דמויות ביהדות

עצתו המפתיעה של הגרי"י קנייבסקי זצ"ל: "כך תינצל משערי מוות"

יום השנה ה-21 לפטירתו של הגאון רבי חיים קרייזויירט זצ"ל, רבה של אנטוורפן. עובדות וסיפורים שלא ישאירו אתכם אדישים

צילום: Shutterstock. בעיגול: הסטייפלר זצ"לצילום: Shutterstock. בעיגול: הסטייפלר זצ"ל
אא

הערב (ראשון בערב ושני עד השקיעה), ט"ז בטבת, חל יום ההילולא ה-21 של הרב חיים קרייזווירט (ה'תר"פ – ט"ז בטבת ה'תשס"ב) זצ"ל, שכיהן במשך כחמישים שנה כרבה של "קהילת מחזיקי הדת" באנטוורפן.

הרב זצ"ל נולד באירופה לפני השואה. למד בישיבת חכמי לובלין, וכונה "העילוי מקראקא". עם פלישת הגרמנים לפולין, הצליח בס"ד הרב להימלט לליטא ולאחר מכן לישראל. בשנת ת'תש"א נישא לשרה, בתו של הרב אברהם גרודזינסקי, משגיח בישיבת סלבודקה. בסוף מלחמת העולם השניה חזר הרב לפולין כדי להציל ילדים יהודים, שהוריהם מסרו אותם לכנסיה כדי שיינצלו מאימי הנאצים.

בנוסף לגאונותו העצומה ושליטתו התורנית, הוא פעל רבות למען יתומים ואלמנות. השיא כלות רבות. כל כלה בעולם שפנתה אליו קיבלה סיוע בסכומים גבוהים מאוד. חילק את כל משכורתו לנזקקים.

כבר בהיותו נער צעיר הרבה הרב לעסוק בגמילות חסדים. נטיה זו התעצמה בעקבות דבריו של הסטייפלר. היה זה כאשר בהיותו בן 70, חלה הרב קרייזוירט מאוד  והרופאים נואשו מחייו. כאשר סיפר לסטייפלר על אבחנתם הקודרת של הרופאים, השיב לו רבן של כל ישראל שיעסוק בהכנסת כלה. כה היו דבריו: "בכל בוקר אנו קוראים 'אלו דברים שאין להם שיעור'. 'הכנסת כלה' כתובה בין 'ביקור חולים' ל'הלוויית המת', ובכוחה של מצוות הכנסת כלה יש להציל אף משערי מוות".

מאז ששמע את הוראתו של הסטייפלר, הגביר הרב קריזווירט את סיועו לכל כלה שביקשה ממנו עזרה, ובסכומי עתק. סיפורי מופת קיימים על מידת הנתינה שלו לזולת. כה המעשה, שרקד ברחוב מרוב שמחה, אחרי שחיתן את הילד האחרון שהיה ממשפחה של יתומים, והרגיש ביחס אליהם כאילו הם בניו לכל דבר.

באחת הפעמים הציע שידוך לבן של גביר גדול, והלה כאות הוקרה נתן לרב קריזווירט דמי שדכנות כפולים ומכופלים: מאה אלף דולר... בתוך פחות מחצי שעה כבר לא נשאר זכר מהסכום העצום. הרב בעל הלב העצום עשה כמה שיחות טלפון, ומיהר לחלק את כל הכסף לנזקקים.

אחד ממקורביו הגדולים, ר' זלמן, סיפר כי לעיתים היה מתלווה אל הרב קרייזווירט בלכתו לבנק בערב שבת. "אני משמש כאפוטרופוס של יתומים, ואני חייב להעביר אליהם כספים. הם אינם יכולים להמתין עד לאחר השבת", נימק. הוא הבטיח לר' זלמן כי יזכה לעולם הבא אם ילווה אותו. לא אחת התבטא בחיל ורעדה: "אני מפחד מאנחה של אלמנה".

"איך קרה שחזרת בתשובה?", שאל את הרב אורי זוהר

אחד מתלמידי החכמים שהתגורר באנטוורפן, סיפר כי באחת הפעמים בהם הסיע את הרב קרייזווירט, הם נעצרו סמוך למשרד מסוים, כדי להתרים יהודי עשיר למטרות צדקה. השניים נכנסו למשרד, והמזכירה מיהרה לקרוא לבעל הבית. כאשר בעל הבית נכנס, הוא התנצל שהוא ממהר מאוד, ואמר: "כבוד הרב, הסיפור ממש לא חשוב האם זה יתום או אלמנה, הכנסת כלה או שאר מצוות האם סכום זה (כמה אלפי יורו) יספיק?", השיב הרב קרייזווירט: "סכום כפול מזה יספיק". היהודי העשיר אישר מיד את הכפלת הסכום, והבטיח שבערב ישלח את הסכום לרב. הם לחצו ידיים, הרב ברך אותו ועמד לצאת.

בעומדו על יד הדלת, עצר הרב. שאל העשיר: "ומה עכשיו"?, השיב הרב קרייזווירט: "כתוב שיותר ממה שבעל הבית עושה עם העני, העני עושה עם בעל הבית, ולא שמעתי ממך את ה'תודה רבה'"...

"תודה רבה שזיכיתם אותי במצווה", אמר העשיר. אך הרב שוב חזר לחדר. "ומה עכשיו?" שאל הגביר, "לא שמעתי ממך: 'להתראות שוב מחר'"… השיב הרב קריזווירט.

באחת הפעמים נפגש הרב קרייזווירט עם הרב אורי זוהר. "איך קרה שחזרת בתשובה?", ביקש הרב קרייזווירט לדעת. "אני חייב שתספר לי מי הוא האיש שהצליח להחזיר אותך בתשובה ולגרום לך לעשות כזה מהפך".

"זה הרב יצחק שלמה זילברמן מירושלים", השיב הרב אורי זוהר. "הוא מחזיר מאות אנשים בתשובה. באים אליו חילונים גמורים שלא מאמינים בכלום, ואחרי שהוא מדבר איתם ויוצר איתם קשר קרוב, הם מתחילים להיפתח והופכים לבעלי תשובה אמתיים".

לאחר שהודה לרב אורי זוהר ונפרד ממנו, אמר הרב קרייזווירט לבנו משפחתו כי הוא מתכנן לטוס לישראל. "אני חייב לפגוש את הרב זילברמן", אמר להם. כשהגיע לארץ, מיהר הרב קרייזווירט לביתו של הרב זילברמן, ואמר לו: "אני רוצה גם. כבר שנים אני מחפש מישהו שינער אותי ויגרום לי לחזור בתשובה, שמעתי שאתה עושה זאת בהצלחה מרובה, וגם אני רוצה שתחזיר אותי בתשובה"...

כמה עוצמה עולה מן הסיפור. גם אם אתה גאון וקדוש, רב מפורסם, ועסוק כל העת בלימוד התורה ובגמילות חסדים - גם אז אתה עליך להמשיך ולחזור בתשובה.

אחד מתלמידי החכמים בירושלים גדל בצעירותו בשיקגו, והיה רחוק מתורה ומצוות. כאשר היה בן 19, סטודנט לכימיה באוניברסיטה, הוא נפגש באקראי עם הרב קרייזווירט, שהתעניין מה הוא עושה. "אני סטודנט לכימיה", השיב הבחור. "למה את לומד את זה?", שאל הרב, והבחור השיב: "כי זה מעניין אותי".

באותו רגע הקים הרב קרייזווירט צעקה שנשמעה למרחק רב: "וואס?", הוא שאל בכאב, והוסיף: "מילא אם היית אומר לי שאתה לומד כדי לעבוד בזה ולסייע לאנשים, ניחא, אבל סתם בגלל שאתה אוהב?!"...

הדברים נכנסו לליבו של הבחור. הוא התקרב ללימוד התורה, וכיום הוא מרביץ תורה גדול.

אחד ממקורביו סיפר שבאחד הפעמים שביקר אצלו הרב קרייזווירט, הוא שאל אותו מה מספר הטלפון של אדם מסוים. לאחר שהשיבו לו את המספר, הוא חשב לרגע נוסף. כשהמארח התעניין על מה חושב הרב, השיב לו כך: "נניח שהמספר הוא 364789, אני מפריד לל"ו, מ"ז, פ"ט ומחפש נושא כלשהו המוזכר בדפים אלו במסכתות כלשהן. אני מחבר את זה לאחד וכך זוכר"... המקורב סיפר שלאחר שנים ביקש הרב קרייזווירט שוב את המספר, ותיכף נזכר: "הרי כבר אמרתם לי פעם", ונזכר בדרך הייחודית שלו לזכירת מספרי טלפון.

לסיפור מרגש נוסף על הרב חיים קרייזוירט, לחצו כאן.

תגיות:הסטייפלרהכנסת כלהגמילות חסדהרב חיים קריזווירט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה