חדשות בארץ

שתי טייסות קרב וגוף מטכ"לי לטיפול באיראן: תוכנית הרמטכ"ל לחמש השנים הבאות

בראש התוכנית עומדת סוגיית איראן, בה יעסוק המטה החדש בהתעצמות הרפובליקה ותכנון המערכה נגדה. במסגרת זה, ישופרו מטוסי חיל האוויר בשלל טכנולוגיות חדשניות. בנוסף, יוקמו עוד שתי טייסות קרב עד לסוף העשור, שתיים מהן לפחות יורכבו ממטוסי F-35. עוד בתוכנית, יוקמו שתי טייסות מסוקים שיחליפו מסוקי יסעור ישנים, וייקלטו ארבע ספינות טילים חדשות

הדמיה מערכות סער 6 (צילום: אלביט מערכות)הדמיה מערכות סער 6 (צילום: אלביט מערכות)
אא

הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, הציג היום (חמישי) את התוכנית הרב-שנתית "תנופה" ל-5 השנים הבאות. לצד חיזוק של צבא היבשה, בתוכנית הושם דגש על הנושא האיראני וקיצור משך זמן הלחימה לימים עד שבועות בודדים, באמצעות שיפור יכולות המודיעין וחיזוק היכולות לחיזוי האויב.

כוכבי (צילום: פלאש 90)כוכבי (צילום: פלאש 90)

התוכנית אושרה על ידי שר הביטחון נפתלי בנט, אך לא הוצגה לראש הממשלה בנימין נתניהו. כוכבי הציג השבוע את עיקרי התוכנית בפורום סגני-אלוף ומעלה, בפניהם טען כי מימוש התוכנית יאפשר לצה"ל "הגדלת יכולות ניכרת" וכן "להעצמת הקטלניות ותיצור תנאים לקיצור משך המערכה". לדבריו, "האתגרים סביבנו לא מאפשרים להמתין – ולכן, על אף המורכבות, התכנית יצאה לדרך"

מסוקי יסעור (צילום: בטאון חיל האוויר)מסוקי יסעור (צילום: בטאון חיל האוויר)

בקרוב צפויה התוכנית לבוא לאישור הקבינט המדיני-ביטחוני, זאת, ברקע השיתוק במערכת הפוליטית המקשה על אישור התקציבים. לפי שעה לא ברורה עלות התוכנית, אולם במשרד האוצר מתכננים זה זמן רב לבצע קיצוץ רוחבי בתקציב משרדי הממשלה, על מנת למזער את היקף הגירעון בקופת המדינה. עד כה עמד תקציב הביטחון על סך של כ-70 מיליארד שקל בשנה. כוכבי צפוי להיאבק על אישורה בקבינט, אך ראש הממשלה עצמו, על פי הפרסומים, עמל בקידום פרויקטים שלא הובאו בתוכנית הרב-שנתית, כדוגמת מוכנות העורף בשעת מלחמה ושורת נושאים הנוגעים לאיום האיראני.

בין עיקרי תוכנית הרמטכ"ל לשנים 2020-2025, הקמת מטה ייעודי בראשות אלוף לנושא איראן; הקמת אוגדה חדשה; סגירת חטיבת טנקים ורכישת כ-150 טנקים חדשים; הקמת שתי טייסות קרב נוספות עד סוף העשור; ורכישת מערכות הגנה אווירית נוספות.

כוכבי ונתניהו (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)כוכבי ונתניהו (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

בראש התוכנית עומדת סוגיית איראן, בה יעסוק המטה החדש בהתעצמות הרפובליקה ותכנון המערכה נגדה. במסגרת זה, ישופרו מטוסי חיל האוויר בשלל טכנולוגיות חדשניות. כחלק מהכנות אלו, בצה"ל יקימו אוגדה חדשה, אוגדה 99, שתעסוק בזירה הצפונית והדרומית. היא תכלול כוחות עם יכולות קרב מיוחדות, ויגויסו אליה לוחמים מיחידות מילואים מובחרות. במסגרת התוכנית מתכנן הצבא לסגור את חטיבת טנקים, ולהחליף טנקים ישנים בכ-150 טנקים מרכבה סימן 4 ונגמ"שים מתקדמים לזרוע היבשה.

בנוסף לשתיים אחרות שאושרו בקבינט, יוקמו עוד שתי טייסות קרב עד לסוף העשור, שתיים מהן לפחות יורכבו ממטוסי F-35. עוד בתוכנית, יוקמו שתי טייסות מסוקים שיחליפו מסוקי יסעור ישנים, וייקלטו ארבע ספינות טילים חדשות.

שר הביטחון טען כי התוכנית תאפשר לצה"ל "להלום באויב מהר יותר, בעוצמה גדולה יותר, עם כושר השמדה חזק יותר, ובכך להכריע את האויב ולהביא לניצחון". הוא הוסיף כי יש לו ביטחון בצה"ל ובמפקדיו, בראשם הרמטכ"ל אביב כוכבי. "תר"ש 'תנופה' היא תכנית נכונה שמביאה לידי ביטוי את היתרון היחסי של צה"ל לנקודת המגע מול האויב בשביל לפגוע בו בצורה קטלנית ומכריעה. התכנית מחזירה את ערך הניצחון לראש סדר העדיפויות", אמר בנט.

תגיות:אביב כוכביתר"ש תנופהצה"ל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה