חדשות בעולם

דרמה בבגדאד: ארצות הברית חיסלה את מפקד כוח קודס האיראני

קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים, חוסל במתקפה אווירית של צבא ארצות הברית בשדה התעופה בבגדאד. יחד עמו חוסלו בכירים במיליציות השיעיות בעיראק. באיראן מאיימים בנקמה, ומנהיגה העליון עלי חמינאי הכריז על שלושה ימי אבל

תמונת סולימאני (צילום: שאטרסטוק)תמונת סולימאני (צילום: שאטרסטוק)
אא

חיסול דרמטי בבגדאד: מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים, הגנרל קאסם סולימאני, חוסל הלילה (בין חמישי לשישי) במתקפה אמריקנית בנמל התעופה של בגדאד. מזכיר ההגנה של ארצות הברית, מרק אספר, אישר כי סולימאני חוסל בהוראתו של הנשיא דונלד טראמפ. במתקפה חוסל גם אבו מהדי אל-מוהנדס, סגן מפקד "הגיוס העממי" (אל-חשד א-שעבי), ארגון הגג של המיליציות השיעיות העיראקיות הפרו-איראניות. מוחמד רידא אל-ג'אברי, האחראי על הקשרים והפרוטוקולים בארגון, חוסל אף הוא. באיראן מאיימים בנקמה, ומנהיגה העליון עלי חמינאי הכריז על 3 ימי אבל. בישראל עוקבים בדריכות אחרי ההתפתחויות, ושר הביטחון נפתלי בנט יקיים הבוקר הערכת מצב בקריה בתל אביב.

על פי הדיווחים בעיראק ובאיראן, סולימאני ואבו מהדי אל-מוהנדס חוסלו בתקיפה אווירית של צבא ארצות הברית, שבוצעה באמצעות רקטות שנורו ממסוקים. הרקטות פגעו בשתי מכוניות בסמוך למסוף המטענים בנמל התעופה, ושרפו אותן כליל. בסוכנות רויטרס דווח, מפי מקורות אמריקניים, כי המתקפה בוצעה באמצעות מל"ט. בסוכנות AP דווח, כי החיסול התבצע דקות לאחר נחיתתו של סולימאני בנמל התעופה, ולאחר שמשלחת של המיליציות העיראקיות בראשות אל-מוהנדס הגיעה לנמל כדי לקבל את פניו. במשמרות המהפכה האיראניים אישרו את מותו של סולימאני. מהמיליציות השיעיות בעיראק נמסר כי חמישה מאנשיהן ו"שני אורחים חשובים" נהרגו במתקפה האווירית. אחמד אל-אסדי, דובר של המיליציות, האשים את ארצות הברית וישראל במתקפה.

בהודעה שפרסם, אמר אספר כי הצבא האמריקני נקט ב"פעולה הגנתית החלטית", שנועדה להגן על אנשיו בחו"ל: "הגנרל סולימאני עסק באופן פעיל בתכנון מתקפות נגד דיפלומטים ואנשי שירות אמריקנים בעיראק ובאזור כולו. סולימאני וכוח קודס היו אחראים למותם של מאות אמריקנים ואנשי שירות בקואליציה הבין-לאומית ולפציעתם של אלפים נוספים. בחודשים האחרונים הוא ניצח על מתקפות נגד בסיסים של הקואליציה בעיראק, והוא גם אישר את המתקפות על שגרירות ארצות הברית בבגדאד השבוע". אספר הוסיף, כי המתקפה נועדה להרתיע את איראן מייזום מתקפות נוספות בעתיד: "ארצות הברית תמשיך לנקוט בכל הצעדים הנחוצים כדי להגן על אנשינו".

חיסולו של סולימאני בא על רקע ההסלמה של הימים האחרונים במתיחות בין ארצות הברית ואיראן, בעקבות ההסתערות של אלפי מפגינים על השגרירות האמריקנית בבגדאד והפריצה של עשרות לתוכה. בתחילת השבוע תקף הצבא האמריקני יעדים של גדודי חיזבאללה – אחת המיליציות העיראקיות הכפופות למרותה של איראן ונתמכות על ידה. במתקפה נהרגו לפחות 25 פעילים של המיליציה.

סולימאני בן ה- 62 מונה ב- 1998 למפקד כוח קודס, הזרוע המבצעת של משמרות המהפכה האיראניים מחוץ לאיראן. בתוקף תפקידו, הוא היה אחראי על פעילות הטרור האיראנית ברחבי האזור ועל שאיפות ההתפשטות של איראן. בשנים האחרונות הוא הוביל את נסיונותיו של משטר האייתוללות לבסס נוכחות מוצקה בסוריה ובעיראק. לאחר שנים ארוכות בהן פעל מאחורי הקלעים, הוא הפך לאחד מסמליו המובהקים של המשטר, וכמי שנחשב למעשה למספר 2 בהיררכיה שלו.

החיסול של סולימאני מהווה מכה קשה לטהראן. המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, הבטיח הבוקר "נקמה קשה" נגד ארצות הברית. בהודעה מטעמו, הוא הכריז על 3 ימי אבל, והצהיר כי הפעולה האמריקנית תגביר את המוטיבציה של "כוחות ההתנגדות" נגד ארצות הברית וישראל. יועצו של חמינאי, עלי אכבר וליאתי, הזהיר כי "ארצות הברית ובעלות בריתה ישלמו את המחיר על מעשה הטרור". מוחסן רזאי, לשעבר מפקד משמרות המהפכה, הבטיח "נקמה נחרצת". גם הנשיא חסן רוחאני הבטיח לנקום את "הפשע החמור" של ארצות הברית. שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, הגיב בטוויטר על חיסולו של סולימאני: "פעולת הטרור הבין-לאומי של ארצות הברית מסוכנת ומהווה הסלמה מסוכנת וטיפשית. ארצות הברית נושאת באחריות לכל ההשלכות של הרפתקנותה הסוררת".

בישראל עוקבים מקרוב אחרי ההתרחשויות, ונמצאים בקשר שוטף עם ארצות הברית. שרי הקבינט קיבלו הנחיה שלא להתראיין בשלב זה. מדובר צה"ל נמסר, כי לאחר הערכת מצב הוחלט כי אתר החרמון לא ייפתח היום למבקרים. בשלב זה אין הנחיות נוספות לתושבי הגולן והאזור, והשגרה נמשכת.

בארצות הברית התקבלה הידיעה על החיסול בתגובות מעורבות. בעוד במפלגה הרפובליקנית בירכו, בכירים דמוקרטיים מתחו ביקורת על הנשיא טראמפ, והזהירו כי החיסול עלול לגרור את ארצות הברית למלחמה כוללת מול איראן. סגן הנשיא לשעבר, ג'ו ביידן, המועמד המוביל בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית, הוציא הודעה בה אמר כי "אף אמריקני לא יתאבל על מותו של סולימאני", אולם הוסיף: "זהו צעד מסלים באזור מסוכן ממילא. הנשיא טראמפ השליך מקל דינמיט לתוך חבית אבק שריפה, והוא חייב הסבר לעם האמריקני על האסטרטגיה והתוכנית באמצעותן הוא מתכוון לשמור על שלומם של כוחותינו ואנשינו בבית ובחו"ל". יו"ר בית הנבחרים, הסנאטורית הדמוקרטית ננסי פלוסי, מחתה על כך שהחיסול בוצע ללא התייעצות עם הקונגרס: "אמריקה והעולם כולו לא יכולים להרשות לעצמם שהמתח יסלים עד לנקודת אל-חזור". מועמדת דמוקרטית נוספת לנשיאות, הסנאטורית אליזבת' וורן, הגדירה את החיסול כ"צעד פזיז" שמסלים את המתיחות מול איראן: "העדיפות שלנו מחייבת להימנע ממלחמה יקרה".

(עודכן: 8:51)

תגיות:איראןארצות הבריתקאסם סולימאניכוח קודסמשמרות המהפכה האיראניים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה