דמויות ביהדות

י' שבט - יום ההילולא של 3 גדולי ישראל. מיהם?

המקובל הרש"ש הקדוש, האדמו"ר רבי יוסף יצחק שניאורסון מחב"ד, והרב אייזיק שר ראש ישיבת סלבודקה - נפטרו בתאריך זהה. היכנסו והכירו את גיבורי הרוח של עמנו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. הרב שלום שרעבי (הרש"ש הקדוש) – 238 שנה לפטירתו

הרב שלום מזרחי שרעבי, המכונה גם הרש"ש הקדוש (ה'תס"ג או ה'ת"פ – י' שבט ה'תקל"ז או ה'תקמ"ב) נפטר לפני 238 שנה. היה מקובל גדול, חיבר את "סידור הרש"ש" עם כוונות התפילה, ואת "פירוש השמ"ש" על כתבי האר"י.

לקריאה נוספת על הרש"ש, לחצו כאן.

2. האדמו"ר הריי"צ מחב"ד – 70 שנה לפטירתו

הרב יוסף יצחק שניאורסון, המכונה גם האדמו"ר הריי"צ (י"ב תמוז תר"מ – י' שבט תש"י) הוא האדמו"ר השישי בשושלת אדמו"רי חב"ד. הוא בנו של האדמו"ר הרש"ב (רבי שלום דובער) וחמיו של האדמו"ר הבא אחריו – הרבי מליובאוויטש.

כאשר נפטר אביו, בשנת תר"פ, זמן קצר לאחר פרוץ המהפכה הקומוניסטית, מונה האדמו"ר הריי"צ למנהיגה של חסידות חב"ד. למרות רדיפות הקומוניסטים את היהדות, הרבה האדמו"ר להפיץ תורה, לעסוק בפעילות יהודית של סיפוק צרכי דת וחינוך יהודי, והקים רשת חשאית של תלמודי תורה – דבר שהיה אסור על פי חוק בברית המועצות.

בעקבות פעולותיו אלו, נאסר האדמו"ר ונכלא מספר פעמים, אך לא עצר את פעולותיו. לאחר שחרורו, סיפר הרבי כי במהלך אחת מחקירותיו איים עליו החוקר באקדח באומרו: "הצעצוע הזה שינה את דעתם של רבים". השיב לו הרבי: "הצעצוע הזה יכול להרתיע מי שיש לו עולם אחד ואלילים רבים, אבל מי שיש לו קל חד ושני עולמות - אין ה'צעצוע' הזה מפחיד כלל". אמרה זו זכתה לפרסום רב.

לקריאה נוספת אודות האדמו"ר הרב יוסף יצחק שניאורסון, לחצו כאן.

3. הרב אייזיק שר – 68 שנה לפטירתו

הרב חיים יצחק אייזיק שר (תרל"ה – י' שבט תשי"ב) היה ראש ישיבת סלבודקה בליטא ולאחר מכן בארץ ישראל. מגדולי בעלי המוסר.

הרב שר נישא לביתו של הסבא מסלבודקא, והמשיך את מורשתו הרוחנית, כשהוא מכהן כראש ישיבת סלבודקה בליטא. בפרוץ מלחמת העולם השניה היה הרב שר בשוויץ, לשם נסע בשל מחלה, וכך ניצל. בשנת תש"א (1941) עלה לארץ ישראל והקים כולל אברכים בירושלים. בשנת תש"ז הקים יחד עם חתנו הרב מרדכי שולמן ובסיוע אוהדי ישיבת סלבודקה בישראל ובארצות הברית את ישיבת סלבודקה בבני ברק, בה כיהן כראש ישיבה עד פטירתו. לאחר פטירת הרב שר נתמנה הרב שולמן לראש הישיבה.

מלבד שיעורי הגמרא שמסר בישיבה, מסר הרב שר אף שיחות מוסריות. הוא הרבה להדגיש את גדלותו של האדם וחביבותו אצל הבורא, והסביר שאדם המאבד את היכולת לאהוב את עצמו ולהרגיש את עצמו, מאבד את היכולת לקיים את המצוות, שהן בבחינת חובת הלבבות. ולא זו בלבד, אלא שגם בנוגע למצוות המעשיות, אותו אדם עשוי בהחלט לאבד את החשק שבמצווה, ולהתמקד רק בצדדים הטכניים והמעשיים, מבלי "לב" ונשמה שבמצווה. ("לקט שיחות מוסר", מאמר "פיתוח כח האהבה")

לקריאה נוספת אודות הרב אייזיק שר, לחצו כאן.

הרב זמיר כהן: מה קורה לאדם שקורא סיפורים על גדולי ישראל?

תגיות:גדולי ישראלהרש"ש הקדושהרב אייזיק שרהאדמו"ר הריי"צ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה