פרשת שמות

כשבתיה בת פרעה נכנסה לגן עדן: ועוד דברים לא ידועים על פרשת שמות

עם מי התחתנה בתיה בת פרעה? מתי נפטרה? מה איים פרעה על המיילדות העבריות? שולחן השבת שלכם יהיה השבוע מרתק מתמיד, עם 7 פירושים ומדרשים מפתיעים על פרשת שמות

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. פרעה אמר לעמו "הִנֵּה עַם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל רַב וְעָצוּם מִמֶּנּוּ" (א', ט'). כוונת המצריים בפסוק היתה - שהיהודיים התעשרו מאיתנו, מהכסף שלנו. מה עשו בעקבות כך?

המצריים לקחו מבני ישראל את כל הבתים הטובים שלהם, אותם נתן להם יוסף כשהיה מלך, וכן המצריים גזלו מהם את כל השדות ואת כל חֵלֶב מצרים. (ספר הישר)

2. כיצד ייתכן שדווקא בזמן שעם ישראל נמצאו בייסורים ובצער, הם ירבו ויפוצו?

כדי ללמדנו שהשגחת ה' הפרטית נמצאת אף בזמן העינויים והצרות. כי הכל מדוד ושקול, ואף מידת ועוצמת הייסורים שקולה היא, והאדם אינו מקבל יותר ממה שעלה בחפצו של מקום שיקבל.

לכן היתה השגחתו ורצונו יתברך שדוקא בשעת הייסורים והצער ירבו ויפרצו בני ישראל, כי אין הקדוש ברוך הוא עוזב הנהגתו והשגחתו, אפילו לשעה מועטת. ("אור יחזקאל", כרך אמונה, עמ' ק')

3. "וַתִּירֶאןָ הַמְיַלְּדֹת אֶת הָאֱלֹהִים וְלֹא עָשׂוּ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֲלֵיהֶן מֶלֶךְ מִצְרָיִם..." (א', י"ז). משמע שהמיַלדות לא פחדו מפרעה אלא מה'. אולם מדוע היה עליהם לירא ולפחד מפרעה?

משום שפרעה איים עליהן, שאם הם לא יהרגו את הזכרים - הוא ישרוף באש אותן ואת כל ביתן. (ספר הישר)

4. מי היה התינוק הראשון שהושלך ליאור? ומה קרה לשאר התינוקות שהושלכו ליאור?

משה רבינו. (תוספות במסכת סוטה, דף י"ב, עמ' ב') יש אומרים שאף לא אחד מתוך התינוקות שהושלכו ליאור מתו, שכן היאור פלט אותם, והקדוש ברוך הוא דאג להם. (פרקי דרבי אליעזר פרק מ"ב)

5. מדוע ירדה בת פרעה לרחוץ ביאור? ועם מי זכתה להתחתן בסוף?

על פי מסכת סוטה, דף י"ב, עמ' ב', מטרת הטבילה היתה לשם גירות. כדי לטבול ולהתגייר. על פי ספר הישר, היתה זו טבילה מפני חום השרב. לאחר שנים זכתה בתיה להתחתן עם כלב בן יפונה. (מסכת מגילה דף י"ג עמוד א')

כן מעניין לדעת שבתיה בת פרעה לא מתה, והיא זכתה להיות אחת מעשרת הצדיקים שנכנסו חיים לגן עדן. (מסכת דרך ארץ זוטא חלק ראשון).

6. "וַתִּפְתַּח וַתִּרְאֵהוּ אֶת הַיֶּלֶד וְהִנֵּה נַעַר בֹּכֶה וַתַּחְמֹל עָלָיו וַתֹּאמֶר מִיַּלְדֵי הָעִבְרִים זֶה" (ב', ו'). לכאורה יש סתירה בפסוק, האם בתיה ראתה ילד או נער?!

מתרצים החיד"א וחיזקוני שהפסוק מדבר על שני בני אדם שונים – ילד, ונער. הילד שראתה בתיה הוא משה, והנער שראתה בתיה היה אהרון, שהיה בוכה ממה שראה שקורה למשה אחיו.

7. "וַתֵּלֶךְ הָעַלְמָה וַתִּקְרָא אֶת אֵם הַיָּלֶד" (ב', ז' - ח'). מדוע התורה קוראת למרים אחות משה בשם "עלמה"?

כדי לרמוז על כך שהיא העלימה מבת פרעה את העובדה שהיא אחותו של התינוק. (חיזקוני)

מתוך הספר "מֵעֵבֶר לָמְפוּרְסַם" על חומש שמות - חידושים מיוחדים שאינם מפורסמים, מדברי רבותינו וחכמינו הקדושים, על פרשיות השבוע ועל הלכות מעשיות. בהסכמת גדולי ישראל. לרכישת הספר, לחצו כאן.

מדור "מעבר למפורסם" - מה שלא ידעתם על פרשת השבוע

תגיות:פרשת שמותמעבר למפורסם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה