדע כי יד ה' פעלה זאת על ידי שליחים טובים. לכל אירוע בעולם יש שורש רוחני, אך הפעולות והתוצאות נעשות על ידי ה' דרך הטבע.

על כן מוטל עלינו לדאוג לגופנו בדרכי הרפואה המקובלות, ולשמוע לעצת הרופאים.

בעז"ה נרבה בתפילה שהסכנה תחלוף במהרה, שלא נאבד איש מישראל, ונזכה לביאת גואל צדקנו במהרה, כן יהי רצון.

תגיות:שטיפת ידיים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה