סיפורים אישיים

נבחן על כל הש"ס בהצטיינות: "זה לא עניין של גאונות. כל אחד יכול"

"אני לא אומר שאין פה השקעה, זה לוקח לא מעט שעות, אבל בסוף בסוף מגיעים לידיעת הש"ס כולו. תגידו לי אתם, זה לא שווה את ההשקעה?!"

סיום הש"ס בבנייני האומה, שבת חנוכה תש"פ (צילום: דרשו)סיום הש"ס בבנייני האומה, שבת חנוכה תש"פ (צילום: דרשו)
אא

"מאז המעמד ההיסטורי של סיום הש"ס שערך 'דרשו' ב'יד אליהו', אני מרגיש שהלב שלי רותח. אני רוצה לצאת לרחובה של עיר ולצעוק בקול גדול: 'יהודי יקר, גם אתה יכול'", במילים אלו פותח הרב דוד מנשה, שזכה לאחרונה להיבחן בהצטיינות על כל הש"ס, את תחושותיו האישיות, בשיחתו ליעקב לוסטיגמן מ'דרשו'.

"זה נכון שאני מאוד מתרגש, הנה הגיע רגע, שבעבר לא האמנתי שיום אחד הוא יהיה קשור גם אלי באופן אישי. אבל למה אני רוצה לצעוק? לא בגלל שאני מתרגש.

"יהודי שמסיים את הש"ס כולו? זה רק בסיפורים. יהודי שמסיים את הש"ס ואפילו נבחן עליו?! תמיד חשבתי שזה אפילו לא סיפורים, אולי אגדות לא מציאותיות.

"מאז המעמד ההיסטורי הזה. אנשים ניגשים אלי בכל מקום שאני הולך, משבחים אותי ואת חתני 'קנין ש"ס' האחרים, ומפטירים במילים של קנאה: 'טוב, אתם גאונים! יש לכם כישרונות מיוחדים. אשריכם שזכיתם לכך'", מצטט הרב מנשה.

"בגלל זה אני רוצה לצעוק, יותר נכון לצרוח: יהודים יקרים, אתם לא מבינים מה הולך כאן. זה לא נכון! זאת טעות חמורה מאוד. להיות חתן 'קנין ש"ס', זה לא עניין של גאונות על טבעית, זה לא משהו ששייך לכישרונות יוצאי דופן. זה פשוט עניין של השקעה, וזה בר השגה להרבה מאוד אנשים.

מה החשיבות של לימוד הדף היומי? הרב זמיר כהן מסביר:

"זכיתי להכיר עשרות אנשים שיודעים את הש"ס כולו. חתני 'קנין ש"ס' (נבחנו בהצלחה על הש"ס כולו). אני רוצה לומר לך שאולי 10% מהם הם יהודים עם כישרון יוצא דופן. 90% הנותרים אלו אברכים כמוני וכמוך. אין להם זיכרון צילומי, וגם לא זיכרון פנומנלי.

"אני לא אומר שיש להם כישרונות חלשים, ברור שכדי להגיע להיקף כזה של ידיעת הש"ס צריך להיות עם כישרון שהוא אולי קצת מעל הממוצע, אבל זה לא בשמים, יש אלפים ורבבות אברכים שמסוגלים לכך, אבל הם לא מודעים ליכולות שלהם. הם חושבים ש'קנין ש"ס' נועד רק לאנשים מוכשרים הרבה יותר מהם", קורא הרב מנשה ברגש.

מסלול הלימוד במסגרת תוכנית 'קנין ש"ס' של 'דרשו' הנו מהפכני בכל קנה מידה: התוכנית מבוססת על מסלולי הדף היומי הרגילים, כאשר כל חבר בתוכנית, חייב להיבחן על המבחן החודשי (30 דף), לערוך אחת לארבעה חודשים את המבחן המסכם (120 דף) ובנוסף פעם בחצי שנה הוא עורך מבחן על כל הדפים שנלמדו מאז תחילת מחזור הלימוד ב'קנין ש"ס, ועד אותו חודש, כשבכל פעם מתווספים כ-180 דפי גמרא נוספים. המבחן הראשון נערך על כ-180 דפי גמרא, המבחן השני על כ-360 וכך אחת לחצי שנה מתווספים 180 דפים נוספים, עד שבסיום מסכת נדה, נערך המבחן על לא פחות מ-2,711 דפים, כמניין הדפים שבכל התלמוד הבבלי.

"עכשיו זאת הזדמנות נדירה. כמעט חד פעמית. הפעם הבאה שבה יתאפשר לאברך להצטרף לתוכנית 'קנין ש"ס' תהיה רק בעוד שבע וחצי שנים, כשיתחיל המחזור הבא של 'הדף היומי'.

"מי שלא מצטרף עכשיו, מפספס! פשוט מפספס! וזה לא סתם פספוס, זאת כנראה תהיה ההחמצה הכי גדולה בימי חייו.

 

הצלחה במבחנים מעניקה סיפוק אדיר, דחיפה אדירה קדימה

"אמנם, אפשר ללמוד ש"ס גם בלי להצטרף לתוכנית 'קניין ש"ס, אבל המציאות מראה שעד שבא 'דרשו' עם התוכנית המיוחדת הזאת, יהודים שיודעים את הש"ס כולו ושולטים בו לעומק היו נדירים יחסית. היום בכל מחזור כזה, יש מאות אברכים שנבחנים על הש"ס כולו בפעם אחת, ועוד אלפים שמצטרפים ל'קנין ש"ס' ומחזיקים מעמד עד חצי הש"ס או כמעט עד הסוף. כלומר: יש אלפי אנשים שחלקם נבחנים על כל הש"ס וחלקם 'רק' על 1,500 דפים בפעם אחת. הם אולי לא הצליחו להגיע לסיום הגדול כשאמתחתם הש"ס כולו, אבל גם הם יוצאים ברכוש גדול.

הרב מנשה מוסיף ומסביר את המעלה בתוכנית 'קניין ש"ס', במסגרתה עורך ארגון 'דרשו' מבחנים לאברכים הלומדים את הדף היומי ונבחנים עליו –כאשר ציון טוב מזכה במלגות כספיות, המדרבנות להמשיך ולהשקיע.

"כשאתה מקבל על עצמך אתגר גדול כמו ידיעת הש"ס, אתה חייב 'מחייב', משהו שיעמיד אותך בתוך סד לחוץ של זמנים, שיחייב אותך להשקיע בלימוד ובחזרה בלי לקחת הפסקות. כל חודש מבחן של 30 דף, אחר כך מבחן מסכם על 120 דף, ותמיד תמיד נמצא באופק המבחן החצי שנתי שמחייב אותך להיות מוכן עם ידיעה ברורה של כל הדפים שלמדת מתחילת הש"ס ועד כה.

מבחני 'קניין ש"ס' נכתבים על ידי תלמידי חכמים בעלי ניסיון רב בתחום, ולאחר מכן הן עוברות שורה של בדיקות בידי צוות מאוד מומחה, שבוחן את השאלות פעם אחר פעם, ועושים ניסויים עם נבחנים אחדים, כדי לוודא שהשאלות ברורות ושיהיה קל יחסית לענות עליהן, למי שיודע את הגמרא.

"הצלחה במבחנים האלו מעניקה סיפוק אדיר, זאת דחיפה אדירה קדימה. כל מבחן שעשית וקיבלת ציון גבוה יחסית, נותן לך כח ותעצומות להתקדם הלאה. זה מוכיח לך שאתה יכול ומסוגל לכך.

הרב מנשה מציין כי קיימת תופעה שאנשים נכשלים במבחנים הראשונים, למרות שלמדו היטב. "אבל הניסיון מראה שמי שמתמיד וממשיך לעשות את המבחנים, קולט בתוך חודשים ספורים את סגנון השאלות, ויודע להתכונן למבחן בצורה טובה יותר, מה שמזניק את הציון שלו לרמה אחרת לגמרי. כדאי לקחת גם את זה בחשבון", הוא מוסיף.

עמידה בתוכנית זו העמידה מאות אברכים השולטים בש"ס כולו. רבים מהם מספרים שבעת שהצטרפו לתוכנית הם התקשו להיבחן אפילו על מסכת אחת או שתיים, ובסיום התוכנית האינטנסיבית הם עמדו בכור המבחן על הש"ס כולו.

בהתאם למאמץ וההשקעה העצומה מצד הנבחנים, גם המלגות שמעניק 'דרשו' הן ביד רחבה, ובמשך שבע שנות ההשתתפות בתוכנית מקבלים הנבחנים מלגות חסרות תקדים המסתכמות בעשרות אלפי דולרים, כשעל המבחן האחרון לבדו מקבלים הנבחנים שהגיעו לציון של בין 95 ל-100 אחוזים, למעלה מ-4,000 דולרים.

 

ללמוד ברצינות, להשקיע ולחזור על פי סדר מסויים

גם הרב מנשה מתייחס למלגה הכספית המוענקת, כאמור, בעת הצלחה במבחן. "אני לא רוצה כל כך לדבר על המלגה הכספית כי אנחנו מדברים על דבר חשוב הרבה הרבה יותר, ידיעת הש"ס, שכל אברך ירא שמים שואף ומשתוקק לזה הרבה יותר מכל סכום כספי שרק תציע לו. אבל בכל זאת אציין שבמבחן האחרון מי שקיבל ציון של מעל 75, זכה במלגה של כעשרת אלפים שקלים. זה מאוד ממריץ ומסייע להתקדם ולהתמקד בלימוד ובחזרה".

"כדי להצליח במבחנים הגדולים על עשרות, מאות ואלפי דפים בו זמנית, צריך לרצות, ללמוד ברצינות, וללמוד על פי סדר מסוים. צריך לדעת איך לחזור על הדפים, איך ללמוד אותם מלכתחילה. אלו דברים פשוטים, אבל הם עובדים מצוין, וכל מי שאני מכיר ב'קנין ש"ס' עובד בשיטה הזאת פחות או יותר.

הרב מנשה מעניק מספר טיפים מניסיונו: "קודם כל, כשלומדים דף, צריך ללמוד עם ההרגשה שאת הדף הזה אתה הולך לזכור לפחות 20 שנה קדימה. זה לא לימוד רק לעכשיו ואפילו לא לשנה הקרובה. זה לכל החיים, או לפחות לעשרות שנים. כך הזיכרון של הלומד מחויב יותר, פתוח יותר וצורב את הדברים טוב יותר לטווח הרחוק.

"דבר שני, כשאתה מסיים מסכת, ממתין חודשיים וחוזר עליה, אם למדת אותה ברצינות בפעם הראשונה, אחרי חודשיים אפשר לחזור בתוך שבע או שמונה שעות על כל מסכת ברכות למשל. ואני מדבר על חזרה מהירה ויסודית יחסית. אבל אם תחכה שלושה חודשים, תצטרך להשקיע מספר ימים בחזרה הזאת. ולכן חשוב לשמור על רצף של חזרות, לא להזניח את המסכתות שכבר למדנו.

ידידיה מאיר: אני חייב את החיים הרוחניים שלי לגמרא ולדף היומי. צפו:

הרב מנשה מוסיף ומעניק עצה נוספת: "מאוד מועיל לזיכרון זה לחזור על הגמרא, דווקא אחרי המבחן החודשי, בנוסף על החזרות שלפני המבחן. כשאדם לומד לפני המבחן, הזיכרון שלו מגביל את שמירת החומר עד המבחן, אבל הלימוד שאחרי המבחן זה כבר משהו אחר, זה נשאר לזמן ארוך יותר. כמה זמן לוקח לחזור היטב על 30 דפים שלמדת בצורה יסודית? עניין של חמש או שש שעות ואפילו פחות. זאת השקעה קטנה יחסית, אבל התועלת שלה עצומה.

הרב מנשה ממשיך ומסביר כי "אחרי חודש, אפשר לחזור שוב, באופן מקוצר יותר, אבל לחזור כדי שהדפים יישארו טריים בזיכרון. אחר יש את המבחן המסכם וחוזרים על הדפים שוב, ואז מגיע המבחן החצי שנתי ושוב חוזרים. אני לא אומר שאין פה השקעה, זה לוקח לא מעט שעות, אבל בסוף בסוף מגיעים לידיעת הש"ס כולו. תגידו לי אתם, זה לא שווה את ההשקעה?

מה עם אלו שנשארו מאחור? מכתב לאישה הממתינה

הרב מנשה פונה לאברכים שמתעניינים בכך, אך חוששים שהם ייכשלו: "קודם כל כמעט אף אחד ממאות חתני 'קנין ש"ס' לא חשב מראש שהוא מסוגל לזה. אני לא האמנתי שאצליח, אבל מה? החלטתי לקפוץ למים. מה יקרה? מקסימום לא אצליח. אף אחד לא ירביץ לי. מקסימום לא אקבל מלגה… זה הדבר הכי גרוע שיכול לקרות.

"אם לא תנסה לא תצליח. אני גם יכול לומר לו שאם הוא ינסה הוא בוודאי יצליח, אולי לא את כל הש"ס, אבל אולי כן. וגם אם לא, הקלה היא בעיניך לדעת חצי ש"ס?

"התורה הבטיחה לנו, לא נפלאת היא ממך ולא רחוקה היא. לא מעבר לים ולא בשמים, כי קרוב אליך הדבר. בידך הדבר! רק תנסה, תתחיל, ותראה שתגיע רחוק בעזרת ה'", מסיים חתן 'קניין ש"ס' את דבריו.

לא גדלתי בבית של תורה, מה ייצא ממני? הרב זמיר כהן במסר שאסור להחמיץ:

רוצים להתחיל ללמוד את הדף היומי, ולא יודעים מאיפה להתחיל ועם מי ללמוד? חייגו למחלקת ייעוץ והכוונה בהידברות, 073-2221230  

תגיות:דף יומילימוד תורהדרשוסיום הש"סקנין ש"ס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה