חדשות בארץ

הצפת המטוסים בבסיס חצור: מפקד חיל האוויר הורה על חקירת האירוע

במסגרת התחקיר הראשוני, ממנו עלה כי החיל לא יישם בשום שלב את המלצות ועדת החקירה מ-2013 בעקבות אירוע דומה, נורקין הבהיר כי "מדובר באירוע שאינו עומד בקנה אחד עם המצופה מהחיל". גורם בחיל האוויר מאשים: "כשהעיניים והראש עסוקים יותר מדי בפעילות מבצעית, שוכחים לטפל בשגרה בתשתיות ובמוכנות לחורף. יחידת החיזוי העבירה דיווחים, אבל זה לא ירד כמו שצריך עד למטה, בטח לא לענייני שגרה"

אחד מהמטוסים שניזוקו בהצפותאחד מהמטוסים שניזוקו בהצפות
אא

מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, הורה היום (שלישי) על הקמת צוות מומחים לתחקור האירוע שהוביל להצפתם של מטוסי קרב בבסיס חצור. במסגרת התחקיר הראשוני, ממנו עלה כי החיל לא יישם בשום שלב את המלצות ועדת החקירה מ-2013 בעקבות אירוע דומה, נורקין הבהיר כי "מדובר באירוע שאינו עומד בקנה אחד עם המצופה מהחיל".

עוד אמר מפקד חיל האוויר כי "טעינו בכך שלא פינינו את המטוסים מהדת"קים (דירים תת-קרקעיים בהם מאוחסנים המטוסים) שבסכנת הצפה בבסיס חצור". לצד זאת, הוא הביע את הערכתו לאופן בו התנהל האירוע לאחר שהמטוסים הוצפו, בו היו מעורבים מפקדים, טכנאים ואנשי מערך הבינוי, "על נחישותם והפעולות שביצעו לאורך שלושה ימים על מנת להחזיר את הבסיס לטיסות".

האלוף נורקין (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)האלוף נורקין (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

כתוצאה מתוואי נחל סמוך לבסיס שנתווה באופן כושל, הוצף הבסיס בשבוע שעבר והוביל לטביעה של שמונה מטוסים, שלושה מהם משמעותית, ונגרמו נזקים בשווי הנאמד במיליוני שקלים. בנוסף, בשל ההצפות נגרם נזק בדת"קים בהם שוהים המטוסים, כמו גם בתשתיות הבסיס ובציוד היקר. אתמול הודה קצין בכיר בחיל האוויר כי "באותו רגע נתון, הפגיעה המבצעית הייתה בבסיס עצמו. הייתה לכך משמעות מבצעית בבסיס הזה".

כתוצאה מהאירוע, במשך מספר ימים נאסר לפרסם את התקרית עד לבירור ראשוני מלא של הפרטים, זאת, בשל חשש לניצול עיתוי הפגיעה מצד האויב. אתמול חזר הבסיס לפעילות מלאה, ובימים הקרובים ישובו המטוסים שנפגעו למבצעיים.  

בשבוע שעבר הגיע מפקד החיל לבסיס, והדגיש כי "לצד ההיערכות הרחבה להתמודדות עם מזג האוויר הקשה בכלל הבסיסים, טעינו בכך שלא פינינו את המטוסים מהדת"קים שבסכנת הצפה בבסיס חצור". ב'וואלה' הובאה ביקורת חריפה מצד גורם בכיר בחיל האוויר, שציין את המקרים הקודמים שאירעו בחיל שנים קודם לכן. "היו שני מקרים קיצוניים. אחד בשנת 1992 והשני ב-2013. כאילו לא למדו בכלל". הגורם הוסיף: "יכלו גם לקבל החלטה קיצונית יותר – לטוס לבסיס אחר או לחלק אחר באותו בסיס. אבל כשהעיניים והראש עסוקים יותר מדי בפעילות מבצעית, שוכחים לטפל בשגרה בתשתיות ובמוכנות לחורף. יחידת החיזוי העבירה דיווחים, אבל זה לא ירד כמו שצריך עד למטה, בטח לא לענייני שגרה".

תגיות:חיל האווירהצפותעמיקם נורקין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה