חדשות בארץ

בכירים אמריקניים: טראמפ יקציב לנתניהו וגנץ 6 שבועות להתנעת עסקת המאה

לפי הגורמים, מטרתו של הנשיא היא לוודא כי שני המנהיגים הישראליים תומכים ב"עסקת המאה" עוד קודם שהוא מפרסם אותה, בלי שגורל יישומה יהיה כרוך בתוצאות הבחירות ב-2 במרץ. "הרעיון הוא למנוע מהיוזמה להפוך לפוליטית, כדי להגיע למצב שבו לא משנה מה קורה בבחירות – שתי המפלגות הגדולות יתמכו בה", אמר הבכיר בממשל טראמפ

נתניהו וגנץ בשבוע שעבר (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)נתניהו וגנץ בשבוע שעבר (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
אא

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, יודיע היום (שני) לראש הממשלה בנימין נתניהו וליו"ר כחול לבן בני גנץ כי הוא מעמיד לרשותם 6 שבועות, עד למועד הבחירות בישראל, להניע, אם ירצו, את יישום תכנית השלום שלו לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני – כך מסרו היום בכירים בממשל האמריקני לסוכנות הידיעות רויטרס. לפי הגורמים, מטרתו של הנשיא היא לוודא כי שני המנהיגים הישראליים תומכים ב"עסקת המאה" עוד קודם שהוא מפרסם אותה, בלי שגורל יישומה יהיה כרוך בתוצאות הבחירות ב-2 במרץ.

לפי בכיר בממשל שהסביר את המהלך, "הרעיון הוא למנוע מהיוזמה להפוך לפוליטית, כדי להגיע למצב שבו לא משנה מה קורה בבחירות – שתי המפלגות הגדולות יתמכו בה". היום נחתו נתניהו וגנץ בוושינגטון, ובהמשך היום הם ייפגשו בנפרד עם טראמפ. ראש הממשלה ייועד עם הנשיא בשעה 18:00 (שעון ישראל), ופגישתו של יו"ר כחול לבן תתקיים ב-19:30. לשתי הפגישות יצטרפו סגן הנשיא, מייק פנס, ומזכיר המדינה של ארצות הברית, מייק פומפאו. לפי הפרסומים, לנתניהו צפויה מחר פגישה נוספת עם טראמפ בשעה 19:00.

במקביל, ברשות הפלסטינית ממשיכים להתמיד בסירובם לנהל מגעים עם ממשל טראמפ, שנחשב בעיניהם מוטה לטובת ישראל, בין השאר בשל הפרסומים עד כה לפיהם עסקת המאה של טראמפ עשויה להבטיח את ריבונותה של ישראל בכל גושי ההתנחלויות הקיימים, נוסף לסיפוח בקעת הירדן שיגדיר את השטח כגבולה המזרחי של ישראל. למרות שהתכנית צפויה לכלול את הקמתה של מדינה פלסטינית על שטחי רוב הגדה ובשכונות הפלסטיניות המרוחקות מירושלים, הפלסטינים מאמינים שהיוזמה תגנוז את תקוותם למדינה פלסטינית ביהודה ושומרון, מזרח ירושלים ורצועת עזה. לפי גורם פלסטיני בכיר שוחח עם עיתון אל קודס, הנשיא הפלסטיני אבו מאזן סירב בימים האחרונים לשוחח בנושא עם הנשיא האמריקני. טראמפ עצמו אמר כי הממשל שוחח "בקצרה" עם הפלסטינים וישוחח עמם שוב בהמשך.

אבו מאזן (צילום: פלאש 90)אבו מאזן (צילום: פלאש 90)

לפי ההדלפות עד כה, בתכנית, שלא זכתה להתייחסות פלסטינית, השליטה הביטחונית תינתן בידי ישראל – בכל שטחי הגדה המערבית, ורוב ירושלים, לרבות העיר העתיקה, תוגדר כשטח ישראלי לכל דבר. בתמורה, תתחייב ישראל שלא להרחיב את מפעל ההתנחלויות, ותפנה מאחזים בלתי-חוקיים. לפי גורמים בישראל, תוקם מדינה פלסטינית על שטחי רוב הגדה ובשכונות הפלסטיניות המרוחקות מהבירה הישראלית. בנוסף, המדינה שתוקם תזכה למעמד ולבעלות על המקומות המקודשים, לצד ירדן שמחזיקה במקומות אלו באמצעות הוואקף.

שלשום אמר גנץ כי מתווה טראמפ מהווה, בעיניו, בסיס להסדר מוסכם: "אני מתחייב לצמצמם למינימום את המחלוקת, אך לפעול בכדי שהמתווה יהיה בסיס להתקדמות לעבר הסדר מוסכם מול הפלסטינים ומול מדינות האזור, תוך המשך השותפות האסטרטגית עם ירדן, מצרים ומדינות נוספות באזור". לאחר הפגישה צפוי גנץ להמריא חזרה לישראל, על מנת "לפקח מקרוב" על הדיונים להסרת חסינותו של נתניהו.

תגיות:בני גנץעסקת המאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה