חדשות בארץ

חדשות השבת: איראן מודה בהפלת המטוס האוקראיני, דיווח על ניסיון חיסול נוסף

איראן טוענת כי המטוס האוקראיני יורט בשל זיהוי כטיל שיוט, ארצות הברית ניסתה לחסל בכיר איראני נוסף בתימן, טראמפ חושף את הסיבה לסיכול סולימאני, וושינגטון מטילה סנקציות חדשות על איראן, מתקדמים המגעים לקראת הקמת ועדת הכנסת שתדון בחסינות נתניהו, סולטן עומאן הלך לעולמו, וטראמפ שיגר מכתב ברכה לשליט צפון קוריאה לרגל יום הולדתו. כל מה שחשוב לדעת

אא

איראן: המטוס האוקראיני זוהה בטעות כטיל שיוט ולכן הופל. איראן הודיעה הלילה (שבת) כי המטוס האוקראיני שיורט ביום רביעי בטהראן בידי טילי נ"מ ארע בשל "טעות אנוש". בהצהרה שפורסמה בטלוויזיה האיראנית נטען כי המטוס הופל לאחר שטס בקרבת בסיס צבאי, וכי האחראים לתקרית יישאו בתוצאות. נשיא איראן, חסן רוחאני, צייץ בטוויטר כי "החקירה הפנימית שערך הצבא מצאה כי טילים שלמרבה הצער נורו בשל טעות אנוש גרמו להתרסקות המחרידה של המטוס האוקראיני ולמוות של 176 אנשים תמימים". רוחאני הוסיף כי יימשכו החקירות על מנת לזהות ולהעמיד לדין את האחראים "לטרגדיה האיומה והטעות הבלתי נסלחת הזו".

נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, הודיע הבוקר כי הוא מצפה מהרשויות באיראן לפתוח בחקירה שקופה ויסודית של ההתרסקות, נוסף להודאה מלאה באשמה וכן להתנצלות רשמית דרך הערוצים הדיפלומטיים, לצד תשלום או פיצוי למשפחות הקורבנות. בהצהרה שפרסמה לשכתו נאמר עוד כי צוות של 45 מומחים אוקראינים שוהים בטהראן, והוא דורש מהרשויות להעניק לאנשיו גישה ושיתוף פעולה מלא בהתפתחויות החקירה.  

בצהריים הודה מפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה האיראניים, אמיר עלי ח'אג'יזאדה, כי המטוס זוהה בטעות בידי מפעיל מערכת ההגנה האווירית כטיל שיוט. לדברי ח'אג'יזאדה, המטוס הופל בידי טיל לטווח קצר. חרף העמדה האיראנית שהכחישה מאז יום רביעי את מעורבותה בהתרסקות המטוס, ח'אג'יזאדה הדגיש היום כי הוא דיווח לרשויות על השיגור השגוי של הטיל כבר באותו היום.

דיווח: יחד עם סולימאני, ארה"ב ניסתה לחסל בכיר נוסף במשמרות המהפכה. לפי דיווח אמש (שישי) בוושינגטון פוסט, ביום שבו חיסלה ארה"ב את מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני, בעיראק, ניסו כוחותיה להרוג בכיר איראני נוסף בתימן – ונכשלו. לפי הדיווח, הנסמך על גורמים אמריקנים רשמיים, הבכיר הוא עבדול רזה שחלאי – איש כספים ומפקד בכיר של כוח קודס במשמרות המהפכה של איראן. לא דווח מה היו הסיבות לכישלון.

במקביל, אמש חשף טראמפ כי הסיבה לחיסולו של סולימאני נובעת ממידע מודיעיני שהצביע על ניסיון איראני לפגוע בארבע שגרירויות אמריקניות ברחבי העולם. "היעד ככל הנראה הייתה השגרירות בבגדד, אני יכול לחשוף שהיו ארבע שגרירויות סך הכול", אמר הנשיא בריאיון לפוקס ניוז.

ממשל טראמפ הודיע: סנקציות חדשות נגד בכירים בממשל האיראני. מזכיר האוצר של ארצות הברית, סטיב מנוצ'ין, הודיע אתמול (שישי) על הטלת עיצומים כלכליים נוספים על טהראן. בהצהרה משותפת יחד עם מזכיר המדינה מייק פומפאו נמסר כי הסנקציות יוטלו בין השאר על בכירים בממשל בטהראן, ביניהם שמונה בכירים שהוגדרו ככאלה שהיו מעורבים בתקיפת הכוחות האמריקניים בעיראק השבוע, בעקבות חיסולו של מפקד משמרות המהפכה. עיצומים חדשים יוטלו על ענפי התעשייה, הטקסטיל, הכרייה, הבנייה, הפלדה, הברזל וענפים נוספים בכלכלה האיראנית.

דיווח: מתקדמים המגעים לקראת שלילת החסינות לנתניהו. היועץ המשפטי של הכנסת, איל ינון, יפרסם מחר (ראשון) את חוות דעתו, לפיה יש לכנס את ועדת הכנסת על מנת לדון בבקשת החסינות של ראש הממשלה בנימין נתניהו. לפי הדיווח בחדשות 12, בחוות הדעת ייקבע כי ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין אין סמכות למנוע זאת. יו"ר הכנסת, מצדו, צפוי לאמץ את עמדת ינון, אולם הוא צפוי גם להביע הסתייגות מסוימת מכך.

צפון קוריאה: "קים מחבב את טראמפ, אך לא ישוב למשא ומתן". בצפון קוריאה הודיעו הבוקר כי נשיא ארצות דונלד טראמפ שיגר לשליט קים ג'ונג און, מכתב ברכה לרגל יום הולדתו ה-36. עם זאת, בהצהרה שמסר יועצו של המנהיג הודגש כי "למרות שקים ג'ונג און מחבב את טראמפ באופן אישי, הוא לעולם לא יוביל את ארצו למהלכים המבוססים על תחושות אישיות".

סולטן עומאן הלך לעולמו בגיל 79, בן דודו הושבע לתפקיד. סולטן עומאן ואחד השליטים הוותיקים ביותר במזרח התיכון, קאבוס בן סעיד, מת אתמול ממחלת הסרטן כשהוא בן 79 – כך הודיעה הלילה (שבת) רשת הטלוויזיה הממלכתית במדינה. בעקבות מותו הושבע הבוקר דודו, היית'ם בן טריק אל סעיד – ששימש כשר המורשת והתרבות של הנסיכות, לתפקיד הסולטן החדש. "בצער רב ובעצב עמוק, המשפחה המלכותית מתאבלת על מותו של הסולטן שמת ביום שישי", נכתב בהצהרה רשמית שפרסם בית המלוכה. בעקבות מותו הוכרז במדינה על שלושה ימי אבל כלליים, במסגרתם יושבתו כל המוסדות והעסקים בנסיכות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהתארח לפני כשנה בארמונו של הסולטן, שיגר תנחומים על מותו של בן סעיד. "לפני כשנה הוא הזמין את רעייתי ואותי לביקור חשוב ומרגש מאין כמוהו, בו הציע את סיועו לקידום השלום והיציבות באזור. הוא היה מנהיג דגול שפעל ללא לאות למען קידום השלום והיציבות באזורנו. תחת מנהיגותו, עומאן הפכה למדינה מרכזית ומתקדמת. אני מברך את הסולטן החדש הית'ם בן טארק על מינויו ועל דבריו כי מדיניות החוץ של עומאן ופעילותה למען השלום באזור יימשכו".

 

תחזית מזג האוויר

אחרי הפוגה קצרה בגשמים, מז האוויר הסוער צפוי לחזור במתכונת מצומצמת. מחר (ראשון) ימשיך להיות גשום בכל חלקי הארץ, וקיים חשש להצפות ולשיטפונות בערים ובנחלים. בשעות הבוקר ייתכן שלג בצפון רמת הגולן, כאשר במשך היום צפוי הגשם להיחלש בצפון, ואחר הצהריים גם במרכז ובדרום, אך הטמפרטורות תהיינה עדיין נמוכות מהרגיל לעונה. 

ביום שני צפוי להיות מעונן חלקית עם גשמים מקומיים בצפון ומרכז הארץ. הטמפרטורות תעלנה במקצת.

ביום שלישי יהיה מעונן חלקית עד בהיר. הטמפרטורות יעלו ויהיו רגילות לעונה.

תגיות:איראןאוקראינהקאסם סולימאני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה