חדשות בארץ

סנגורה של יזבק לבג"ץ: תמיכתה במחבלת – "היסחפות בלהט שברשתות החברתיות"

בית המשפט העליון דן היום בהרכב מורחב בבקשת פסילתה של ח"כ יזבק בבחירות לכנסת ה-23. פרקליטה טען כי עמדותיה באשר לכיבוש נמצאות "בלב הקונצנזוס של התרבות הערבית בישראל", וכי מלבד ההתנסחות הקשה באשר למוגרבי, "אתם לא תמצאו בכל הראיות משפט אחד שאומר 'אני תומכת במאבק מזוין'". נשיאת העליון תהתה: "כשמשתפים סרטון שמהלל מחבל זמן קצר לאחר הפיגוע, אין בקונטקסט תמיכה במעשיו?"

הדיון בבג"ץ היום (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)הדיון בבג"ץ היום (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

במהלך הדיון היום (רביעי) בנוגע לפסילתה מהתמודדות לכנסת ה-23, סנגורה של חברת הכנסת היבא יזבק (הרשימה המשותפת) טען בפני שופטי בג"ץ כי הבעת תמיכתה במחבלת דלאל מוגרבי בפוסט בפייסבוק נבעה מהעובדה "שכצעירה היא נסחפה אחרי הלהט שברשתות החברתיות". לפי פרקליטה, חסן ג'בארין, יזבק אינה תומכת ברצח, וכי עמדותיה באשר לכיבוש נמצאות "בלב הקונצנזוס של התרבות הערבית בישראל". לדבריו, "מלבד ההתנסחות הקשה ביותר שח"כ יזבק הוסיפה בעניין מוגרבי, אתם לא תמצאו בכל הראיות משפט אחד שאומר 'אני תומכת במאבק מזוין'". ההרכב, הכולל תשעה שופטים בראשות נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, יקבל את ההחלטה עוד קודם הבחירות, אולם הנימוקים צפויים להתפרסם רק לאחריהן.

יזבק בדיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)יזבק בדיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

הדיון בבג"ץ בא לאחר שוועדת הבחירות המרכזית פסלה את התמודדותה של יזבק בבחירות ב-2 במרץ, בעקבות בקשות שהוגשו לוועדה מצד עוצמה יהודית והליכוד. הרקע לפסילתה הוא פוסט שפרסמה ב-2013, בו הוצגה תמונה של מוגרבי, שהייתה אחראית ישירה לרצח 35 ישראלים בפיגוע בכביש החוף. לצד התמונה כתבה יזבק כי מוגרבי "הספיקה לעשות כל כך הרבה למרות שהיא מתה בגיל 20 – מצדיעה להתנגדות נשים".

הנשיאה חיות הפנתה את הנוכחים לפוסט ושאלה את סנגורה של יזבק האם "היא בעצם אומרת שדלאל מוגרבי היא חלק מהנרטיב הפלסטיני?" ג'בארין השיב על כך בחיוב: "דלאל מוגרבי היא חלק מהנרטיב הפלסטיני של מאבק מזוין. אבל גם כשמשתמשים בנרטיב זה לא אומר שתומכים במעשה עצמו". השופט עוזי פוגלמן שאל אותו האם לדעתו התבטאויותיה בעבר יכולות להשתמע כתמיכה במאבק מזוין. "יזבק אמרה כבר שהיא טעתה בניסוח", הדגיש ג'בארין, שהפנה למאמר התגובה שפרסמה ב'הארץ'. מנגד, השופט נעם סולברג ציין כי במאמר היא לא התנערה מהטענות נגדה לתמיכה בטרור, אלא רק לצורת ההתנסחות שלה.

נשיאת העליון, חיות (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)נשיאת העליון, חיות (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

השופטת חיות תהתה האם "הבעיה בכתיבתה של יזבק על דלאל מוגרבי היא התנסחות, או שזו בעיה בעצם הבחירה במוגרבי כמופת נשי?" ג'בארין ענה: "היא התנסחה ברדיקליות כדי לנצח בוויכוח. יזבק כתבה נגד רצח אישה בכפר, וכתבה נגד הרשות הפלסטינית, איך אפשר להבין שהיא בעד רצח? דלאל מוגרבי היא חלק מהנרטיב הפלסטיני של המאבק המזוין, אני לא מכחיש זאת, ויזבק לא מכחישה זאת. כשמשתמשים בנרטיב זה לא אומר שאנחנו תומכים במעשה עצמו"

חיות המשיכה להקשות: "אם הפוסט בעייתי, איך כשיזבק משתפת אותו אין הזדהות עם מעשה הנרטיב?" ג'בארין השיב על כך: "אף אחד מהרשימה המשותפת לא מתנער מהנרטיב הפלסטיני, אבל אף אחד לא מזדהה עם רצח. זה פוסט מ-2013. יזבק אומרת שכצעירה היא נסחפה אחרי הלהט שברשתות החברתיות ולכן התנסחה בצורה זאת".

נשיאת העליון שאלה האם "כשמשתפים סרטון שמהלל מחבל זמן קצר לאחר הפיגוע, אין בקונטקסט תמיכה במעשיו?", וזכתה לתשובה שלילית מצד פרקליטה של יזבק, שהסביר כי "הקונטקסט הוא ערבי". חיות תהתה: "אז אנשים שרואים את זה כמה דקות אחרי הפיגוע רואים את זה כסתם תפיסת עולם?" ג'בארין השיב: "אין אחד שחשב בעקבות הפוסט שצריך להיאבק".

תגיות:בג"ץהיבא יזבקבחירות 2020

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה