חדשות בעולם

טראמפ: אם טהראן תגיב על חיסול סולימאני – נפגע באתרי תרבות איראניים

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, חזר על איומו להגיב במהירות ובעוצמה על פגיעה איראנית במטרות אמריקניות. הוא גם שיגר איום לעבר עיראק, בעקבות החלטת הפרלמנט בבגדאד שקראה לסלק את החיילים האמריקניים מהמדינה: "נטיל עליהם סנקציות כאלו שהם מעולם לא ראו"

טראמפ (צילום: שאטרסטוק)טראמפ (צילום: שאטרסטוק)
אא

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, שב ואיים הלילה (בין ראשון לשני) על איראן, על רקע הקריאות בטהראן לנקום את חיסולו של מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני. בציוץ בטוויטר כתב טראמפ כי "אם איראן תפגע באמריקני או במטרה אמריקנית כל שהיא, ארצות הברית תגיב במהירות ובאופן מלא, וייתכן שאף באופן לא פרופורציונלי". טראמפ הוסיף, כי דבריו הם בבחינת "תזכורת לקונגרס", על אף ש"לא נדרשת הודעה חוקית כזו".

בתדרוך שקיים לעיתונאים במטוסו, בדרכו חזרה מפלורידה לבית הלבן, ציין הנשיא האמריקני כי תגובתה של ארצות הברית תכלול פגיעה באתרי מורשת איראניים: "להם מותר להרוג את האנשים שלנו, לענות אותם ולגרום להם נכות, להשתמש במטענים ולפוצץ את אנשינו – ולנו אסור לגעת באתרי התרבות שלהם? זה לא עובד כך".

טראמפ התייחס בדבריו להחלטה שקיבל אתמול הפרלמנט העיראקי, הקוראת לממשלת עיראק לסיים את נוכחותם של הכוחות האמריקניים במדינה. הוא הבהיר כי אין בכוונתו להסיג את חיילי צבא ארצות הברית מעיראק, ואיים עליה בסנקציות כבדות: "יש לנו בסיס יקר מאוד של חיל האוויר שם. בנייתו עלתה מיליארדי דולרים, הרבה לפני כהונתי. אנחנו לא עוזבים, אלא אם כן הם מוכנים לשלם לנו על כך". הוא הצהיר, כי אם עיראק תדרוש את עזיבת הכוחות האמריקניים באופן לא ידידותי, "נטיל עליהם סנקציות כאלו שהם מעולם לא ראו. הן יגרמו לסנקציות על איראן להיראות רכות".

טראמפ שוחח אתמול עם ראש ממשלה בריטניה, בוריס ג'ונסון, ודן עמו במצב בעיראק ובאיראן. מהבית הלבן נמסרה הודעה לקונית, לפיה שני המנהיגים "אישרו מחדש את הברית הקרובה בין שתי המדינות".

במפלגה הדמוקרטית גוברת הביקורת על המבצע הצבאי, בו חוסל מפקד כוח קודס. יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, אמרה כי לבית תובא הצעת החלטה, שתגביל את יכולתו של טראמפ להורות על פעולות צבאיות נגד איראן.

בתוך כך, איראן הודיעה אמש על נסיגה נוספת, חמישית במספר, מהסכם הגרעין עליו חתמה עם המעצמות ב- 2015. הצעד האיראני החדש היה צפוי להתפרסם בסוף השבוע הקרוב, אולם ככל הנראה ההודעה עליו הוקדמה בעקבות חיסולו של סולימאני. בהצהרה שנמסרה בטלוויזיה האיראנית נאמר, כי איראן תמשיך להעשיר אורניום "בהתבסס על צרכיה הטכניים", ולא תתחשב במגבלות שהוטלו עליה בהסכם מבחינת כמות האורניום שמותר לה להחזיק ברשותה, מספר הצנטריפוגות, רמת ההעשרה, וכן המחקר והפיתוח הגרעיני. עם זאת, הודגש כי איראן תמשיך לשתף פעולה עם הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית, וכי היא תחזור בה מהצעד החדש במידה וארצות הברית תסיר את הסנקציות שהטילה עליה.

בתגובה להודעה האיראנית, פרסמו מנהיגי בריטניה, גרמניה וצרפת הצהרה משותפת, בה קראו לה לחזור בה מכל הצעדים המפרים את הסכם הגרעין, והפצירו בה להימנע מ"מעשי אלימות" בעקבות חיסולו של סולימאני. השלושה קראו לכל השחקנים המעורבים להפגין "ריסון ואיפוק מירביים", והצהירו כי ימשיכו לפעול להפגת המתיחות במזרח התיכון ולהבטחת יציבותו.

תגיות:איראןעיראקדונלד טראמפ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה