הרב יאשיהו פינטו

ז’ באדר, פטירת משה רבינו - האור הגדול מתפשט בעולם

עלינו לדעת, שכל ז׳ באדר זה אור גדול וכח עצום והתחדשות של כוחו של משה רבנו בעולם, וכלידה חדשה לעולם. ולכן יום פורים הוא יום מקודש, ולא ישכח לעולם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ערב שבת קודש זה זמן מרומם. הכנה לשבת קודש, שכל הכוחות של השבוע טמונים וצפונים בשבת קודש, שהשבת מקור הברכה.  

והנה בשבוע הזה הבא עלינו לטובה, חל ז׳ באדר, שהוא יום גדול וחשוב ובעל משמעות עצומה בימות השנה. והעומק של ההבנה של הכח של ז׳ באדר הוא, שהנה כל צדיק שנפטר הולכים לקברו ומתפללים ומתחזקים. וכפי שמובא ברבותינו הקדושים, שבכל ציון של צדיק יש משהו מהצדיק חי וקיים. וכאשר מתפללים בציון של הצדיק, יונקים מהכח שנמצא שם חי וקיים. 

והנה משה רבנו, רבנן של כל ישראל, האדם הגדול שעלה לשמים להוריד את התורה, השליח של הקב״ה בהבאת התורה והנאמן ביותר על הקב״ה לכל אורך הדורות, אין ציון וקבר שלו היכן ללכת, אין מקום קבורה לשאוב ולאסוף כוחות ממשה רבנו. 

אך רבנו החיד״א בספר ״יערות דבר״ (דרוש ח) מבאר לנו יסוד עצום, שהוא סוד תורה והבנה ליום הגדול והקדוש ז׳ באדר. ומביא ביאור על הפסוקים (דברים לג ה) ״וימות שם משה עבד ה׳ בארץ מואב על פי ה׳.  ויקבור אותו בגי בארץ מואב מול בית פעור ולא ידע איש את קבורתו עד היום הזה.  ומשה בן מאה ועשרים שנה במותו, לא כהתה עינו ולא נס ליחה. ויבכו בני ישראל את משה בערבות מואב שלשים יום ויתמו ימי בכי אבל משה. ויהושע בן נון מלא רוח חכמה כי סמך משה את ידיו עליו וישמעו אליו בני ישראל ויעשו כאשר צוה ה׳ את משה״ 

ומקשה רבנו החיד״א זצוק״ל, מה המעלה שהתורה משבחת את משה רבנו, לא כהתה עיניו ולא נס ליחה. וב׳ קשה, למה בכו את פטירתו של משה רבנו רק שלושים יום, היו צריכים לבכות יותר על גדול הדור. 

אלא צריך לבאר יסוד גדול, שעלינו לחזק ולגדל ולחקוק בספר לזכרון עולם. הנה כל צדיק שנפטר עולה לשמיים ויש מקום קבורה, אבל אצל משה לא היה ולא נשאר מקום קבורה, אלא תורתו של משה רבנו. וכדברי הזוהר, אתפשטותא של משה רבנו הוא בחכמי ישראל ומנהיגי ישראל שבכל דור ודור. ואם כן, למראית העין נפטר משה והלך לעולמו, אך למעשה הוא נולד בז׳ באדר שוב בתוך כל תלמיד חכם, ובתוך תורתו הקדושה, ולמעשה כל אדם שרוצה ללכת לקברו של משה רבנו, על ידי הדבקות בתורתו של משה ״ספר דברים״ והדבקות בתלמידי חכמים וצדיקי הדור, זה כעין קברו של משה רבנו ע״ה. 

ולכן התורה אומרת, ״לא כהתה עינו״ כי עדין משה רבנו משגיח עלינו בזה שנמצא בספר דברים, ששם טמון כוחו ובכל גדולי ישראל, והלידה הזאת בגדר ושקעה השמש וזרחה השמש, היתה ביום פטירתו, ביום ז׳ באדר. ולכן המן הרשע, כאשר הפיל הפור הוא הגורל, ויצא אדר, שמח כי חשב שמשה רבנו אין לו עתיד, כמו שקבר אין לו, ולא ידע שמשה רבנו נמצא בתוך הצדיקים ובתלמידי חכמים ובתוך מרדכי היהודי, ושם היתה המפלה של המן. 

ולכן באותו דור, ״הדור קיבלו בימי אחשורוש״ עם ישראל שוב קיבלו את התורה וקיבלו באהבה את התורה שבעל-פה, ובכך קיבלו והבינו שמשה רבנו נמצא בכל חכמי ישראל, ובז׳ באדר מתחדש האור והכח בחכמי ישראל, כלידה חדשה המאירה לעולם. 

ולכן עלינו לדעת, שכל ז׳ באדר זה אור גדול וכח עצום והתחדשות של כוחו של משה רבנו בעולם, וכלידה חדשה לעולם. ולכן יום פורים הוא יום מקודש, ולא ישכח לעולם. כי שם הבינו את הכח של ז׳ באדר שהחיות וההתחדשות של חכמי ישראל, מתחדשת מכוחו של משה רבנו. 

והנה בדור יתום וקשה שלנו, שהסכנות בו קשות ומרות וכל צד שמסתכלים, העולם נראה מר וקשה. עלינו לדעת שמשה רבנו הוא יהיה חלק מהגאולה העתידית, יחד עם אליהו הנביא. וכאשר אנו חיים ומבינים מה טמון בז׳ באדר ומה טמון בספר דברים, ומסתכלים על חכמי ישראל ומבינים שהם חלק מההתחדשות, שבכל ז׳ באדר יורדת לעולם מכוחו של משה רבנו, מקרבים אנו כך את הגאולה השלמה. 

עלינו לדעת, בכל דור יש לו את הסגולות והכוחות המיוחדים לו. ובדורינו אנו, דור עקבתא דמשיחא, הדבקות במשה רבנו ובתורתו, היא הכח להינצל מכל הסכנות האורבות לאדם, בכל צעד בחייו. 

עם ישראל נמצא בעוד שלב ועוד שכבה ועוד קליפה יורדת, והקרבה לגאולה השלמה ממששת ובאה והחיזוק והדבקות בספר דברים ובז׳ באדר היא עצומה וגדולה. 

ישתדלו אהובים וחביבים ביום ז׳ באדר לצום לכבוד משה רבנו ע״ה. ובליל ז׳ באדר לעשות סעודה לכבוד האור הגדול שמתחדש ומתפשט בעולם בכל ז׳ באדר. ולדעת שמעין קבורת משה רבנו נמצא בספר דברים, והצדיקים וקדושי עם ישראל. וככל שנדבוק בתורת משה, ונפיץ ונגדיל את האור הגדול של משה רבנו, יאיר לנו הקב״ה ויציל אותנו מחבלי משיח, שאנו עדים להם בכל יום בצורה יותר קשה ויותר מרה, וכל הסימנים של הגאולה והקשיים ילכו ויגברו וילכו ויעצמו, ו״הבוטח בה׳ חסד יסובבנו״.  
ולכן בימים אלו נדבוק בתורת משה, ונזכה להינצל מחבלי משיח. 

אנו בתפילה ותחינה להקב״ה, שבזכות כל המסירות נפש שקהילת קודש ״שובה ישראל״ מוסרים לגדל ולהאיר את העולם בתורת משה, ובאור הגדול המתחדש בז׳ באדר, שהקב״ה יציל וישמור ויגן על כלל עם ישראל ועל הקהילה הקדושה, ושערי שמים יפתחו לרווחה, לשפע ולהצלחה, ושום רע לא יקרב אליהם וינצלו ממלאך המוות המסתובב בעולם. 

ובזכות משה רבנו, שעמד ועצר המגפה יחד עם אהרון, תעצר המגיפה, והשפע יהיה מנת חלקנו. ״כי שם צוה ה׳ את הברכה חיים עד העולם״. 

באהבה גדולה ובדבקות בערב שבת קודש לכבוד ז׳ באדר. 
בברכת שבת שלום,

תגיות:הרב יאשיהו פינטוז' באדר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה