חדשות בארץ

יועמ"ש הכנסת: לא אשתתף בדיוני החסינות של נתניהו

עורך הדין איל ינון הודיע, כי לא יעסוק בדיונים מהותיים הקשורים לחסינותו של ראש הממשלה, וזאת בשל העובדה שרעייתו הייתה חלק מצוות הפרקליטים שגיבש את כתב האישום נגד נתניהו. עם זאת, הוא דחה את הטענות לניגוד עניינים בחוות הדעת שהגיש, לפיה אין מניעה להקים את ועדת הכנסת על מנת לדון בחסינות, בנימוק כי מדובר בנושא פרוצדורלי: "חתום על הסדר ניגוד עניינים ומקפיד עליו קלה כחמורה"

יועמ"ש הכנסת, עו"ד איל ינון (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)יועמ"ש הכנסת, עו"ד איל ינון (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אא

היועץ המשפטי של הכנסת, עורך הדין איל ינון, הודיע היום (שני) כי בכוונתו לפסול את עצמו מהשתתפות בדיונים המהותיים שיתקיימו בנוגע לחסינותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. "אם וכאשר יתקיים דיון בבקשות החסינות בכנסת, ובטענות המהותיות הקשורות לשיקול הדעת של היועץ המשפטי לממשלה להגיש את כתבי האישום, היועץ המשפטי לכנסת לא יעסוק בכך", מסרה דוברות הכנסת בשמו.

החלטתו של ינון התקבלה בעקבות הפרסומים בתקשורת, לפיהם רעייתו – המכהנת כמשנה ליועץ המשפטי לממשלה – הייתה חלק מצוות הפרקליטות שגיבש את כתב האישום נגד נתניהו. עם זאת, ינון דחה בתוקף את הטענה כי חוות הדעת שהגיש, לפיה אין מניעה לקיים דיון בחסינות נתניהו עוד לפני הבחירות, נגועה בניגוד עניינים.

אשתו של ינון, עורכת הדין עמית מררי, מונתה ב- 2017 למשנה ליועץ המשפטי לממשלה. בהסדר ניגוד העניינים עליו חתמה במאי 2017, טרם מינויה לתפקיד, היא ציינה כי בעלה הצהיר שלא יהיה מעורב בעניינים המצויים בטיפולה. בהודעת דוברות הכנסת הודגש כי ינון "חתום על הסדר ניגוד עניינים, ומקפיד עליו קלה כחמורה במהלך כל השנים שבהם הוא ובת זוגו נושאים בתפקידיהם במקביל".

"היועץ המשפטי לכנסת אינו מתכוון לפסול את עצמו מעיסוק בנושאים הפרוצדורליים שעומדים עתה על הפרק", הובהר עוד בהודעה. "היועץ המשפטי לכנסת דוחה בתוקף את טענת ניגוד העניינים המופנית כלפיו, לאור חוות דעתו מאתמול לפיה ועדת הכנסת מוסמכת לדון בבקשות חסינות בפגרת הבחירות. הסוגיות הנמצאות על שולחנו של יועמ"ש הכנסת הן בעניינים פרוצדורליים פנימיים של הכנסת, ולא מתקיים בשלב זה כל דיון בבקשות החסינות עצמן או בשיקול הדעת של היועץ המשפטי לממשלה בהגשת כתב אישום, עניינים שהיועץ המשפטי לכנסת לא יעסוק בהם".

ינון הצהיר, כי "בעניינים הפנימיים של הכנסת, אף אלה הנוגעים לבקשות החסינות, ליועץ המשפטי לממשלה או לאנשי משרד המשפטים אין עמדה או מעמד, וכך גם מסר בא כוח היועץ המשפטי לממשלה בתגובתו לבג"ץ, במסגרת עתירות שהוגשו נגד חוות דעת קודמת של היועץ המשפטי לכנסת בעניינים אלה". הוא ציין, כי בחוות דעות קודמות שהגיש, שעסקו בעניינים פרוצדורליים המצויים אף הם בזיקה לבקשות החסינות, לא הועלתה טענה של ניגוד עניינים, וזאת "על אף שהעובדות הרלוונטיות היו ידועות לכל גם באותו מועד". לדבריו, "העלאת טענה של 'ניגוד עניינים' רק בעקבות מסקנת חוות הדעת מאתמול, שכנראה אינה מוצאת חן בעיני מי מהצדדים הנוגעים בדבר, היא עניין ציני ומלאכותי, שנועד להלך אימים על היועץ המשפטי לכנסת".

מוקדם יותר הבוקר, פנה יו"ר סיעת הליכוד, חבר הכנסת מיקי זוהר, במכתב לינון, ודרש ממנו לפסול את עצמו מלטפל בכל הסוגיות הקשורות לבקשת החסינות של נתניהו: "עולה חשד כבד לניגוד עניינים חמור ביותר בשבתך בעניינו של נתניהו", טען. "לא ייתכן שיד אחת מחליטה על כתב אישום נגד ראש הממשלה, בעוד היד השנייה מסכלת את בקשתו לחסינות. לאור זאת, אני פונה אליך בדרישה שתפסול את עצמך מלטפל בכל עניין שקשור לראש הממשלה נתניהו, תימנע מכל החלטה במישרין או בעקיפין בענייניו של ראש הממשלה ותמשוך לאלתר את כל חוות הדעת שלך בעניינו".

כזכור, אתמול הגיש ינון חוות דעת ליו"ר הועדה המסדרת, חבר הכנסת אבי ניסנקורן (כחול לבן), בה קבע כי למרות התפזרותה של הכנסת וההליכה לבחירות, אין מניעה להקים את ועדת הכנסת כדי לדון בבקשת החסינות של נתניהו. החלטה זו טורפת את קלפיו של נתניהו, המעוניין לדחות את הדיון בנושא לכנסת הבאה, שכן בכנסת הנוכחית אין רוב 61 שיתמוך במתן חסינות.

אתמול, לאחר שפורסמה חוות הדעת של ינון, הגדיר אותה זוהר כ"לא פחות מהזויה". בציוץ בטוויטר הוא כתב כי "לאפשר לכנסת להיות כלי משחק פוליטי בידי השמאל בפגרת בחירות זה אבסורד ענק. מה היה קורה אם הליכוד היה מנסה לקדם חוק להעלאת קצבאות הקשישים והנכים בתקופת בחירות? היועמ"ש של הכנסת היה מאשר את זה? ברור שלא. פשוט בושה וחרפה לכנסת וליועמ"ש הכנסת".

עמיתו למפלגה של זוהר, חבר הכנסת שלמה קרעי, כתב כי חוות הדעת של ינון "מאולצת ומופרכת". לדבריו, "הליך החסינות הוא מעין שיפוטי. כאשר הוא מתקיים בתקופת בחירות, זכותו של המבקש לנסות לשכנע חברי ועדה מהצד הפוליטי הנגדי, נשללת בפועל. מישהו מאמין שחבר כנסת מכחול לבן, למשל, ירשה לעצמו לתמוך בחסינות או אף להימנע בזמן בחירות, כשהוא חבר במפלגת רק לא ביבי?".

שר התקשורת דודי אמסלם תקף אף הוא את ההחלטה: "משום מה, רק כדי לפגוע בנתניהו, מוכנים לשבור את כל נוהגי הכנסת ולהפוך את ועדת ההסכמות, שהיא הוועדה שקובעת את הכללים וההתנהלות בכנסת בתקופת מעבר, למרמס ולצחוק. עצוב שהמטרה מקדשת את כל האמצעים, וכדי להפיל את נתניהו, אנשי השמאל מוכנים גם לרמוס את הכללים ולשרוף את המועדון".

(עודכן: 15:40)

תגיות:מיקי זוהראיל ינוןחסינותבחירות 2020

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה