השבת שלי

"אחרי האינטנסיביות האדירה של השבוע, שבת היא 100% מנוחה": השבת של מלכה שגב

היא הגיעה מבית בוכרי, אבל במקום חמין אוכלת סלט קינואה. העבודה שלה לחוצה, אך דווקא הבישולים לשבת הם בנחת גמורה. וגם - איך משחקים עם הילדים, ועל הדרך עוזרים להם לפתור בעיות? ואיך תורמת השבת לעבודה שלה? מלכה שגב, יועצת עסקית, מנחת התוכנית 'אפקטיבית', על השבת שלה

אא

נעים להכיר

"מלכה שגב, אמא לשלושה, נשואה לפסיכולוג ילדים. מלווה עסקים ומומחי ידע למכירות, מול חברות בשוק המקומי והבינלאומי". 

 

זיכרון ילדות

"גדלתי במשפחה מסורתית שהתחזקה עם הזמן, והיינו המשפחה היחידה ששרה שירי שבת ברחוב בו התגוררנו בתל אביב. למרות הסביבה המעורבת, אחים שלי הם בני תורה, המשפיעים כיום בקהילות נוספות". 

 

כיצד את מתכוננת לשבת?

"בכל יום מימות החול, אני קמה ב-5 בבוקר, מבצעת תרגילי כושר, מתארגנת על היום שלי - היעדים והמטרות העסקיות ולומדת במשך 20 דקות. אחרי זה אני מתארגנת עם הילדים ויוצאת לעבודה. אני עובדת במשרה מלאה פלוס, ובעבודה שלי יש אינטנסיביות גדולה והרבה פרויקטים לנהל, מה שיוצר מצב של מתח מתמשך. לכן בבוקר יום שישי חשוב לי להתנתק מכל הלחץ של השבוע כדי להצליח להתכונן לשבת באווירה טובה. את האוכל לקראתה אני מכינה בעצמי, ומעדיפה לא לקנות מוכן גם מבחינה בריאותית וגם ערכית. כדי שאעשה זאת באמת בנחת, אני יוצאת קודם לשעת כושר, ואחר כך מתחילה את הבישולים, עם מוזיקה שבתית ברקע. בסביבות 8:30-9:00 הכל כבר עומד מוכן, ואז בעלי ואני יוצאים יחד לזמן משותף, וחוזרים כדי לאסוף את הילדים ממוסדות הלימוד. מאוחר יותר בצהריים, נשאר רק להתקלח ולהתארגן לשבת, וחשוב לי באופן אישי לנוח לפני שבת, ולאפשר זאת גם לבעלי. אין בעיניי עניין לעבוד קשה לקראת שבת, חשוב לי לא להגיע אליה מותשת, אלא כמו מלכה. לגבי עוגות – אם לא הספקנו להכין אז קונים. אני כמובן מעדיפה שנאכל עוגיות בריאות, אך מכינה אותן רק אם נשאר זמן, כי הכניסה לשבת ברוגע ואחרי מנוחה, חשובה בעיניי יותר מעוגה". 

 

תארי את התפריט השבתי שלכם

"אני באה מבית בוכרי, שמכינים בו אוכל בכמויות גדולות, ועם מבחר עצום של סלטים, דגים, בשרים ומה לא? אנחנו, לעומת זאת, בחרנו  ללכת בכיוון של אוכל בריא יותר, בכמויות ורמת גיוון שהגוף יכול להתמודד איתן בשלום. בערב יש אצלנו סלטים ומנה בשרית, ובבוקר יש בדרך כלל חמין לילדים, שאוהבים אוכל חם, ועבורנו אוכל בריא, קליל ופרווה, כמו סלט קינואה גדול, תפוחי אדמה אפויים, אנטיפסטי ועוד. אנחנו משתדלים להכין קינוחים רגילים לילדים כדי שיישארו סביב השולחן, ועבורנו קינוחים בריאים יותר. למרות ההרגלים השונים שלנו, כאשר ההורים מגיעים לביקור, אנחנו פותחים להם שולחן בוכרי כמו שצריך, עם סטייקים, פרגיות, סלטים ועוד, שייהנו באופן שהם אוהבים". 

 

איך נראה שולחן השבת שלכם?

"אנחנו רואים חשיבות גדולה בכך שהשבת תהיה זמן אישי שלנו עם הילדים, זמן של השקעה במשפחה המצומצמת שלנו. לכן בדרך כלל בשבתות אנחנו בבית, בלי אורחים, עם הרבה זמן של יחד לנו ולילדים".

 

החלק הכי אהוב עליך בשבת

"האמת היא שהכל אהוב עליי, אבל אם חייבים לבחור איזה רגע, אז הייתי אומרת שכניסת השבת. הכל נקי ומצוחצח, כולם מקולחים ומאורגנים, הבית רגוע ויש אווירה טובה. אני מכירה את התופעה הלחוצה של הרגע האחרון לפני שבת, גם אני וגם בעלי באנו מבתים בהם משקיעים המון לשבת ונוצר לחץ עד הדקה האחרונה. אבל בבית שלי אני מקפידה לא להגיע לזה, ולכן חשוב לי לתכנן את ההתארגנות לשבת מראש, ולהשאיר זמן למנוחה, אפילו כזו של 20 דקות". 

 

מהו האתגר שלך בשבת?

"האתגרים הגדולים שלי הם במשך השבוע, ודווקא שבת היא עבורי איזשהו עוגן שנותן הרבה מאד כוח. מאז שאני זוכרת את עצמי כשכירה, ניהלתי תפקידים משמעותיים, והיום כעצמאית האחריות היא אפילו גדולה יותר. עם מחויבות לתוצאות משמעותיות אצל הלקוחות, אני חווה אינטנסיביות, מתח ואתגר. מול כל זה, שבת היא 24 שעות של שקט, של מנוחת הנפש, והיא המנוף עבורי להתעלות והתמודדות עם כל מה שעולה במשך השבוע. שבת היא זו שנותנת כוח להמשיך הלאה. יש לי גם זמן לימוד בשבת, מתוך ספרי אמונה, ביטחון או השקפה. הלימוד הזה מעצים ומרומם את כל השבוע".

 

איך אתם משקיעים במשפחה בשבת?

"בעלי, שהוא פסיכולוג ילדים, הביא הביתה סוגים שונים של קלפי טיפול, ואנחנו משחקים בהם יחד עם ילדינו. אם מזהים איזה אתגר אצל אחד מהם, אנחנו עוזרים לו לפתוח אותו ולדבר עליו בעזרת הקלפים, ובאופן כללי משתדלים לטפל בשבת בבעיות שעלו במשך השבוע. הילדים לומדים עם הזמן לבטא את הרגשות שלהם, והמשחקים האלה, דרכם אפשר לפתוח את הלב, אהובים עליהם מאד. אנחנו עושים גם כל מיני משחקים חברתיים, כמו 'על מה אני מודה לה'', או 'מה היה לי טוב השבוע ומה לא'. 

"ברמה הזוגית, לבעלי ולי יש לימוד משותף מידי יום, ובשבת יש לנו יותר זמן להעביר חוויות ולדבר גם על ווארטים אינטלקטואלים וחיזוקים שנותנים כוח להמשיך. בהקשר זה, הלימוד עם בעלי התחיל מתוך סימני שאלה רבים בהם הייתי נתונה ביחס לעבודתי. אין ספק שאישה חרדית אשר מובילה כיום חברות להזדמנויות עסקיות, היא חריגה בנוף. לקח לי הרבה מאד זמן לסגור קונספט במרחב הזהותי ולהבין מה נכון לי לעשות, ולמה כך ולא אחרת. היו לא מעט שאלות ששאלתי וחקרתי, כי בטיפוס שלי אני לא מקבלת את מה שאומרים לי כמובן מאליו. בעלי, שהוא בן תורה ואיש ספר במהותו, התעקש למצוא לי את כל התשובות מתוך הספרים, וכך היינו יושבים ועושים 'לימוד בעיון' כדי למצוא תשובות שיניחו את דעתי. זו גם הסיבה לכך שאני כל כך מכורה ללימוד עצמי בעיון מתוך הספרים, משום שבהם אני מוצאת תשובות וכוחות לכל האתגרים שפוגשים אותנו ביום יום. לדוגמא, אחד המשפטים הכי חזקים שקראתי בשבת האחרונה הוא מהרב טאובר: 'אנחנו עושים מה שצריך ואלוקים עושה מה שהוא רוצה'. אנחנו נפגשים עם כל כך הרבה סיטואציות בהן לפעמים שלא ברור לנו למה הן מתרחשות - חולי במשפחה, אתגרים בפרנסה, בזוגיות או עם אחד הילדים. במקומות האלה, הרציונל היהודי שמוביל אותי הוא שאני עושה מה שצריך מבחינת השתדלות ואנרגיות, וה' עושה מה שהוא רוצה".  

 

שבת בלתי נשכחת

"כל אירוח אצל חמותי הוא שבת בלתי נשכחת. היא משקיעה מאד, מתקתקת את הבית, מכינה את כל סוגי האוכל האפשריים, ומפנקת אותנו כמו בבית מלון. כפי שאמרתי, אנחנו לא נוסעים הרבה לשבתות, אבל כשזה כן קורה, אז זה ממש בלתי נשכח".

 

מתכון שבתי אהוב - עוגיות שיבולת שועל 

20 עוגיות 

 

מצרכים:

רטוב

2/3 כוס סוכר

1/2 כוס שמן קוקוס

2 כפות רסק תפוחים 

3 כפות טחינה 

1 כפית תמצית וניל 

 

יבש

1 כוס קמח כוסמין

1 אבקת אפיה 

2/3 כוס שיבולת שועל

1/4 כפית מלח

 

תוספות

1 כפית קינמון 

חופן צימוקים 

חופן פקאנים שבורים 

 

אופן ההכנה: 

להקציף סוכר ושמן קוקוס עד שהתערובת נעשית בהירה, להוסיף רסק תפוחים, טחינה ותמצית וניל, ולהמשיך בהקצפה. להוסיף קמח, אבקת אפייה ומלח ולערבב, ולבסוף להכניס גם את שיבולת השועל ולערבב. להכין עוגיות בגודל 4 ס"מ ובעובי 1 ס"מ , להניח במרווחים ולאפות 13 דקות, ב-180 מעלות. לא להזיז את העוגיות עד שהן מתקררות.

בתיאבון!

תגיות:השבת שלימלכה שגב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה