חדשות בארץ

לאחר שהציגו תכנים היסטוריים מסולפים בפורום השואה: ביד ושם מתנצלים

במכתב ההתנצלות הובהר כי המידע שהוצג לנוכחים, בהם מנהיגים וראשי מדינות מרחבי העולם, כלל בתוכו "אי דיוקים" ו"הצגה חלקית של עובדות", שהובילו ליצירת "רושם בלתי מאוזן". בסרטונים שהוצגו בפורום ביד ושם נכללו מפות שסימנו גבולות שגויים של פולין ושכנותיה, הכילו זיהוי שגוי בין מחנות ריכוז להשמדה והכילו מידע היסטורי חלקי או שגוי נוסף

פוטין, נתניהו וריבלין במהלך הפורום (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)פוטין, נתניהו וריבלין במהלך הפורום (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

מוזיאון יד ושם התנצל היום (שני) על סילוף המידע ההיסטורי שהוצג במהלך פורום השואה הבינלאומי, שנערך במוזיאון בחודש שעבר. במכתב, שנשלח לעיתון 'הארץ' ויפורסם מחר במלואו, הודגש כי המידע שהוצג לנוכחים, בהם מנהיגים וראשי מדינות מרחבי העולם, כלל בתוכו "אי דיוקים" ו"הצגה חלקית של עובדות", שהובילו ליצירת "רושם בלתי מאוזן".

נשיא רוסיה פווטין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)נשיא רוסיה פווטין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בכינוס הקרינו המארגנים שורת סרטונים שהוצגו כעובדות היסטוריות, בו בעת שהם הכילו מידעים בלתי-מדויקים ומסולפים, באופן שהוביל את הנוכחים להסיק כי ברית המועצות הביסה כמעט לבדה את גרמניה הנאצית, לצד התעלמות מוחלטת מפשעי המלחמה שביצעה במלחמת העולם השנייה, כמו גם אחריותה הכבדה לפרוץ המלחמה. מלחמת העולם נפתחה ב-1939, שבועות לאחר חתימת הסכם ריבנטרופ-מולוטוב בין ברית המועצות לגרמניה הנאצית לחלוקת פולין. הוא הופר לאחר שגרמניה פלשה בהפתעה לפולין וכבשה את החלק שהוקצה לברית המועצות ולמדינות אחרות.

אולם, הסרטונים שהוצגו בפורום ביד ושם התעלמו מכך, והם כללו מפות שסימנו גבולות שגויים של פולין ושכנותיה, הכילו זיהוי שגוי בין מחנות ריכוז להשמדה והכילו מידע היסטורי חלקי או שגוי נוסף.

מנהיגי המדינות בכנס ביד ושם (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)מנהיגי המדינות בכנס ביד ושם (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

במכתבו של ראש המכון הבינלאומי לחקר השואה ביד ושם, פרופ' דן מכמן, נאמר כי "לצערנו הרב, בסרטונים שליוו את האירוע, ובמיוחד בזה אשר נועד להציג בקצרה את נקודות המפתח במלחמת העולם השנייה והשואה, נפלו אי-דיוקים והוצגה תמונה חלקית של העובדות ההיסטוריות שיצרו רושם בלתי מאוזן. בסרטונים לא נכללה התייחסות לחלוקת פולין בין רוסיה הסובייטית לגרמניה הנאצית ב-1939 או לכיבוש מערב אירופה ב-1940. בנוסף, במפות שהוצגו היו גבולות שגויים של פולין ושכנותיה וזיהוי מוטעה של מחנות ריכוז כמחנות השמדה".

עוד טען פרופ' מכמן כי "הסרטונים הללו, שנועדו לשמש איורים, אינם מייצגים את התמונה המורכבת של השואה ומלחמת העולם השנייה אשר יד ושם עמל על חקירתה המתמדת ללא פניות, מתוך ביקורתיות ומתוך פתיחות לממצאים חדשים. יד ושם, בפעולותיו המגוונות – בפרסומיו הרבים, ובהוראת הלומדים הרבים אשר פוקדים אותו – מציג לציבורים רחבים תמונה מורכבת המתעדכנת בהתאם לממצאי המחקר".

"אנו מתנצלים על התקלה המצערת מאוד שקרתה", הדגישו במוזיאון השואה. "כאמור, הסרטונים הללו אינם מייצגים את העמדה המחקרית של יד ושם בסוגיות אלו. מחויבותנו כמוסד הממלכתי של ישראל ושל העם היהודי לזיכרון השואה ולחקירתה היא – ותמשיך להיות – לאמת ההיסטורית ככל שניתן להשיגה, ולחקירה שנוגדת את ניסיונות הטשטוש והעיוות של השיח הפוליטי המתנהל במדינות שונות. בשאיפה זאת אנו כוללים, מתוך אחריות, גם הכרה בשיבושים ובטעויות משלנו ובנכונות לציינם ולתקנם, הן במקרה זה הן במקרים אחרים".

אחד מאורחי הכבוד בטקס, שגם נאם בו, היה נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. מי שארגן את פורום השואה בירושלים הוא מקורבו של פוטין, איש העסקים והאוליגרך משה קנטור, המכהן כנשיא הקונגרס היהודי-אירופי.

תגיות:יד ושםפורום השואה הבינלאומיזיכרון השואה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה