חדשות בריאות

התבלבלתם מכל ההנחיות לגבי הקורונה? באנו לעשות סדר

המגיעים לארץ מאלו מדינות צריכים להיכנס לבידוד? מה זה אומר בכלל, בידוד, ואיך אפשר להיזהר מהדבקה? סיכום ההנחיות של משרד הבריאות

  • י' אדר התש"פ
אא

שורה של צעדים למניעת ההתפשטות של נגיף הקורונה הוכרזה השבוע על ידי ראש הממשלה ושר הבריאות. כרגע, אומר מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, ההתפרצות של הנגיף בשליטה, וצריך לדאוג שהיא תישאר כך.

אז מה אתם צריכים לדעת? סיכמנו את ההנחיות החשובות.

 

חוזרים מחו"ל

ישנן כעת מדינות נוספות בעולם שאותרה בהן התפרצות של נגיף הקורונה, ולכן השבים ממדינות אלה חייבים להיכנס לבידוד בית למשך 14 יום מהיום בו יצאו מהמדינה. מדובר בחוזרים מצרפת, גרמניה, שוויץ, ספרד ואוסטריה. גם אם חזרתם מאחת ממדינות אלה לפני שבוע, למשל, עליכם להיכנס כעת לבידוד בית למשך מספר הימים הנותר עד שיחלפו 14 יום מיציאתכם מאותה מדינה.

תושבים של המדינות הללו לא יורשו להיכנס לארץ, אלא אם יוכיחו אפשרות להיכנס לבידוד בית.

כרגע אין הנחיות לגבי השבים מארה"ב, הנושא נמצא כרגע בדיונים.

אנשים השבים מכנסים בינלאומיים בחוץ לארץ נדרשים גם הם להיכנס לבידוד למשך 14 ימים.

ישנה המלצה לנציב שירות המדינה לאסור יציאה של עובדים לחו"ל באופן גורף בשלב זה.

 

אירועים

ההנחיה היא שלא לקיים אירועים גדולים בני מעל 5000 איש. ההנחיה כוללת משחקי ספורט רבי משתתפים ואירועים דומים אחרים. על אנשים שחזרו מחו"ל ב-14 הימים האחרונים, גם ממדינות שאינן נמצאות ברשימה שלמעלה, נאסר להשתתף באירועים בני יותר מ-100 אנשים.

בכ"ט בשבט, 24/2, התקיים משחק כדורגל באצטדיון בלומפילד בתל אביב, ובו נכח אדם שאובחן כחולה בקורונה. מי שנכח במשחק וישב ביציאים 7-8, גוש 425, שורות 43-49, כסאות 169-179, צריך להיכנס לבידוד עד לי"ב באדר, 8/3. אנשים שישבו במקומות אחרים – מומלץ שיתעדכנו בהנחיות המשתנות של משרד הבריאות.

במספר מוסדות חינוך נדרשו תלמידים להיכנס לבידוד. בתי הספר הללו מלווים על ידי אנשי מקצוע, הן מבחינה רפואית והן מבחינת תמיכה נפשית ולימודית.

 

כשנמצאים בבידוד

בני משפחה של אנשים הנמצאים בבידוד רשאים לצאת לעבודה וללימודים, אך צריכים להקפיד על ההנחיות שניתנות לבני משפחה באתר משרד הבריאות, כדי שלא להידבק.

אדם שנדרש לשהות בבידוד ביתי צריך להימצא בחדר נפרד שיש בו אוורור טוב, ודלת סגורה. יציאה מהחדר מותרת רק לזמן קצר ולצורך פעולות הכרחיות. על המבודד לכסות את האף והפה במסכה בכל יציאה מהחדר. מומלץ להקצות למבודדים שירותים נפרדים, אם אפשר. יש לשטוף ידיים במים ובסבון, או לחטא אותן בחומר אלכוהולי לפני ואחרי כל פעולה של הכנת אוכל, וכן לפני ואחרי יציאה לשירותים. חשוב להקפיד לכסות את האף והפה בכל התעטשות.

אם ישנם מספר מבודדים באותו הבית, הם יכולים לשהות באותו החדר. אם כל בני הבית נדרשים לבידוד, אין הגבלות לגבי השימוש בחדרי הבית השונים.

יש לצמצם ככל האפשר את מספר האנשים שנכנסים לחדר הבידוד. רצוי שייכנס אל החדר רק אדם אחד – בריא וללא מחלות רקע. אנשים בריאים הנכנסים לחדר הבידוד צריכים לכסות את הפה והאף במסיכה, ולהשתמש בכפפות חד פעמיות בכל מגע עם המבודד או עם הסביבה שלו. אחרי מגע עם המבודד או סביבתו יש לשטוף ידיים במים וסבון, או לחטא אותן בחומר אלכוהולי.

בנוסף, יש לחטא רהיטים בחדר הבידוד וכן את מסגרת המיטה בכל יום. את הכביסה של המבודד יש לאחסן ולכבס בנפרד. גם את האשפה בחדר הבידוד יש לאחסן בנפרד, ולסגור את השקית היטב לפני הפינוי.

אין להשתמש בחפצים שעלולים להעביר את הנגיף במשותף עם אדם שנמצא בבידוד. כמו כן, אין להכניס לבית מבקרים מבחוץ.

 

זכויות עובדים בבידוד

אנשים עובדים שנדרשו להיכנס לבידוד תוהים מי ישלם עבור אותם ימים. למדינה לא תהיה אפשרות לפצות עובדים רבים כל כך (המספר עשוי להגיע למאות אלפי עובדים), אך נבדקת אפשרות לאפשר לעובדים שיכולים לעשות זאת, לעבוד מהבית מבלי שהדבר ייחשב עבורם להיעדרות מהעבודה.

בתי עסק שניזוקים בעקבות ההנחיות החדשות יקבלו הקלות מרשות המיסים, כמו אפשרות לדחות תשלומים של מקדמות מס.

בנק ישראל נערך גם הוא לצעדים מיוחדים בעקבות המשבר. ככל הנראה הריבית הבסיסית במשך תופחת מ-0.25% ל-0.1% לשנה.

 

אנשים בסיכון מוגבר

אנשים בגיל 60 ומעלה, וכן אנשים הסובלים ממחלות רקע כרוניות – כמו סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב, מחלות נשימתיות, דיכוי חיסוני וכדומה – מומלץ שיתרחקו ממגע עם אנשים שחזרו מחו"ל, וכן מהתקהלויות מכל סוג.

 

היגיינה אישית

משרד הבריאות יצא בהמלצה ברורה להקפיד באופן מוגבר על היגיינה אישית, ואף להימנע מלחיצת ידיים. הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, אמר כי אין לנשק מזוזות, מחשש להידבקות.

 

הצטיידות

אנשים רבים נבהלים ומצטיידים בכמויות מזון גדולות למקרה של צורך בבידוד. ההנחיה היא שאין צורך להיבהל, אלא רק לרכוש כמויות מתאימות של מזון שיספיק לתקופה של בידוד. לבוחרים להצטייד באופן מיוחד מומלץ להעדיף מוצרים יבשים, שחיי המדף שלהם ארוכים, או מוצרים שניתנים להקפאה.

תגיות:בריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה