בריאות ותזונה

חוביזה: הצמח בעל הסגולות הרפואיות שתמיד היה בהישג ידכם, ולא ידעתם

היא גדלה בשדות, בגינות ובערים הגדולות, היא מלאה בסגולות רפואיות למגוון מצבים, ואפשר לשלב אותה בכל חלק של הארוחה. הכירו את החוביזה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מה עושים כשאין לחם?

מספרים כי בזמן המצור על ירושלים בתקופת מלחמת השחרור, התקשו יהודי העיר למצוא לחם לאכול. במקום החיטה שלא הגיעה אל תושבי העיר, גילו הירושלמים כי יש ברשותם צמח אחר, נפוץ ומוכר – החוביזה. הם הכינו ממנו מגוון מאכלים ונוכחו לדעת מאין הגיע שמה הערבי של החוביזה – שמשמעותו "לחם".

החוביזה, או בעברית "חלמית" – גם כן מן המילה "חלה" – היא צמח חורפי נפוץ במיוחד. משום מה, הוא אינו מוכר מאד, אך ניתן להשתמש בו בעשרות אפשרויות שונות. עונת החורף היא עונת השיא של פריחת החוביזה. העלים שלה רכים ומזכירים משי, ואפשר לשלב אותם כמעט בכל סוג של מאכל. לחוביזה יש טעם שמזכיר תרד, אבל מגוון האפשרויות של השימוש בה רחב בהרבה.

החוביזה צומחת כמעט בכל מקום. אפשר למצוא אותה בגינות, בשדות ואפילו בצמוד למבנים בערים גדולות. החוביזה אכילה לחלוטין: אפשר לאכול את הגבעול שלה, את העלים שלה וגם את הפרי שלה. עם זאת, אם אחרי הכתבה הזו תחליטו לצאת ולקטוף לכם חוביזה, שימו לב: חשוב להכיר בדיוק את המראה של הצמח, כיוון שצמחים שדומים לחוביזה עלולים להיות רעילים. לחוביזה עלים רחבים בצבע ירוק כהה, צורתם עגלגלה והם מחולקים לאונות משוננות. פרחי החוביזה קטנים וצבעם סגול בהיר. בהמשך, הפרחים מבשילים והופכים לפרי בצבע ירקרק, הדומה בצורתו לעוגה הפרוסה לחלקים. כאשר קוטפים את החוביזה, מומלץ לבחור בעלים הקטנים והרכים יותר שלה, ולא את העלים הגדולים מאד, שהם סיביים יותר.

אפשר להשתמש בעלי החוביזה במקום עלי חסה, תרד, בייבי או מנגולד בסלטים שונים. אפשר גם לבשל את חלקי הצמח וליצור ממנו מאכלים מגוונים. באנגליה ובצרפת מכינים מהחוביזה אפילו מרשמלו – הגבעול של הצמח מפריש מעין חומר רירי בעל מתיקות עדינה, ואותו ניתן לבשל עם סוכר, ואז להקציף למוצר הדומה במרקמו למרשמלו המוכר לנו.

 

יתרונות בריאותיים

אבל למה בכלל לאכול את החוביזה, ולא להסתפק במאכלים שאנחנו כבר מכירים? ובכן, לחוביזה יש אינספור מעלות בריאותיות. כמו כל העלים הירוקים, גם החוביזה עשירה בכלורופיל, אשר נחשב כחומר אנטי-סרטני וכמחזק באופן כללי. החוביזה מכילה הרבה מאד סיבים, אך מעט מאד קלוריות. היא עשירה בוויטמינים כמו A, B ו-C,  וגם בברזל, במינרלים ובחלבונים. יש בה גם נוגדי חמצון רבים.

מחקרים שונים מראים יתרונות בריאותיים לשימוש בחוביזה בכל תחומי החיים. הנה כמה דוגמאות:

מחלות חורף – בעלי החוביזה ישנו פוליסכריד רירי, שהוא חומר אנטי דלקתי ומחטא. הוא מסייע במקרים של שיעול יבש, של הפרעות בדרכי הנשימה ועוד. חומרים אחרים בצמח מסייעים בשחרור ליחה, מרגיעים ואף מסייעים בטיפול במחלות כמו ברונכיטיס, אסטמה ושאר מחלות אחרות הקשורות למערכת דרכי הנשימה.

חיזוק המערכת החיסונית – החוביזה מכילה חומר בשם בטא סיסטוסטרול, אשר מסייע לתפקוד של כדוריות הדם הלבנות, כלומר מסייע בחיזוק המערכת החיסונית בגוף. באופן מיוחד מסייע החומר הזה בהתמודדות עם כאבים שונים המגיעים עם מחלת הסרטן. בנוסף, הוא גם מסייע במניעה של סרטן הערמונית.

מערכת העיכול – הפוליסכריד הרירי שהזכרנו קודם מסייע גם לסיכוך של דפנות המעיים ולהרפיה שלהן, מה שמסייע למזון להיספג בגוף בצורה טובה יותר. החוביזה מסייעת במקרים של קיבה רגיזה, במקרה של עצירות ועוד. גם הכליות ודרכי השתן מושפעות לטובה מהשימוש בחוביזה: החוביזה פועלת באופן דומה לחמוציות, המוכרות כמסייעות בתחום זה, ובנוסף, היא גם מונעת היווצרות של אבנים בכליות.

נדודי שינה – ישנן תרופות רבות המיועדת לטשטוש של מטופלים לפני הליכים רפואיים שונים. תרופות רבות מסוג זה מכילות תמציות של חוביזה. החוביזה מרגיעה ומשרה שלווה, ולכן היא מסייעת לטיפול בהפרעות שינה. אפשר להשתמש בחוביזה בכל צורה – למשל בהכנה של חליטת תה מעלי החוביזה, או בתמציות שמן חוביזה.

פצעים, כוויות וזיהומים – אפשר להשתמש בחוביזה להרגעה של כוויות, של עקיצות, של אקזמות ושל פצעים מסוגים שונים. החוביזה מרגיעה את העור וגם יוצרת אלחוש במידת מה. תמציות חוביזה שנמרחות על העור מעניקות לו לחות. רטיות ספוגות בחליטה של חוביזה עשויות לסייע בהרגעה של נפיחות, אדמומיות ועקצוץ בעור.

בריאות הפה – החוביזה מסייעת במניעה ובטיפול בדלקת חניכיים. למי שסובל מהן באופן קבע, מומלץ להשתמש בחליטה של חוביזה כבמי פה.

קוסמטיקה – ישנם קרמים וגם מסכות קוסמטיות אשר מכילות תמציות חוביזה. אלו מסייעות גם במניעה של הזדקנות העור. הרדיקלים החופשיים שבחוביזה, וכן ויטמין A שנמצא בה בכמות גדולה, מסייע להבראת העור ולהצערתו. החוביזה יעילה גם לטיפוח השיער, ומעניקה לו חוזק, גמישות ובריאות.

 

השתכנעתם ואתם רוצים לנסות? הנה מתכון אחד מתוך עשרות אפשרויות להכנת חוביזה.

 

מתכון לקציצות חוביזה

120 גר' עלי חוביזה

3 כפות זרעי פשתן טחונים

2 כפות פירורי לחם

1 כף מיץ לימון

1/3 כוס מים

מלח

שמן לטיגון (מומלץ להשתמש בשמן זרעי ענבים או בשמן אבוקדו)

 

ממלאים סיר במים ומרתיחים. מכניסים פנימה את עלי החוביזה ומבשלים במשך מספר דקות. לאחר מכן מסננים את החוביזה מהמים ושוטפים היטב במים קרים. סוחטים את העלים כמה שאפשר, וקוצצים.

מערבבים את זרעי הפשתן ב-1/3 כוס המים, ומניחים להשריה במשך כרבע שעה.

מערבבים את החוביזה הקצוצה עם מיץ הלימון ופירורי הלחם, ומתבלים במעט מלח. מוסיפים גם את תערובת הפשתן המוכנה ומערבבים היטב.

יוצרים מהתערובת קציצות קטנות.

מחממים שמן במחבת, כך שהשמן יכסה היטב את תחתית המחבת. מטגנים כל קציצה במשך מספר דקות מכל צד.

מעבירים את הקציצות לצלחת מרופדת בנייר מגבת, כדי לספוג את עודפי השומן.

תגיות:חוביזהארוחה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה