חדשות בארץ

המאבק על החסינות: הליכוד עתר לבג"ץ נגד יועמ"ש הכנסת

לקראת פרסום חוות הדעת של יועמ"ש הכנסת, עורך הדין איל ינון, בשאלה האם ליו"ר הכנסת סמכות למנוע את הקמתה של ועדת הכנסת על מנת לדון בחסינותו של ראש הממשלה נתניהו, הגיש הליכוד עתירה לבג"ץ נגד ינון בטענה כי הוא נגוע ב"ניגוד עניינים חמור". נתניהו: "הם איבדו את הבושה. כשהמטרה היא להפיל את ממשלת הימין בראשותי – כל האמצעים כשרים"

יועמ"ש הכנסת, עו"ד איל ינון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)יועמ"ש הכנסת, עו"ד איל ינון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

יו"ר סיעת הליכוד, חבר הכנסת מיקי זוהר, הגיש הבוקר (ראשון), יחד עם מפלגתו, עתירה לבג"ץ נגד היועץ המשפטי של הכנסת, עורך הדין איל ינון. ינון אמור לפרסם היום את חוות דעתו בנוגע לשאלה האם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין יכול להטיל וטו על הקמתה של ועדת הכנסת, ובכך לעכב את הדיון בחסינותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. בעתירה נגד ינון נטען, כי טיפולו בסוגיית החסינות נגוע ב"ניגוד עניינים חמור", זאת בשל העובדה שרעייתו, עורכת הדין עמית מררי – המכהנת כמשנה ליועץ המשפטי לממשלה – הייתה חלק מצוות הפרקליטות שגיבש את כתב האישום נגד נתניהו.

"האם מישהו באמת מאמין שאם בת זוגו של ינון הייתה נמנית על צוות ההגנה של ראש הממשלה, היה מתאפשר לו לעסוק במישרין או בעקיפין בעניין כלשהו הנוגע לראש הממשלה?", נכתב בעתירה. "האם כל הגורמים המשפטיים הרלבנטיים לא היו מזדעקים – ובצדק – ומונעים ממנו לעסוק בעניין? האם ינון לא היה פוסל עצמו מלדון בעניין? כשם שמצב זה היה מביא בצדק לפסילתה של חוות דעת, אם הייתה ניתנת, כך יש לנהוג גם כעת".

בליכוד הוסיפו וטענו, כי גם "לגופו של עניין" אין מקום לכינונה של ועדת הכנסת זמן קצר לפני הבחירות ולאחר שהכנסת התפזרה.

בתגובה לעתירת הליכוד לבג"ץ, תקפו במחנה הדמוקרטי בחריפות את זוהר ונתניהו: "מיקי זוהר הוא לא יותר מביריון בשליחות ראש ממשלה נאשם שנמלט מאימת הדין. נתניהו שמנהל מסע רדיפה מאפיונרי נגד כל מי שעומד בינו לבין החסינות. מה שהתחיל ברדיפת אגף החקירות, עבר לרדיפת המפכ"ל, המשיך ליועמ"ש הכנסת, ואם לא נחליף את השלטון – הרדיפה תגיע לשופטי בית המשפט המחוזי. את המאפיה הזו צריך לסלק".

בסרטון שפרסם אמש ברשתות החברתיות, מתח נתניהו ביקורת חריפה על היועץ המשפטי של הכנסת: "כשתפסו אותו על חם על ניגוד העניינים הזה, מה הוא אמר? הוא אמר, שהוא ורעייתו מעולם לא דיברו על התיקים שלהם. אתם מאמינים לזה? התיק המפורסם ביותר בתולדות המדינה, ששניהם עוסקים בו – והם מעולם לא דיברו על זה. הם חושבים שאנחנו טיפשים? אני אגיד לכם את האמת: לא אכפת להם, הם איבדו את הבושה. כשהמטרה היא להפיל את ממשלת הימין בראשותי – כל האמצעים כשרים".

ביום חמישי פרסם הליכוד הודעה חריפה נגד היועץ המשפטי של הכנסת ורעייתו. לאחר שנחשף כי ינון הוא אחד מ- 333 העדים האמורים להעיד מטעם התביעה במשפטו של נתניהו, תקפו בליכוד את עיסוקו בסוגיית חסינותו של נתניהו: "הולך ומתברר שכל התהליך בכנסת פסול ומזוהם כחלק מהקמפיין של מפלגת כחול-לבן 'רק לא ביבי'. אייל ינון ובת זוגו נמצאים בניגוד עניינים חמור, שמחייב אותם לפסול עצמם מיידית מטיפול בענייני ראש הממשלה נתניהו".

אדלשטיין יכנס בצהריים מסיבת עיתונאים, בה יתייחס לחוות הדעת של ינון הצפויה להינתן היום. בכחול לבן הבהירו, כי בכוונתם לקדם את הדיון בחסינותו של נתניהו גם ללא הסכמתו של אדלשטיין, ואיימו כי יפעלו להדיחו מתפקידו. בליכוד מבינים כי יתקשו למנוע את ההליך, הזוכה לתמיכתו של יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן. על פי המסתמן, הם יפעלו לעכבו ככל הניתן, בין היתר באמצעות עתירות לבג"ץ. 

הביקורת בליכוד על ינון החלה בתחילת השבוע שעבר, בעקבות חוות הדעת שהגיש, לפיה אין מניעה להקים את ועדת הכנסת כדי לדון בחסינות. חוות הדעת טרפה את קלפיו של נתניהו, המעוניין לדחות את הדיון בחסינות לכנסת הבאה, שכן בכנסת הנוכחית אין רוב 61 שיתמוך במתן חסינות. בתגובה לטענות נגדו, הודיע ינון כי לא ישתתף בדיונים המהותיים בנוגע לחסינות, אולם הבהיר כי אינו מתכוון לפסול את עצמו מעיסוק בנושאים הפרוצדורליים הקשורים לסוגיה – ביניהם השאלה האם ניתן להקים את ועדת הכנסת, על אף שהכנסת פוזרה.

תגיות:הליכודאיל ינוןחסינותבחירות 2020

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה