פורים

נפילות בעבודת ה’. מה עושים? הרב אורי זוהר בחשיפה נדירה על עצמו

"אני אספר לכם – אבל שזה ישאר בינינו בסוד, כן? לא לספר לאף אחד… כל יום יש לי שלוש או ארבע נפילות רציניות. כל יום. פתאום אין לי כוח, אין לי חשק… למה? ככה! נפילה! גם הזקנה תורמת לזה. אחרי נפילה כזאת צריך עוד פעם לקום, אז מה עושים???" ציטוטים נבחרים בנושא השמחה מראיונות ושיחות שהעניק הרב אורי זוהר זצ"ל

הרב אורי זוהרהרב אורי זוהר
אא

את הרב אורי זוהר זצ"ל אין צורך להכיר בפניכם. שמו הגיע כמעט לכל בית בישראל, בעקבות המהפך האדיר שעשה בחייו.ליקטנו עבורכם ציטוטים נבחרים ותשובות שהעניק בהזדמנויות שונות בנושא השמחה.

1. "איך לשמוח?", נשאל הרב אורי זוהר על ידי אתר 'דרשו', והשיב: "ההכרה וההבנה שאין שום מעמד או מצב בכל העולם כולו, שמגיע לקרסולי הקרסוליים של עבודת ה' בתורה ומצוות! שום דבר בעולם – לא כסף, לא כבוד; לא כל השטויות האלה – כח, שלטון… שלטון על מי? על מה?!

"כשאתה מבין בשכלך שאתה נמצא בפסגה של תכלית הבריאה כולה, בשפיץ! באוורסט של תכלית הבריאה; כשאתה מבין ומאמין שאין שום דבר בבריאה שמשתווה למקום שבו אתה נמצא – ואת זה נתן לך הקב"ה בזכות אבותיך ואבות אבותיך שמסרו נפשם על האמת הזאת, נשרפו על האמת הזאת, עונו באינקוויזיציות בעבור האמת הזאת והושמדו בשואה בעבורה – כשאתה מבין את זה, ומפנים שכל התכלית של הבריאה כולה זה אתה, ואתה עומד בפסגה הזאת – אז אתה צריך להיות שוטה מופלג בשביל לא לשמוח.

2. יש לי שלוש או ארבע נפילות רציניות כל יום: הרב אורי זוהר, בדרכו הייחודית ובחוש ההומור הכובש שלו, המשיך ואמר: "אני אספר לכם – אבל שזה ישאר בינינו בסוד, כן? לא לספר לאף אחד… כל יום יש לי שלוש או ארבע נפילות רציניות. כל יום. פתאום אין לי כוח, אין לי חשק… למה? ככה! נפילה! גם הזקנה תורמת לזה. אחרי נפילה כזאת צריך עוד פעם לקום, אז מה עושים???

"אז אני מזכיר לעצמי את השכר, את התכלית, את מה שאני עושה פה בכלל. אני מזכיר לעצמי מי נותן לי ברגע זה את החיים, ובכלל מאפשר לי להרגיש את העצב הזה שאני שרוי בו עכשיו

"נו, אבל אחרי כל התזכורות האלו, הרי בשורה התחתונה לא טוב לי עכשיו בלב. צודק או לא צודק, אבל זו המציאות, מה אני אעשה?

"זה בדיוק ההבדל בין רשעים לצדיקים, כפי שאומרים חז"ל: 'רשעים נתונים ביד ליבם, צדיקים ליבם נתון בידם'. אז בזמן נפילה אני מנסה לקחת את הלב בידיים שלי. אפשר לעשות את זה. לכוון את הרגשות ולשנות אותם. מספיק רק להיזכר מה קורה ברגע זה, ה' ירחם, בהדסה עין כרם, בשערי צדק ובשערי מרפא, ואיפה אני ב"ה.

"אני בונה לעצמי סולם של מחשבה שכלית. עולה על הסולם, עולה ומוציא את עצמי מהמצב של העצבות על ידי המחשבה. ואז מיד אני מצרף גם תפילה: 'בורא עולם, תעזור לי. אני רוצה לצאת!' אין תפילה שבה ריקם.

הרב זוהר מסכם את דבריו, ואומר: "אתה עושה פעולות בכיוון, אתה מפעיל את השכל, אתה רוצה – אתה יוצא".

3. להיות מאושר זה לדעת שעכשיו פה הקדוש ברוך הוא נמצא: "אין לי לא אוטו ולא וֶסְפַּה ולא אופניים ואין לי כלום. אבל יש לי הכול!", אמר בשיחה שהעניק לבני הנוער ב'ברכת חיים'. "אין מאושר ממני. להיות מאושר זה לדעת שעכשיו פה הקב"ה נמצא. שעיניו פקוחות על כל אדם ואדם והשגחתו בכל רגע. זה מצב תמידי של להיות עם הבורא עולם".

4. ​"שמחה זה לא ששותים ויסקי ושמחים. שמחה כזאת יש גם בבית משוגעים, כשנותנים להם בשעה 16:00 או 16:30 את הזריקה הזאת, ואחר כך כולם מחייכים. זו לא שמחה!", קורא הרב אורי זוהר.

"שמחה זו הכרה שכלית שמתיישבת על הלב. היא חייבת לעבור קודם כל דרך ההכרה ומשם אל הלב. אבל נערים צעירים שעוד לא יודעים איך לעשות את התהליך הזה, ונמצאים בתוך הכוחות של התאוות והיצרים וכל הדברים האלה, אז מה זו בשבילם שמחה? גיטרה, מוזיקה, קומזיץ, טיול.

"כבר אמרתי מה אני עושה כשאני נופל לעצבות, אבל הצעירים קשה להם להתגבר ככה, אז יש דרכים אחרות. שישמע מוזיקה יהודית, שיעשה טיול, שיעשה קצת התעמלות. אגב, פעילות גופנית מאוד עוזרת לשמחה. יעשה קצת פעילות גופנית, ירוץ קצת. זה מעורר את הגוף, והגוף משפיע על הנפש, כמו שגם הנפש משפיעה על הגוף. ידועים דברי הרמח"ל במסילת ישרים, שהפעולות החיצוניות גורמות להתעוררות הפעולות הפנימיות".

5. "כדי לשמוח צריך את להגדיר את המטרה. המטרה אינה כיף. צריך להתרגל לזה. לפעמים אנחנו מחפשים כיף, את השמחה שהייתה לנו שם. זו לא אותה שמחה. זה לא כיף וזה לא צחוקים וזה לא שני ויסקי וזה לא יאללה, סוטול, איזה צחוק היה. זה לא זה. זה דבר אחר. צריך להתרגל לקלוט באנטנות שלנו מה אנחנו מקבלים. זה לוקח זמן עד שאנחנו קולטים, אחרי שמתייחסים ברצינות לכל חלקי התורה, ומתפללים לבורא עולם שיפתח ליבנו בתורתו. צריכים לבקש את זה. ואז, כשהאנטנות הפנימיות הרגישות שלנו מתחילות לקלוט את אור התורה – זו שמחה שאני לא מכיר מכל ה-40 שנה הקודמות שלי. שמחה עצומה. אתה מאושר. המילה מאושר היא מאוד מדויקת: מאושר זה לא כיף, מאושר זה שיש לך אישור, אתה מקבל פתאום אישור מהאמת הזאת, הנצחית, המוחלטת, האמת לפיה בורא עולם וקודשא בריך הוא ואורייתא – חד הוא!", אמר בשיחה שהעניקבמדרשת 'זיו' לבחורים מתחזקים, וצוטטה בטורו של ידידיה מאיר.

5. יש ספר מיוחד שיכול לעורר את השמחה? השיב הרב זוהר: "כן. תורה נביאים וכתובים. זה ספר מאד מומלץ, לכל האנושות"…

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

6. רגעים מיוחדים של שמחה: "כמו שאמרתי, שיש לי שלש או ארבע נפילות כל יום, כך יש לי גם כמה שמחות כל יום, שכולן שמחה גדולה ועצומה ואדירה", אומר הרב זוהר. "אתה לומד ופתאום מאיר לך משהו בתורה שסוגר לך איזה ששה או שבעה קצוות בכל מיני חלקי התורה, בנגלה ובדרש ברמז ובסוד. פתאום אתה רואה! אתה חווה שלמות!

"אני זוכר את הרגע הזה, של השמחה הגדולה הזאת, כאשר אולי בפעם הראשונה בחיי התגלתה לי שלמות. זה היה כאשר זכיתי ללמוד את פירושו של הגר"א על הפסוק השני בשיר השירים, 'ישקני מנשיקות פיהו כי טובים דודיך מיין'. יום שישי בבוקר, בבית כנסת 'זהרי חמה' מול שוק מחנה יהודה. בקומה העליונה שכבר לא פועלת שלושים-ארבעים שנה, היתה פעם הכנסת אורחים. ישבתי שם עם רבי יצחק שלמה זילברמן – יהודי צדיק יסוד עולם – ולמדנו יחד את הפסוק הזה. הגר"א מפרש את המילים 'נשיקות פיהו' בפירוש נפלא שכל-כך שימח אותי. אתה רואה פתאום שלימות ששום מוח אנושי לא יכול להמציא אותה!

"וזו שמחה שחוזרת אצלי כל יום, כשאני זוכה לעמוד מול האמת האלוקית שאין למעלה ממנה – תורה! התורה שנתן לנו הקב"ה, אין את זה לאף עם בעולם. 'פיקודי ה' ישרים משמחי לב' – אין שמחה גדולה יותר מזה בעולם!"

7. אבל אני כל הזמן נכשל. איך אפשר לשמוח? "אני אגיד לכם משהו: כשאני מגלה בעצמי רע אני שמח. כי נתגלה לי משהו שאני יכול לעבוד עליו. זה גילוי מהשם, להפוך את הרע עצמו לטוב", אמר הרב אורי זוהר בשיחה שמסר במדרשת זיו, והם צוטטו בכתבתו של ידידיה מאיר. הרמב"ם הקדוש אומר, בפירוש המשניות במסכת פרה, תבדקו באיזה פרק, שאין הבדל הלכתי בין אדם שהיה טהור לבין מי שנטמא ונטהר. שניהם טהורים, אין הבדל. אבל זה שנטמא ונטהר – מעלתו יותר גדולה. למה? כי התורה מעידה עליו שהוא טהור. הוא התאמץ, עשה עבודה, וכעת מעידים עליו שהשתנה. איזה רמב"ם!"

8. אגלה לכם סוד גדול, רק לכם אני מגלה את זה: בשיחה גלוית לב בישיבת 'ברכת חיים', פנה הרב לתלמידים, ואמר: "באתי מעולם שהיה בו הכל. היום אין לי לא אוטו, לא וספה  ואפילו לא אופניים – ואני מאושר. אני מעיד עלי שמים וארץ שזה אמת", קורא הרב מדם ליבו. "אם יגידו לי אל תתפלל שחרית, אתם יודעים מה? לא שחרית, ערבית! שזה 'רשות', אם יגידו לא להתפלל פעם אחת 'מעריב' ואקבל בתמורה לא 500 מיליון דולר אלא כל הון שבעולם, זה אפילו לא ניסיון בשבילי... מה אעשה עם כל ההון שבעולם? אוכל ארבע ארוחות ביום? אשן על שתי ספות? אבל להפסיד 'מעריב' אחד זה חור בעולם הבא שאי אפשר לסתום לעולם!", הוא אומר בלהט. "אני עבדתי עם השכל שלי. השלטתי אותו עליי, כמו שאומר הרמב"ם שהשכל הוא אמצעי לדביקות בהשם. יש לי 'דיבור' עם הקדוש-ברוך הוא'...".

9. "אגלה לכם סוד גדול. רק לכם אני מגלה את זה. אם מדברים עם הקדוש-ברוך-הוא, הוא עונה! אם יש לך עיניים לראות ואוזניים להקשיב, אתה רואה ושומע איך הקב"ה מוביל אותך. לא לאן שאתה רוצה אלא לאן שטוב לך. אין אבא שאוהב את בנו יותר משהקב"ה אוהב אותנו, כל אחד ואחד מאתנו".

10. ולסיום: לאחר שעזב את עולם המשחק, הכסף והפרסום, והגיע לירושלים ללמוד את תורת ה', הוא התבקש להתראיין לאתר ynet. לשאלת המראיין: "האם הבילויים של פעם לא חסרים לך?", השיב הרב אורי זוהר: "עלינו כיתה. עלינו כיתות. לך חסר גן ילדים?"...

עם תום הראיון, נשאל הרב זוהר: "יכול להיות שיום אחד תבוא ותגיד, סיימתי את הפרק הזה, אני חוזר לחיים החילוניים?", והשיב בלהט: "לא יכול להיות דבר כזה. שמרצוני אני? בחיים לא. בחיים לא אעזוב את התורה. בחיים לא".

הרב אורי זוהר: "המשיח קרוב, וזה מה שמוטל עלינו לעשות". אסור לפספס:

לא הסכמתי להיות פראייר: איך הרב אורי זוהר עשה תשובה? 

הרב אורי זוהר מציג: סגולה בדוקה למציאת זיווג

תגיות:הרב אורי זוהרשמחה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה