הרב יאשיהו פינטו

״דור לדור ישבח מעשיך״ - הכח של הצדיקים להגן על ישראל

צדיק מגן על הדור כאשר הוא חי. כאשר נפטר, רק מליץ יושר על הדור משמים. ולכן עלינו לדעת, שבתוך עם ישראל חיים צדיקים וקדושים שממלאים את כל החסרונות שהעולם חסר בהם, ועומדים בכל הדרישות של תורה, עבודה וגמילות חסדים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

רבותינו הקדושים זצוק״ל לימדו אותנו, שמתי שיהודי קם בבוקר ופסוק מתורתנו הקדושה בפיו, יתעמק בפסוק ובסודותיו הרמוזים בו. והיום קמנו ופסוק קדוש זה מהתהילים בפינו ״דור לדור ישבח מעשיך״ (תהילים קמה, ד). 

ואפשר לבאר עומק פסוק זה, על פי דברי רבותינו הקדושים. 
הנה בכל דור, אנו לא יודעים להעריך את הצדיקים של הדור, ונזכרים וזוכרים את הצדיקים שזכינו לראות בילדותינו, או מסיפורים שסיפרו ומספרים על צדיקים וקדושים שהיו בדורות הקודמים. אך טעות קשה בידינו, שחייבים לתקן אותה ולעבוד על טעות קשה זו ולעשות תשובה שלמה, על מחשבה לא נכונה זו. 

כל דור, יש בו קדושי עליון ואנשים גדולים. דהנה דברי הגמרא (יומא לח) עד שלא שקעה שמשה של עלי, זרחה שמשה של שמואל. וכך הגמרא ממשיכה, שלפני שצדיק נפטר מן העולם ושמשו שוקעת, זורחת בעולם שמש של צדיק אחר. 

הקב״ה לא משאיר את העולם ריק, בלי צדיקים וקדושים. וכך ממשה רבנו, שכוחו בכל דור ודור, כל דור יש בו המשך של החוליות של הדורות הקודמים. וכך שרשרת אחת שלמה, עד ביאת משיח צדקינו. 

וכל הזילות בצדיקים וחסידים, זו עצת היצר הרע, להוריד את האמונה בצדיקים. והצדיקים הם החומה לתורה הקדושה והאמונה בהקב״ה. ומתי שהחומה הזאת נפרצת, כל הדבקות בהקב״ה וכל דרך האמונה של האדם בהקב״ה נופלת. 

ולכן, עלינו בימים האלו להתחזק ולדעת שיש בדור צדיקים וקדושי עליון, והם ההמשך בשרשרת ממשה רבנו, שהמשיך ליהושוע ויהושע לזקנים וזקנים לנביאים, וכך הלאה עד הדור הקשה שלנו. וכל דור, היצר מקרר על צדיקי הדור, להכניס בדעת של הדור, בדורות הקודמים היו צדיקים וקדושים. 

והנה, גם בדורו של רבנו האר״י זצוק״ל חלקו עליו ואמרו, בדורות קודמים היו צדיקים וקדושים. וזה עומק הפסוק ״דור לדור ישבח מעשיך״, שעלינו לדעת שבכל דור יש קדושים וצדיקים, שמשבחים מעשי הקב״ה. 

והנה, עלינו לדעת שצדיק מגן על הדור כאשר הוא חי. כאשר נפטר, רק מליץ יושר על הדור משמים. ולכן עלינו לדעת, שבתוך עם ישראל חיים צדיקים וקדושים שממלאים את כל החסרונות שהעולם חסר בהם, ועומדים בכל הדרישות של תורה, עבודה וגמילות חסדים. 

וכמה שנגדיל את האמונה בהקב״ה ובצדיקים אמיתיים, ניתן כח לגדולי עם ישראל להגן על הדור. כי כאשר האדם לא מאמין בדבר, הדבר לא יכול להגן בעדו. וכך, אנשים שהלכו בתמימות למו״ר זקננו זצוק״ל והתמימות היתה גדולה וחזקה אצלם, ראו ישועות באותו רגע. ואנשים שלא הלכו בתמימות ורק לחקור ולדרוש, לא תמיד קיבלו את מבוקשם. 

וכבר רבנו הבן איש חי זצוק״ל מדבר רבות על סוגי האמונה, ומביא מעשה ברב גלנטי, שבימיו הייתה שנת בצורת קשה. והפחה (מושל) של ירושלים נתן תאריך, שאם עד הזמן שאמר לא ירד גשם, כל היהודים של ירושלים יהיו לבוז ולמרמס. 

וקבע הרב גלנטי זצוק״ל שכל יושבי ירושלים, זקנים, ילדים ובחורים יבואו עם מעילים לקבר שמואל הנביא. בדרך עצר אותם שוטר ושאל, לאן פניכם מועדות לבושים כך ? וענה הרב גלנטי, לקבר שמואל הנביא. 
שאל השוטר, ומדוע ביום חם עם מעילים ומטריות ? 
ענה ואמר, כי בטוחים שירד גשם אחרי התפילה. 

צחק השוטר וביזה אותם. המשיך הרב גלנטי עם כל קהילת קודש של ירושלים, לציון שמואל הנביא. ולא יצאו מציון שמואל הנביא, עד ששערי שמים נפתחו וגשם חזק ירד. ואומר רבנו הבן איש חי זצוק״ל, זו אמונה אמיתית וחזקה. וכאשר האדם לא בטוח בעצמו וחושש אולי יהיה ישועה, אולי לא, האדם מאבד הרבה מהכח של הישועה. 

הימים האלו, הם ימים של חיזוק גדול באמונה. ללכת בתמימות עם הקב״ה, עם הצדיקים והחסידים, ולדון את העולם לכף זכות, ורק כך נחזק הזכויות והכח בשמים, להינצל מכל הצרות והקשיים האורבים בפתח, רק על ידי התמימות בהקב״ה. 

״גדלו לה׳ איתי ונרוממה שמו יחדו״

תגיות:הרב יאשיהו פינטואמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה