חדשות בארץ

בעולם מגיבים לתוכנית טראמפ: ירדן מזהירה מ"השלכות מסוכנות", בבריטניה מברכים

מנהיג המורדים החות'ים בתימן כינה את ההסכם "מתקפה אמריקנית בוטה נגד הפלסטינים", והוסיף כי "זהו הסכם במימון סעודיה ואיחוד האמירויות, שנועד לקבע את הכיבוש הישראלי. לאנשי האזור יש אחריות לעמוד מול הסכנה הזאת ולהתמודד איתה בכל אמצעי לגיטימי אפשרי". רוחאני: "זו לא תוכנית שלום, אלא עסקה בין ארה"ב לישראל, כזו שנכפית על הפלסטינים"

עבדאללה מלך ירדן (צילום: שאטרסטוק)עבדאללה מלך ירדן (צילום: שאטרסטוק)
אא

ברחבי העולם הגיבו הערב (שלישי) לתוכניתו המדינית להסדר ישראלי-פלסטיני של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שאותה חשף בטקס חגיגי עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, לו הצטרפו נציגים משלוש מדינות ערב. בהודעה מטעמו של שר החוץ הירדני, איימן א-ספדי, נכתב כי על ישראל להימנע מנקיטת צעדים חד-צדדיים כסיפוח שטחים פלסטיניים, שעשויים להוביל ל"השלכות מסוכנות". בהודעת הממלכה הודגש כי הם מחויבים לחתירה להסכם שלום על בסיס קווי 1967, שתבטיח את הקמתה של מדינה פלסטינית.

מפגינים בעזה, היום, שורפים בובה בדמות טראמפ (צילום: פלאש 90)מפגינים בעזה, היום, שורפים בובה בדמות טראמפ (צילום: פלאש 90)

במסיבת העיתונאים בבית הלבן הציג הנשיא האמריקני את "עסקת המאה", עליה עמל צוותו לאורך שלוש השנים האחרונות, שאותה הגדיר כ"חזון של שתי מדינות". לדבריו, המתווה "יפתור את בעיית המדינה הפלסטינית והביטחון הישראלי, ושני הצדדים ירוויחו". על פי עיקרי התוכנית, תוקם מדינה פלסטינית מפורזת; השליטה הביטחונית בגדה המערבית תיוותר בידי ישראל; תוקם ועדה שתגבש מפה מפורטת שעל פיה ינוהל המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים; תוקפא הבנייה בהתנחלויות למשך 4 שנים שבהן ינוהלו מו"מ; ירושלים תוגדר כבירת ישראל; והבירה הפלסטינית תהיה בשכונות שמעבר לגדר במזרח ירושלים.

"הממלכה מעוניינת בשלום אמיתי והוגן בהתאם לחוקים הבינלאומיים, שיסיים את הכיבוש, ישמור על זכויות העם הפלסטיני ויגן על האינטרסים הירדניים", מסר שר החוץ הירדני. "חייבים להתחיל בשיחות רציניות וישירות שידונו בכל הסוגיות הקשורות במסגרת ההגעה לפתרון סופי ומקיף בהתאם לחוק הבינלאומי וליוזמה הערבית".

נתניהו וג'ונסון (צילום: קובי גדעון, לע''מ)נתניהו וג'ונסון (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

בבריטניה בירכו על עסקת המאה, ודוברו של ראש הממשלה בוריס ג'ונסון מסר כי הוא שוחח עם טראמפ על פרטי ההסכם, שעשוי להיות צעד חיובי בדרך לשלום בר-קיימא. "המנהיגים דיברו על ההצעה האמריקנית לשלום בין הישראלים לפלסטינים במזרח התיכון, שיכולה להיות צעד חיובי קדימה", נמסר מהממלכה המאוחדת.

בטהראן גינו את תוכנית השלום של הממשל האמריקני, ובהודעה מטעמו של הנשיא חסן רוחאני נאמר כי "זו לא תוכנית שלום, אלא עסקה בין ארה"ב לישראל, כזו שנכפית על הפלסטינים". לדבריו של הנשיא האיראני, "מדובר בעסקה בין המשטר הציוני לאמריקה. אין בה שום אינטראקציה עם הפלסטינים. זו תוכנית של הטלת סנקציות".

מנהיג המורדים החות'ים בתימן, הנתמכים על ידי טהראן, כינה את ההסכם "מתקפה אמריקנית בוטה נגד הפלסטינים". לפי עלי עלי-חות'י, "זהו הסכם במימון סעודיה ואיחוד האמירויות, שנועד לקבע את הכיבוש הישראלי. לאנשי האזור יש אחריות לעמוד מול הסכנה הזאת ולהתמודד איתה בכל אמצעי לגיטימי אפשרי".

בארגון החמאס איימו לאחר פרסום התוכנית בהסלמה ביטחונית של האזור. "זו פלסטין, טראמפ, זו לא חברה פרטית", אמר סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, ח'ליל חיה, והוסיף כי "אנו דוחים את עסקת המאה וניאבק בכובש". במקביל, בעזה קיימו הפגנות.

בהודעתו של סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס הובאה פנייה ליו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, להתאחד למען המאבק בעסקת המאה. "יש לגבש אסטרטגיה משותפת; עלינו להתאחד – עזה והגדה – כפי שאמר אבו מאזן. צריך להפעיל את כל סוגי ההתנגדות: בשטח, באמצעים משפטיים ובאמצעים מדיניים ודיפלומטיים. העולם צריך לראות את הזעם הפלסטיני על העסקה". קודם לכן פרסמו הפלגים הפלסטיניים ברצועת עזה הודעה, לפיה "אנחנו עם פלסטיני אחד, אנו בעלי הזכות ובעלי הבית בהחלטה. אנחנו גם חלק מהעם הערבי".

תגיות:עסקת המאהדונלד טראמפירדן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה