חדשות יהדות

הגר"ג אדלשטיין בהנחיה לקראת הבחירות: "לא לדבר על הבחירות, רק גמרא ועוד גמרא"

"הנה בקרוב יהיו בחירות, וצריכים ללכת ולבחור", אמר הרב גרשון אדלשטיין, "יש סקרנות טבעית, אך צריכים להיזהר מאוד: לא לדבר על הבחירות. רק סקרנות מה אומרת הגמרא. לא סקרנות לדברים בטלים"

הרב גרשון אדלשטיין (צילום: Aharon Krohn/Flash90)הרב גרשון אדלשטיין (צילום: Aharon Krohn/Flash90)
אא

"הנה בקרוב יהיו בחירות, וצריכים ללכת ולבחור", אמר הרב גרשון אדלשטיין לפני הבחירות הקודמות, באלול תשע"ט, "אבל יש כאלה שגם מדברים על הבחירות, שזה דבר מעניין, מה יהיה הסוף, מה יהיה עם זה, ועם זה, ועם זה, ועושים כל מיני חשבונות מה יהיה, ויש בזה הרבה דברים מעניינים, יצר הרע של דברים מעניינים.

"אבל ההתעניינות צריכה להיות בתורה", קרא גדול הדור, וציין כי "יש בחור צעיר משיעור א' שסיים את הש"ס מתוך התעניינות בגמרא, בצורה רגועה בלי מתח. כפי שיש סקרנות לדברים אחרים שמעניין לשמוע, יש סקרנות מה כתוב בגמרא, שזה מעניין, ועם הסקרנות הזו הוא גמר את הש"ס, בלי מתח. הוא אכל, וישן, והיה רגוע, וסיים את הש"ס".

"תיכף יש בחירות", חזר ראש הישיבה, "וצריכים מאד להיזהר עכשיו – לא לדבר על הבחירות! רק סקרנות מה אומרת הגמרא, מה אומר רבי עקיבא ומה אומר רבי ישמעאל, מה אומרים תוספות ומה אומר ריב"א. יש בסוגיא הרבה דברים וחשבונות מעניינים, ובזה צריכה להיות הסקרנות. אבל סקרנות לדברים בטלים זה דבר גרוע מאד".

"יש סקרנות לפני הבחירות ואחרי הבחירות", הסכים ראש הישיבה. "אבל כל אחד צריך לחשוב מה זה משנה לי, וכי זה נוגע לי למעשה? הרי כעת זה לא נוגע למעשה, ואני יכול לישון רגוע ואין לי ממה לדאוג. במקום זה אני יכול ללמוד עוד גמרא ועוד גמרא ועוד גמרא, במקום סקרנות של דברים שלא נוגעים לי למעשה ואין בהם שום רווח, שתהיה סקרנות לתורה, שעליה נאמר: 'אשריך בעולם הזה'".

גם בכינוס של 'דרשו' שהתקיים חודש קודם לכן, באב תשע"ט, התייחס הרב אדלשטיין ליצר הסקרנות המפעם בכל אחד, שניתן לנצלו לעלייה בתורה. "הנה יש דברים מעניינים שרוצים לדבר עליהם, ויש טבע של סקרנות, ובדרך כלל הסקרנות תופסת הרבה זמן לכל אחד ואחד. למשל, אם אחד הולך ברחוב ורואה מודעה, ומתעניין לקרוא מה כתוב במודעה – אבל האם זה נוגע לו למעשה? וכי זה מוסיף לו משהו? הרי זה לא מוסיף לו כלום, ורק מפני טבע הסקרנות הוא נמשך ומתעניין בזה", אמר ראש הישיבה.

"והרי טבע הסקרנות נברא לטובת האדם, שכל מה שברא הקב"ה בעולמו לא בראו אלא לכבודו (אבות ו, יא) וכל דעביד רחמנא לטב עביד (ברכות ס, ב) וכל הבריאה היא לטובת האדם, והטבע הזה של סקרנות הוא לטובה, בשביל שתהיה סקרנות לתורה, שדברי תורה מעניינים ויש בהם מתיקות, כמו שכתב רש"י (דברים ו, ו) 'כדיוטגמא חדשה', וכפי שמבקשים 'והערב נא'. וכאשר מנצלים את הכוח של סקרנות לדברי תורה, זה באמת דבר מצוין וטוב מאד.

"ובאמת יש כאלה, וראיתי אפילו צעירים, תלמידים צעירים ממש, שלמדו וגמרו ש"ס, עם סדרי הישיבה ובלי מאמץ מיוחד. הם ישנים בזמן כמה שצריך, ורעננים, ואוכלים בזמן ורגועים בלי מתח, אבל הזמן מנוצל, וכשהזמן מנוצל אפשר לגמור ש"ס! לאט-לאט מתקדמים וגומרים את הש"ס, אפילו גמרא עם רש"י בלי תוספות. גם בדברי רש"י יש עמקות גדולה מאד, וכל הפשט הפשוט שרש"י מסביר זה תורת אמת ממש, וידוע מהגאון שאין מילה מיותרת ברש"י.

"וכאמור, יש צעירים שבאמת למדו וגמרו את הש"ס, בלי מתח ובלי מאמצים מיוחדים. ישנו ואכלו ורגועים וגמרו את הש"ס, כי הזמן מנוצל, ובמקום סקרנות לדברים שלא נוגעים למעשה הסקרנות היא לתורה.

בהשתתפותו במעמד סיום הש"ס של 'דרשו' ביד אליהו, נשא הרב אדלשטיין דברים בפני 15,000 מסיימי הש"ס שהשתתפו במימד: "במשנה בסוף תענית כתוב 'לא היו ימים טובים לישראל כחמשה עשר באב', ומבואר בגמרא שם ובב"ב קכ"א ב' שהוא משום שבאותו יום פסקו מלכרות עצים למערכה, וברשב"ם שם, ואותו יום שפסקו היו שמחים, לפי שבאותו יום היו משלימים מצווה גדולה כזאת. מבואר בזה שביום שמשלימים מצווה גדולה הוא יום טוב גדול".

הרב אדלשטיין העניק מקור נוסף לשמחה הגדולה בסיום לימוד הש"ס. "וכן בשבת פרק 'כל כתבי' (קי"ט) כתוב: 'ואמר אביי תיתי לי דכי חזינא צורבא מרבנן דשלים מסכתיה עבידנא יומא טבא לרבנן' (תרגום לעברית: כאשר אני רואה תלמיד חכם צעיר שגומר את מסכתו, אני עושה יום טוב לרבותינו)", אמר הרב אדלשטיין, והוסיף: "ואם כן, בימינו אין לנו יום טוב כהיום הזה, אשר אלפי תלמידי חכמים מסיימים ש"ס, וודאי אין לך מצוה גדולה כזו שמיום שחרב בית המקדש אין לו להקב"ה בעולמו אלא ד' אמות א של הלכה בלבד (ברכות ח' א')".

בסיום דבריו, הוקיר הרב אדלשטיין את הרב דוד אופשטטר, מייסד ארגון 'דרשו'. "לכן בואו ונחזיק טובה מרובה לידידינו הרב דוד אופשטטר, שהקים את מסגרת 'דרשו' בכל העולם ומחזיקה במסירות, ואמרו חכמינו זכרונם לברכה (בתנחומא סוף ויקהל והובא ברש"י שם) 'לפי שנתן נפשו הרבה על הדבר נקראת על שמו', לכן כל העמל התורה של אלפי האברכים שמסיימים את הש"ס במסגרת 'דרשו', נזקף אף על שמו של ר' דוד. אני מברך אתכם", פנה ראש הישיבה לרבבות הלומדים שזכו לסיים את הש"ס כולו, "כשם שזכיתם לסיים כן תזכו לזכור את כל התורה כולה".

מהו הדף היומי? למה חגגו לאחרונה את סיום הש"ס ומה זה אומר? הרב זמיר כהן משיב:

רוצים להתחיל ללמוד את הדף היומי, ולא יודעים מאיפה להתחיל ועם מי ללמוד? חייגו למחלקת ייעוץ והכוונה בהידברות, 073-2221230

תגיות:בחירותהרב גרשון אדלשטייןסיום הש"ס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה